Článek
Automobilka Renault představila první koncept elektrického městského hatchbacku s oprášeným označením Renault 5 již v roce 2021, jeho příběh se však začal psát mnohem dřív a klidně mohl skončit zapomenut, nebýt nového generálního ředitele. Byl to totiž stávající šéf značky Luca de Meo, díky kterému se stal realitou.
Příliš retro
Poprvé se přitom s vozem setkal v roce 2020, nedlouho po svém nástupu do automobilky, během návštěvy designového centra v Guyancourt. Pouhá designová studie městského elektrického vozu sice byla vedením automobilky původně odmítnuta, protože prý byla až příliš retro. De Meo si však rychle uvědomil její potenciál a výrobu si navzdory krátkému působení u značky prosadil.
Koncept se pak stal jedním ze symbolů obrody automobilky, která je prezentována také jako Renaulution a po letech odmítání retro designu se konečně vrací ke svým kořenům. Ostatně kromě pětky značka oživila také ikonický Renault 4, který by měl do Česka rovněž dorazit ještě letos, a náznak retra je patrný také u užitkových vozů.
Produkční verze Renaultu 5 pak splnila to nejdůležitější, co se od ní očekávalo – zůstala v maximální míře věrná konceptu. Zapadnout by však neměl ani důraz na inovace, díky kterým automobilka dramaticky zjednodušila počet komponent a optimalizovala vůz pro jednodušší a levnější výrobu, což se projevuje i v konečné ceně. Navíc je značka patřičně hrdá na skutečnost, že je nová pětka i po stránce výroby 100% francouzským vozem.
Zkrátka famózní
Vraťme se ale k designu, který se automobilce opravdu povedl. Elektrický Renault 5 působí moderně, přesto v sobě odráží naprosto jasnou inspiraci ikonou sedmdesátých a osmdesátých let, která je patrná při pohledu na příď, siluetu, lakování i design světel.
Skvělým detailem je pak indikace nabití baterie na kapotě v místech, kde měl historický originál umístěné sání vzduchu. Novinka zde má pouze číslici pět, tvořenou pěticí podsvícených linek, přičemž každá symbolizuje 20 % nabití baterie. Při odemčení se grafika rozzáří a řidič už při příchodu k vozu ví, na kolik procent je nabitý.
Velmi sympatické jsou pak i rozměry, kdy nový Renault 5 měří na délku 3,92 metru, přičemž rozvor náprav je 2,54 metru, což naznačuje poměrně bohatý vnitřní prostor. Vůz má kola vystrčená do rohů karoserie a dojem sportovnosti podtrhují i vystouplé blatníky, inspirované výkonnou verzí Turbo.
Funkční stylovka
Do moderní podoby se pak skvěle povedlo adaptovat i interiér, kdy palubní deska stále drží jednoduché horizontální uspořádání všech důležitých prvků, pěkně v zorném poli. Digitální přístrojový štít má jednoduchou a přehlednou grafiku, pozvolna navazující infotainment pak potěší svižným chodem, systémem na platformě Google a nechybí ani samostatný panel ventilace, kterou lze ale nastavit i přes dotykovou obrazovku.
Kromě toho nabízí přední část kabiny i celkem solidní ergonomii ovládacích prvků a prostornost, ke které přispělo i přesunutí voliče „převodovky“ na sloupek řízení, kde na pravé straně doplňuje klasickou páčku stěračů a dobře známý ovladač přehrávaných médií, který mají snad všechny vozy Renault.
Francouzsky originální je pak i možnost si interiér uzpůsobit vlastnímu vkusu. Čalounění a barevné dekory se mohou lišit již v závislosti na výbavě, automobilka ale nabízí i stylové krytky středového úložného prostoru vytištěné na 3D tiskárně, držák na bagetu nebo různé polepy na již zmiňovaný volič „převodovky“.
U něj se přitom musíme ještě jednou zastavit, a to hned ze tří důvodů. Tím prvním je jeho atypické zakončení, které bylo podle automobilky inspirováno rtěnkami značky Chanel. Druhým důvodem je možnost individualizovat jeho vzhled různými nálepkami. A tím třetím je absence klasického parkovacího režimu P. Místo toho je potřeba při zastavení zvolit neutrál a vůz zabrzdit, respektive rovnou vypnout.
Městský prcek
Pokud se budeme bavit o vnitřní prostornosti pro posádku, pak předním sedadlům není příliš co vyčítat. Poněkud horší je to s prostorem vzadu, dva dospěláci se za sebe posadí jen s drobnými kompromisy. Mnoho místa totiž nezbývá nad hlavou, před koleny ani pro chodidla pod předním sedadlem. Dětem by však prostor vzadu chybět neměl.
Kufr je na první pohled skromnější, na poměry městského vozu je však jeho objem 326 litrů vcelku dostačující. Pod dvojitou podlahou navíc nechybí nabíjecí kabel a uložen zde může být i adaptér V2L, umožňující nabíjet z baterie vozu různé elektrické spotřebiče. Za tento adaptér si však zákazníci budou muset připlatit.
Zmínku si zaslouží i speciální zátka pod zadní lavicí, ke které se veřejnost dostane až s trochou snahy. Tato zátka je totiž určena pro hasiče v případě požáru. Teplo ohně zátku rozpustí a hasiči tak získají možnost jednoduše baterii zaplavit vodou. Značka si tento systém patentovala a zdarma ho poskytuje i ostatním automobilkám.
Chytře poskládaný
Renault 5 se bude na českém trhu prodávat ve dvou verzích pohonného ústrojí. Model Urban range je osazen baterií s kapacitou 40 kWh, která slibuje dojezd až 312 km, a elektromotor pohánějící přední kola poskytuje výkon 90 kW.

Nový Renault 5Video: Renault
Silnější verze Comfort range je osazena baterií s kapacitou 52 kWh, slibující dojezd až 410 km, zatímco elektromotor nabídne nejvyšší výkon 110 kW. Rozdíl mezi bateriemi by přitom měl být v chybějícím jednom segmentu. Zatímco základní verze má tři, vrcholná verze je osazena čtyřmi.
Rozdělení baterie do čtyř modulů je přitom jednou z novinek uvedených s tímto modelem. Další z nich je modulární platforma AmpR Small, která se může standardně pochlubit víceprvkovou zadní nápravou a nízkou hmotností, která se u pětky pohybuje pod hranicí 1,5 tuny. Při pohledu na její nákresy se přitom nelze ubránit dojmu, že by šla upravit i pro spalovací motor, jako pomyslný záložní plán. Podle automobilky je však čistě elektrická.
Komfortně jistý
V rámci prvních jízd jsme se s pětkou vydali na malou okružní jízdu po okreskách a vesničkách východně od Prahy, kde pětka v silnějším provedení ukázala velmi příjemnou akceleraci, a především skvělé naladění podvozku.
Pocitově je možná nepatrně tužší, než jsme u francouzského vozu čekali, skvěle však filtruje nerovnosti, neodskakuje a ve spojení s příjemně přesným řízením dává pocit skvělé kontroly nad vozem.
Zážitek nepatrně kazily snad až zbytečně citlivé brzdy, které se hůř dávkovaly. Automobilka totiž vsadila na inovativní řešení One Box, kdy kombinuje systém brzd, ESP a rekuperace pro konzistentnější chod brzdového pedálu. Od řidiče však bude zřejmě vyžadovat trochu přivykání, na které jsme neměli dostatek času.

Renault 5 během české prezentace
Na hodnocení spotřeby je po několika desítkách kilometrů za volantem ještě brzy, přesto se zdá, že i v této oblasti by mohl Renault 5 potěšit. Zatímco technická data zmiňují průměr 14,9 kWh/100 km, po naší testovací jízdě vykazoval palubní počítač hodnotu kolem 16 kWh/100 km.
Umí zanechat dojem
Jak už je nejspíš z textu zřejmé, z prvního setkání s Renaultem 5 jsme si odnášeli velice pozitivní dojmy. To se týká designu, volby materiálů, kvality zpracování, jízdních vlastností, a především fantastického stylu, který pětce zkrátka nelze upřít. Doslova totiž vyzařuje francouzské charisma, které snad dokáže obměkčit i povahy neustále hledající nejlepší poměr cena/výkon.
Nejdostupnější verze Evolution Urban range sice začíná od ceny 675 000 korun, výkonnější testovaný model Techno Comfort range už ale přijde minimálně na částku 799 000 korun. V této cenové hladině už se přitom začínají objevovat i praktičtější vozy.