Hlavní obsah

Evropské automobilky zavírají, v Česku zatím auta z pásů sjíždějí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Evropský automobilový průmysl se postupně kvůli obavám ze šíření viru Covid-19 tlumí. Své závody zavírá řada evropských koncernů. V České republice, kde toto odvětví tradičně táhne ekonomiku, se během pondělí sice jedná o uzavření fabrik, ale auta zatím z linek sjíždějí. Problémy působí i výpadky dílů z Číny.

Foto: Hyundai

Výroba Hyundai v Nošovicích, ilustrační foto

Článek

Od pondělního rána se o uzavření automobilových závodů jedná jak v případě Škody Auto, tak i co se Hyundai v Nošovicích týče. Odbory konkrétně požadují 14denní karanténu pro všechny zaměstnance firmy. Zastavila by se tak výroba. Stejně jako v Kolíně u TPCA se však k uzavření továren nepřistoupilo.

Škoda

Během pondělí se v Mladé Boleslavi sešli zástupci automobilky s odbory. „Nic není ještě rozhodnuto,” sdělil Novinkám mluvčí Škody Tomáš Kotera.

„Odborové organizace Odbory KOVO Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí u vědomí složité zdravotní situace v České republice, která může tvrdě zasáhnout společnost Škoda Auto, v období skokového nárůstu počtu osob nakažených koronavirem či v karanténě žádají o čtrnáctidenní volno pro zaměstnance (karanténu) formou překážky v práci na straně zaměstnavatele,“ uvedl v prohlášení na webu předseda Odborů KOVO Jaroslav Povšík.

S uzavřením výroby nejen ve Škodě Auto nesouhlasí premiér Andrej Babiš. Na tiskové konferenci po pondělním jednání vlády řekl, že nesouhlasí s tím, aby se cíleně uzavíraly firmy. Mladoboleslavská továrna je podle něj pro českou ekonomiku klíčová. Řekl, že se zástupci výrobců jednal.

V automobilce Škoda Auto je první potvrzený případ koronaviru

AutoMoto

V noci na pondělí se Škoda začala připravovat na krizový scénář a zaměstnancům rozeslala prohlášení, že výroba pokračuje v omezeném režimu a zaměstnanci mají při návratu z rizikových zemí dodržovat vládou nařízenou karanténu.

„I přes určité nepříjemnosti na vás apelujeme, abyste si všechny pokyny vzali k srdci a dodržovali doporučení a pravidla. Všechna naše rozhodnutí se řídí snahou zajistit ochranu zdraví všech našich zaměstnanců při současném udržení výroby,” stojí v prvním prohlášení.

Právě u Škody lze za spouštěč považovat prvního nakaženého zaměstnance, o kterém se veřejnost dozvěděla v neděli. Zaměstnanec se nakazil během dovolené v Rakousku. Další kolega ze stejného oddělení, který s ním cestoval, je nyní sledován lékaři.

„Oba dva jsou od čtvrtka 12. března 2020 mimo zaměstnání v domácí karanténě. Průběh infekce u nakaženého je mírný. Pracoviště obou těchto zaměstnanců bylo již vyklizeno a hloubkově dezinfikováno,” řekl Kotera.

Hyundai

I v Nošovicích chtějí odbory čtrnáctidenní karanténu, ovšem potvrzený případ nakaženého mezi zaměstnanci nezaznamenali.

„Stále jezdíme do práce přeplněnými autobusy, tlačíme se během velké pauzy v kantýnách, sdílíme stejné pracovní nářadí a tak dál,” uvedl předseda základní odborové organizace KOVO Hyundai Czech Patrik Fupšo.

Odbory žádají Hyundai o zastavení výroby v Nošovicích

AutoMoto

Mluvčí automobilky Pavel Barvík sdělil, že výroba bude pokračovat za přijetí dalších zpřísňujících hygienických opatření uvnitř závodu. Tým, který se situací zabývá, podle něj zasedá každý den opakovaně a vývoj situace vyhodnocuje průběžně. Firma dělá řadu preventivních opatření.

„Omezujeme setkávání zaměstnanců, doporučujeme dodržování odstupů, důraz klademe na dodržování hygienických pravidel a ještě intenzivnější dezinfekci společných prostor a zařízení. Zaměstnanci v kantýnách a strážní jsou vybaveni respirátory, rouškami a rukavicemi,” uvedl Barvík.

TPCA Kolín

Největší klid je zatím v Kolíně, kde z linky sjíždí trojčata Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo.

Toyota Yaris se bude vyrábět v Kolíně

Ekonomika

„Nakaženého zatím neevidujeme, několik lidí, kteří se vrátili z dovolené, je ale v karanténě. Zajistili jsem řadu opatření s ohledem na organizační a bezpečností opatření,” sdělil na dotaz Novinek tiskový mluvčí podniku Tomáš Paroubek s tím, že uzavření aktuálně není v plánu. „V tuto chvíli stále vyrábíme,” doplnil.

V Evropě se zavírá, ale ne všude

Podobně jako virus se zavírání automobilek začalo hromadně šířit především v Itálii a u italského koncernu FCA Fiat Chrysler. Opatření se týká šesti provozů v Itálii a po jednom v Polsku a Srbsku. Automobilka v pondělí uvedla, že chce tímto krokem jednak chránit zdraví zaměstnanců, ale také se přizpůsobit propadu v poptávce.

Konkrétně jde o automobilky v italských městech Melfi, Pomigliano, Cassino, Mirafiori, Grugliasco a Modena, v Srbsku o provoz v Kragujevaci a pak také o závod ve městě Tychy v polském Slezsku. Pozastavení výroby se tak týká zejména všech verzí Fiatu 500, vozů značky Alfa Romeo a Maserati, a také Jeepů Renegade a Compass.

Fiat Chrysler zastavuje výrobu ve většině svých evropských závodů

AutoMoto

Na stejnou dobu, do 27. března, pozastavilo výrobu také Ferrari ve svých závodech v Maranellu a Modeně. Nejméně do 25. března stojí i výrobní linky konkurenčního Lamborghini, které patří do koncernu Volkswagen, v Sant'Agatě Bolognese.

Na Slovensku zavírají závod Volkswagenu u Bratislavy. Zdejší závod vyrábí velká SUV Audi Q7, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne a minivozy VW up!, Škoda Citigo a Seat Mii.

Hromadné uzavření v tomto týdnu chystá také dvojka na evropském trhu, francouzská skupina PSA, pod kterou patří značky Citroën, DS, Opel či Peugeot. Jedná se o závody ve Francii, Španělsku, Polsku, Velké Británii či slovenské Trnavě.

Ve Španělsku je na tento týden dále plánována odstávka závodů například Nissanu, Fordu či Renaultu. Naopak pokračuje většina fabrik v Německu či Francii.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám