Hlavní obsah

Největší hvězdy mnichovského autosalonu. Prohlédli jsme je naživo

Letošní mnichovský autosalon IAA Mobility přinesl po řadě chudších let skutečně bohatou nadílku automobilových premiér. Mnohé z nejdůležitějších jsme viděli naživo přímo na výstavišti.

Foto: Ondřej Mára, Novinky

Vstup na mnichovské výstaviště v rámci autosalonu IAA Mobility 2025

Článek

S nástupem covidové pandemie došlo ke zrušení několika velkých světových autosalonů, jejichž sláva tak začala upadat. Definitivní konec ženevského autosalonu, který byl do té doby vnímán jako automobilová událost roku, pak mnozí považovali za pomyslný hřebíček do rakve.

Letošní ročník mnichovského autosalonu však naznačoval opak. Již s několikaměsíčním předstihem začaly mnohé značky oznamovat důležité novinky, které v rámci autosalonu představí. Některé jsme viděli ještě před oficiálním začátkem, přesto jsme si nenechali stánky mnoha značek ujít.

Foto: Ondřej Mára, Novinky

Audi Concept C

V abecedním pořadí začněme od značky Audi a její studie sportovního vozu s názvem Concept C. Čistě elektrický sporťák byl odhalen ještě před začátkem autosalonu, možnost prohlédnout si ho naživo však byla více než vítanou. Podobně jako v mnoha jiných případech totiž působil ještě lépe.

Koncept nás oslovil nejen jednoduchými tvary bez přehnaných prolisů, ale především kabinou, která se vrací ke kořenům. Obří displeje vyměnil koncept za přístrojový štít a výsuvnou obrazovku infotainmentu. Příjemný byl i návrat kulatého volantu s fyzickými tlačítky nebo návrat plastického loga čtyř kruhů. To vše nám u nových vozů chybí.

Zásadní novinkou automobilky BMW pro mnichovský autosalon se stalo čistě elektrické SUV iX3, které je prvním zástupcem nové generace modelů Neue Klasse. Model iX3 už jsme si mohli prohlédnout před oficiálním startem autosalonu a oslovil nás jak umírněnějším designem, tak novým rozhraním interiéru.

Foto: Ondřej Mára, Novinky

Elektrické SUV BMW iX3, první model řady Neue Klasse

Masivní čtyřramenný volant s extrémním vybráním pro palce nám sice stále není po chuti, displeje umístěné pod čelním sklem v kombinaci s infotainmentem a průhledovým displejem ale působí jako elegantní řešení. Kabina si navíc zachovává příjemnou ergonomii a vůz nabízí skvělé parametry.

Značka Cupra přivezla do Mnichova hned dvě důležité novinky, přičemž tou první je elektrický hatchback Raval. Model, který je součástí koncernové rodiny dostupných elektromobilů, by měl být v takřka produkční formě, proto ho automobilka zakrývala folií s motivy barcelonské čtvrti, po které dostal jméno.

Foto: Ondřej Mára, Novinky

Cupra Raval

Raval bude prvním z kompaktních elektrických modelů na platformě MEB+ a jeho představení se očekává v březnu 2026. Výroba bude probíhat ve Španělsku, stejně jako produkce modelů ID. Polo (včetně odvozených verzí GTI a ID. Cross) a Škody Epiq.

Druhou důležitou novinkou byl koncept Tindaya, tedy vize sportovního SUV s opravdu výraznými tvary, která má naznačit další designové směřování značky. Zatímco na zveřejněné grafice působí koncept až přehnaně agresivně, zejména jeho přední a zadní nárazníky, při setkání v rámci stánku značky Cupra vypadal podstatně sympatičtěji.

Foto: Ondřej Mára, Novinky

Cupra Tindaya má ukázat nový designový styl značky.

Futuristické displeje v nárazníku i mezi zadními světly přitom automobilka přenesla i do konceptu, včetně otvírání zadních dveří proti směru jízdy. K futuristicky tvarované kabině, zaměřené především na řidiče, jsme se ale bohužel nedostali.

