Hlavní obsah
Výroba Hyundai v Nošovicích, ilustrační foto Foto: Hyundai

Evropské automobilky zavírají, v Česku zatím auta z pásů sjíždějí

Evropský automobilový průmysl se postupně kvůli obavám ze šíření viru Covid-19 tlumí. Své závody zavírá řada evropských koncernů. V České republice, kde toto odvětví tradičně táhne ekonomiku, se během pondělí sice jedná o uzavření fabrik, ale auta zatím z linek sjíždějí. Problémy působí i výpadky dílů z Číny.

Výroba Hyundai v Nošovicích, ilustrační foto Foto: Hyundai
Evropské automobilky zavírají, v Česku zatím auta z pásů sjíždějí

Od pondělního rána se o uzavření automobilových závodů jedná jak v případě Škody Auto, tak i co se Hyundai v Nošovicích týče. Odbory konkrétně požadují 14denní karanténu pro všechny zaměstnance firmy. Zastavila by se tak výroba. Stejně jako v Kolíně u TPCA se však k uzavření továren nepřistoupilo.

Škoda

Během pondělí se v Mladé Boleslavi sešli zástupci automobilky s odbory. „Nic není ještě rozhodnuto,” sdělil Novinkám mluvčí Škody Tomáš Kotera.

„Odborové organizace Odbory KOVO Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí u vědomí složité zdravotní situace v České republice, která může tvrdě zasáhnout společnost Škoda Auto, v období skokového nárůstu počtu osob nakažených koronavirem či v karanténě žádají o čtrnáctidenní volno pro zaměstnance (karanténu) formou překážky v práci na straně zaměstnavatele,“ uvedl v prohlášení na webu předseda Odborů KOVO Jaroslav Povšík.

S uzavřením výroby nejen ve Škodě Auto nesouhlasí premiér Andrej Babiš. Na tiskové konferenci po pondělním jednání vlády řekl, že nesouhlasí s tím, aby se cíleně uzavíraly firmy. Mladoboleslavská továrna je podle něj pro českou ekonomiku klíčová. Řekl, že se zástupci výrobců jednal.

V noci na pondělí se Škoda začala připravovat na krizový scénář a zaměstnancům rozeslala prohlášení, že výroba pokračuje v omezeném režimu a zaměstnanci mají při návratu z rizikových zemí dodržovat vládou nařízenou karanténu.

„I přes určité nepříjemnosti na vás apelujeme, abyste si všechny pokyny vzali k srdci a dodržovali doporučení a pravidla. Všechna naše rozhodnutí se řídí snahou zajistit ochranu zdraví všech našich zaměstnanců při současném udržení výroby,” stojí v prvním prohlášení.

Právě u Škody lze za spouštěč považovat prvního nakaženého zaměstnance, o kterém se veřejnost dozvěděla v neděli. Zaměstnanec se nakazil během dovolené v Rakousku. Další kolega ze stejného oddělení, který s ním cestoval, je nyní sledován lékaři.

„Oba dva jsou od čtvrtka 12. března 2020 mimo zaměstnání v domácí karanténě. Průběh infekce u nakaženého je mírný. Pracoviště obou těchto zaměstnanců bylo již vyklizeno a hloubkově dezinfikováno,” řekl Kotera.

Hyundai

I v Nošovicích chtějí odbory čtrnáctidenní karanténu, ovšem potvrzený případ nakaženého mezi zaměstnanci nezaznamenali.

„Stále jezdíme do práce přeplněnými autobusy, tlačíme se během velké pauzy v kantýnách, sdílíme stejné pracovní nářadí a tak dál,” uvedl předseda základní odborové organizace KOVO Hyundai Czech Patrik Fupšo.

Mluvčí automobilky Pavel Barvík sdělil, že výroba bude pokračovat za přijetí dalších zpřísňujících hygienických opatření uvnitř závodu. Tým, který se situací zabývá, podle něj zasedá každý den opakovaně a vývoj situace vyhodnocuje průběžně. Firma dělá řadu preventivních opatření.

„Omezujeme setkávání zaměstnanců, doporučujeme dodržování odstupů, důraz klademe na dodržování hygienických pravidel a ještě intenzivnější dezinfekci společných prostor a zařízení. Zaměstnanci v kantýnách a strážní jsou vybaveni respirátory, rouškami a rukavicemi,” uvedl Barvík.

TPCA Kolín

Největší klid je zatím v Kolíně, kde z linky sjíždí trojčata Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo.

„Nakaženého zatím neevidujeme, několik lidí, kteří se vrátili z dovolené, je ale v karanténě. Zajistili jsem řadu opatření s ohledem na organizační a bezpečností opatření,” sdělil na dotaz Novinek tiskový mluvčí podniku Tomáš Paroubek s tím, že uzavření aktuálně není v plánu. „V tuto chvíli stále vyrábíme,” doplnil.

V Evropě se zavírá, ale ne všude

Podobně jako virus se zavírání automobilek začalo hromadně šířit především v Itálii a u italského koncernu FCA Fiat Chrysler. Opatření se týká šesti provozů v Itálii a po jednom v Polsku a Srbsku. Automobilka v pondělí uvedla, že chce tímto krokem jednak chránit zdraví zaměstnanců, ale také se přizpůsobit propadu v poptávce.

Konkrétně jde o automobilky v italských městech Melfi, Pomigliano, Cassino, Mirafiori, Grugliasco a Modena, v Srbsku o provoz v Kragujevaci a pak také o závod ve městě Tychy v polském Slezsku. Pozastavení výroby se tak týká zejména všech verzí Fiatu 500, vozů značky Alfa Romeo a Maserati, a také Jeepů Renegade a Compass.

Na stejnou dobu, do 27. března, pozastavilo výrobu také Ferrari ve svých závodech v Maranellu a Modeně. Nejméně do 25. března stojí i výrobní linky konkurenčního Lamborghini, které patří do koncernu Volkswagen, v Sant'Agatě Bolognese.

Na Slovensku zavírají závod Volkswagenu u Bratislavy. Zdejší závod vyrábí velká SUV Audi Q7, Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne a minivozy VW up!, Škoda Citigo a Seat Mii.

Hromadné uzavření v tomto týdnu chystá také dvojka na evropském trhu, francouzská skupina PSA, pod kterou patří značky Citroën, DS, Opel či Peugeot. Jedná se o závody ve Francii, Španělsku, Polsku, Velké Británii či slovenské Trnavě.

Ve Španělsku je na tento týden dále plánována odstávka závodů například Nissanu, Fordu či Renaultu. Naopak pokračuje většina fabrik v Německu či Francii.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků