Článek
Po několika měsících poodhalování automobilka krátce před mnichovským autosalonem IAA Mobility představuje novou generaci SUV modelu iX3, která je pro značku mimořádně důležitá. Jde totiž o první model z rodiny Neue Klasse, která slibuje zásadní změny designu, techniky i technologií.
Začněme přitom rovnou od designu, který je oproti dosavadní nabídce značky podstatně jednodušší, stále však nabídne výrazné prvky. Tím nejvýraznějším je přitom nová podoba masky s ikonickými ledvinkami, které se vrací k tradici z šedesátých let.
Ledvinky mají vertikální tvar a po stranách na ně pozvolna navazují horizontální linky, podobně jako v šedesátých letech. Maska je kompletně osvětlena, přičemž LED osvětlení automobilka používá jako náhradu chromu. Osvětlení vozu navíc potěší uvítacími efekty.
Vedle elegantně uhlazených linií a čistých ploch zaujme design vozu i decentně vystouplými blatníky, prolisy na kapotě nebo zapuštěnými klikami. Z profilu navíc iX3 nepůsobí jako klasické SUV, ale spíše jako zvýšený hatchback, tedy crossover.
V podbězích pak vidíme aerodynamicky tvarovaná kola, která podtrhují celkový důraz kladený na aerodynamiku, díky čemuž má vůz koeficient aerodynamického odporu s hodnotou 0,24, což je na SUV dobrý výsledek.
Inovativní kabina
Hlavní dominantou kabiny je nové rozhraní BMW Panoramic iDrive s operačním systémem BMW OS X. V palubní desce tak vidíme jediný displej infotainmentu s úhlopříčkou 17,9 palců, do kterého je integrováno prakticky veškeré ovládání. Středem palubní desky se pak táhne linka s výdechem ventilace.
Další informace (včetně přístrojového šítu) jsou promítány do spodní strany čelního skla pomocí trojice displejů umístěných v palubní desce. Informace jsou rozděleny do pěti slotů, jejichž obsah si může posádka navolit dle vlastních preferencí. Přímo do zorného pole navíc informace o jízdě promítá ještě 3D Head-up displej.
Zásadní novinku mnichovské automobilky jsme si mohli prohlédnout ještě před premiérou a zpracování interiéru nás mile překvapilo svou moderností a funkčností. Ačkoliv nás mrzí odklon od fyzických tlačítek, nový operační systém působí intuitivně a k jeho ovládání lze použít také hlasové příkazy.
Ostatně vůz je vybaven i virtuálním asistentem, jehož animovaná tvář se zobrazuje na jedné z obrazovek pod čelním sklem. Asistent pracuje na principu umělé inteligence, přičemž s jeho vývojem pomáhala společnost Amazon, a je schopen reagovat na běžnou mluvu. Zajímavostí je také systém rutin, kdy se asistent umí přizpůsobit pravidelným požadavkům řidiče.
Velmi nevšedně a snad až zbytečně komplikovaně ale působí nový volant, který vytváří iluzi čtyř ramen. Ve skutečnosti jsou však horizontální ramena přerušená a volant drží pouze na těch vertikálních.
Věnec je stále poměrně silný a nevšední jsou i dotyková tlačítka, která se rozsvěcí podle toho, zda jsou jejich funkce aktuálně dostupné. Jejich funkčnost jsme si mohli krátce vyzkoušet a nijak nás neurážela, přesto volant považujeme za slabší článek jinak velmi povedené kabiny.

Nové BMW iX3 je pro automobilku zásadním modelem, zahajuje totiž novou éru jako první model řady Neue Klasse.
Unikátní je také systém vnitřních klik, které jsou integrované do madel dveří. Jejich použití je přitom poměrně intuitivní. Celkově nás tak kabina potěšila zpracováním i volbou materiálů, které častěji pochází z obnovitelných zdrojů. Vpředu je příjemná pozice za volantem a vzadu dostatek místa. Automobilka přitom myslela i na dostatek úložných a odkládacích prostor.
Elektromobil s délkou 4782 mm, šířkou 1895 mm a výškou 1635 mm nabízí zavazadelník o velikosti 520 litrů, který lze sklopením zadních opěradel zvětšit až na 1750 litrů. Další úložný prostor o objemu 58 litrů se nachází pod přední kapotou a na tažném zařízení zvládne vrcholná motorizace utáhnout až dvoutunový náklad.
Šestá generace eDrive
Základem BMW iX3 a řady Neue Klasse je platforma s 800V architekturou, která využívá nové cylindrické články s vyšší energetickou hustotou, upravenou architekturu skládání článků do baterií a ještě sofistikovanější systém řízení a správy baterie. Vylepšením prošly také elektromotory.
Zatím jediná oficiálně představená motorizace BMW iX3 50 xDrive je osazena dvojicí elektromotorů s kombinovaným výkonem 345 kW (469 k) a točivým momentem 645 Nm, což stačí ke zrychlení z nuly na 100 km/h za 4,9 sekundy a maximální rychlost je omezena na 210 km/h.

Tato motorizace je osazena baterií s využitelnou kapacitou 108,7 kWh, která by měla zajistit dojezd až 805 kilometrů dle WLTP testovacího harmonogramu. Baterie podporuje nabíjení při výkonu až 400 kW, díky čemuž je možné získat dojezd až 372 kilometrů už za 10 minut. Nabití z 10 na 80 procent by mělo trvat kolem 21 minut.
Vůz standardně podporuje nabíjení také na pomalejších nabíjecích stanicích, dobíjení střídavým proudem je pak možné při výkonu standardně 11 kW, volitelně pak 22 kW. Baterie navíc podporuje standardy V2L, pro napájení menších spotřebičů, a zvládne i V2H (např. nahradí/doplní baterii solární elektrárny) a V2G (stabilizuje rozvodnou síť).
Sofistikovaný software
Součástí výbavy nových vozů Neue Klasse je navíc i chytrý software a s tím související elektronika. BMW iX3 tak nabídne zcela novou architekturu se zjednodušeným vedením kabelů a čtyřmi řídícími jednotkami v roli supermozků, které nabízí dvacetinásobnou rychlost zpracování informací oproti současným vozům. Bezdrátové aktualizace jsou samozřejmostí.

BMW iX3 nabízí zcela novou architekturu kabiny a více sází na udržitelné materiály.
Zábavu za volantem by pak měl zajistit systém s označením Heart of Joy, který upravuje nastavení jednotlivých částí vozu (například akceleraci, systém stabilizace, řízení a rekuperaci) s cílem nabídnout maximální hospodárnost, dynamiku či přesnost v zatáčkách – v závislosti na požadavcích řidiče.
Nové BMW iX3 tak slibuje inovace ve všech směrech a pro značku se jedná o zásadní model. Dalším pokračovatelem nové modelové rodiny Neue Klasse se pak zřejmě stane kompaktní sedan (zřejmě trojkové řady), na ten si ale ještě budeme muset počkat.
Nové BMW iX3 by mělo vstoupit na trhy ještě letos. První bude dostupná zmiňovaná výkonná varianta s pohonem všech kol, postupně se ale nabídka pohonných jednotek rozroste.