Mercedes-Benz přivezl na svůj stánek v rámci výstaviště několik modelů, včetně konceptu AMG GT XX, nového modelu CLA a především zcela nové čistě elektrické verze modelu GLC, který je současným bestsellerem značky. O pozornost se přitom utká právě s modelem iX3.

Foto: Ondřej Mára, Novinky

Čistě elektrická verze Mercedesu GLC

O elektrickou SUV novinku s obří osvětlenou maskou, a ještě větším displejem napříč celou palubní deskou, byl na relativně malém stánku automobilky velký zájem. Mercedes-Benz měl přitom připravený ještě jeden stánek v centru města, kde nabídl více modelů než na samotném výstavišti.

Většina novinek se nesla v duchu čistě elektrického pohonu, našla se ale i výjimka, kterou přivezla značka Renault. Ta si totiž vybrala mnichovský autosalon k premiéře nové generace modelu Clio, jehož designová proměna je extrémní. Nezbývá však než věřit, že francouzští designéři vědí, co dělají. Ostatně s designem modelů R4 a R5 zabodovali.

Foto: Reuters

Renault Clio šesté generace

Vedle kontroverzního designu ale nový Renault Clio zaujme i nepatrným nárůstem rozměrů, a především stále poměrně pestrou paletou pohonných jednotek, mezi kterými nechybí ani vylepšený hybridní systém, slibující (na malé auto) působivý dojezd a dobrou hospodárnost. Kabina pak potěší příjemným stylem převzatým z již zmiňovaného Renaultu 5.

Skupina Stellantis byla na autosalonu reprezentována značkou Opel, která přivezla extrémní závodní koncept Corsa GSE. Ten má podle značky naznačovat další podobu jejích ostrých modelů a současně má být příslibem dalších kompaktních modelů značky. Navíc se objeví ve hře Gran Turismo. Na stánku ale prezentovala také již dříve představený sportovní crossover Mokka GSE.

Foto: Ondřej Mára, Novinky

Opel Corsa GSE

Na druhé straně stánku Opel se nacházel stánek značky Leapmotor. Ta sice pochází z Číny, je však součástí skupiny Stellantis. Automobilka Leapmotor v Mnichově představila model B10, který začíná v Evropě prodávat, a koncept menšího elektrického hatchbacku B10, který by měl i na evropské trhy dorazit později.

Hvězdou mnichovského autosalonu se stala i Škoda, která v rámci koncernového představení rodiny menších a dostupnějších elektrických modelů ukázala model Epiq. Kompaktní crossover ještě není ve finální podobě, ostatně i proto zatím postrádal maskovací folii, do produkční podoby by však nemusel mít úplně daleko.

Foto: Ondřej Mára, Novinky

Škoda Epiq

Pro mnohé ještě zásadnější novinkou bylo představení studie Škoda Vision O, která je vnímána jako předobraz nové generace modelu Octavia. Vize čistě elektrického kombíku se sebevražednými dveřmi (otvíranými proti směru jízdy), displejem přes palubní desku a spoustou místa nicméně sází na ještě odvážnější pojetí designového stylu Modern Solid a svými rozměry působil spíše jako vize nástupce modelu Superb.

Zřejmě největší množství skutečných novinek ale nakonec přivezla značka Volkswagen. V rámci již zmiňovaných základních elektrických modelů totiž vyvezla model ID. Polo, který vzešel z konceptu ID. 2all. Městský elektrický hatchback s cenou začínající kolem 610 000 korun by přitom podle maskování měl být v téměř finální podobě.

Foto: Ondřej Mára, Novinky

Volkswagen ID. Polo

Vedle klasického ID. Polo navíc automobilka vyvezla i jeho ostřejšího sourozence s tradičním označením GTI. Sportovně laděný hatchback se liší drobnými detaily, jak je u sportovních derivátů zvykem, zásadní by ale měl být především nárůst výkonu pod kapotou. VW ID. Polo by přitom měl být takřka sourozencem modelu Cupra Raval.

Naopak sourozencem mladoboleslavské Škody Kamiq by se měla stát další významná novinka značky Volkswagen, elektrický crossover představený pod označením ID. Cross. Koncept se sympatickým designem a kompaktními rozměry nadchnul velmi příjemně řešenou kabinou.

