Hlavní obsah

IFA 2025: Když se obytná dodávka promění v pojízdný obývák i kancelář

2:18
2:18

Poslechněte si tento článek

Berlín, Německo

Na berlínském veletrhu IFA 2025 jsme narazili na koncept, který by mohl naznačit, jak bude vypadat cestování i práce na cestách v příštích pár letech. Jmenuje se Spielraum a je výsledkem spolupráce automobilky Kia a společnosti LG Electronics. Už samotný název, odvozený z němčiny, napovídá dvojí význam: „prostor na hraní“ i „volnost, flexibilitu“.

Chytrý obytný vůz od LG a KiaVideo: Miloslav Fišer, Novinky

Článek

(od našeho zpravodaje)

Exponát stál na vyhrazené ploše, oddělen páskami. Dovnitř se nedalo usednout, ale i letmý pohled přes otevřené dveře naznačoval, že nejde jen o klasickou obytnou dodávku. Kia dodává základ – elektrickou platformu PV5 – a LG přináší svou zkušenost s domácí elektronikou.

Výsledkem je pojízdný prostor, který se tváří jako obývák, ale na povel se promění i v kancelář.

Foto: Miloslav Fišer, Novinky

K dispozici je vše, co budou digitální nomádi potřebovat.

Foto: Miloslav Fišer, Novinky

Koncept staví na základu od automobilky Kia.

V přípravě jsou dvě varianty

Koncept má dvě varianty. Spielraum Studio je určený především pro drobné podnikatele, kteří se pohybují mezi schůzkami a potřebují kombinovat pracovní prostředí s komfortním zázemím.

Interiér působí útulně, ale skrývá i velkorysé úložné prostory. Inteligentní spotřebiče od LG navíc sledují uživatelův pracovní rozvrh a podle trasy dokážou například navrhnout, kdy spustit klimatizaci nebo připravit kávu.

Druhá verze zvaná Spielraum Glow má klást větší důraz na odpočinek a volný čas – tedy spíš na kempování a cestování. V obou případech se ale sází na stejný princip: vozidlo není jen prostředkem, jak se dostat z bodu A do bodu B, ale proměňuje se v osobní prostor, který se přizpůsobí aktuální potřebě.

Foto: Miloslav Fišer, Novinky

Vestavba je promyšlená do posledního detailu.

Mobilita jako životní styl

Na místě bylo patrné, že Spielraum vzbuzuje zvědavost. Návštěvníci se kolem vozu zastavovali, nakláněli přes pásku a hledali detaily, které by prozradily víc o interiéru. Atmosféra připomínala spíš výstavu moderní architektury – a právě to je patrně klíč: automobilky i technologické firmy chtějí redefinovat pojem mobility tak, aby zahrnoval celé spektrum činností, které člověk běžně dělá doma.

Spielraum tak na veletrhu působil nejen jako designová kuriozita, ale i jako náznak trendu, kdy se hranice mezi bytem, kanceláří a vozem začínají stírat.

Zda se někdy objeví novinka v autosalonech a zda si ji budeme moci koupit, však zatím zůstává otázkou.

Foto: Miloslav Fišer, Novinky

Vůz nabízí i propojení s chytrou domácností

Foto: Miloslav Fišer, Novinky

Detailní pohled na vestavěnou kuchyňku

Výběr článků

Načítám