Foto: Ondřej Mára, Novinky

Volkswagen ID. Cross během premiéry

Ta překvapí velmi bohatým čalouněním, včetně palubní desky a sloupků, které je příjemné na dotek. Totéž platí pro sedadla a další materiály v kabině. Další vítanou změnou je návrat tlačítek nejen na volant, ale také do palubní desky. Květina ve středovém tunelu se ale nejspíš do produkční verze nedostane.

V rámci novinářského salonku nám navíc značka Volkswagen nabídla další pohled na druhou generaci mimořádně populárního crossoveru T-Roc, který nepatrně povyrostl, nabízí modernější řešení kabiny a pod jeho kapotou by se měl v budoucnu objevit první plně hybridní pohonný systém značky.

Foto: Ondřej Mára, Novinky

Volkswagen T-Roc

Další zajímavostí na místě se stal koncept nejdostupnějšího čistě elektrického modelu značky, který zatím známe pod označením ID. Every1. Na jeho produkční verzi si ale budeme muset počkat až do roku 2027.

Z koncernových novinek v rámci mnichovského autosalonu pak můžeme zmínit ještě premiéru nového Porsche 911 Turbo S, nebo ukázku elektrického pick-upu značky Scout, která bude působit na americkém trhu.

Průlet výstavištěm

Během prohlídky výstaviště jsme narazili na hrstku dalších stánků dobře známých značek. Například Smart představil vlastní Art Car v podání modelu #3, zatímco automobilka Volvo vystavila reprezentativní liftback ES90 a koncept dobrodružného crossoveru EX30 Cross Country.

Foto: Ondřej Mára, Novinky

Stánek značky Volvo s modely ES90 a konceptem EX30 Cross Country

Kromě toho se však na výstavišti objevila záplava čínských automobilek, prezentujících kromě elektromobilů i vize létajících „taxi“ - tedy velkých dronů s kabinou, určených pro přepravu pasažérů.

Jeden z největších stánků měla značka XPeng, která v Mnichově představila model P7. Kromě toho měly na místě zastoupení i značky Changan, BYD, Dongfeng, GAC, Aito, 212 a objevil se i zástupce značky Firefly, která spadá pod Nio a slibuje dostupnější vozy.

Foto: Ondřej Mára, Novinky

Stánek značky GAC

Čínské automobilky přitom nespoléhají pouze na vlnu módních SUV a crossoverů, ale přestavily také překvapivé množství prémiově pojatých MPV nebo reprezentativní sedany.

Mnohé z výše zmíněných značek jsou pro většinu Evropanů neznámé, podobně jako turecká značka Togg, vytvořená jako společný podnik několika tureckých společností. Z mnichovského autosalonu tak bylo patrné, že se evropské automobilky musí připravit na sílící konkurenci. A to nejen z Číny.

Návrat se nekoná

Ačkoliv množství novinek pro mnichovský autosalon dávalo naději, že se blíží návrat jejich zašlé slávy, konečné dojmy z akce tak pozitivní nebyly. Přinejmenším tedy z oficiální části, která se konala v rámci mnichovského výstaviště. Stánků s automobily zde totiž byla spíše hrstka, přičemž evropské značky nabídly ochutnávku jen pár modelů.

Obrovské prostory výstaviště, které ani nebyly naplno využity, zaplňovaly z větší části stánky dodavatelů, kteří se snažili najít či oslovit nové partnery. I mezi těmito stánky se přitom objevovalo obrovské zastoupení asijských společností. Překvapivě masivní pak bylo i množství asijských návštěvníků, často z řad médií.

Foto: Ondřej Mára, Novinky

Stánek značky Mercedes-Benz v centru Mnichova

Další část autosalonu vznikla v centru Mnichova, kde si automobilky vybudovaly vlastní stánky v různých koutech města. Pro mediální pokrytí je něco takového velmi nešťastné, cílem automobilek však byla evidentně snaha přiblížit se širší veřejnosti, čemuž odpovídaly i reprezentativnější prostory s vícero vozy.

Autosalony v tradičním pojetí, tedy jako místa s velkou koncentrací skutečných automobilových novinek, se nejspíš skutečně stávají definitivní minulostí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám