Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Češi oblíbené restaurace nechtějí nechat padnout, jídlo si objednávají

Ani v době koronavirové epidemie se mnozí Češi nevzdali jídla ze svých oblíbených restaurací. Když si ho nemohou vychutnat přímo uvnitř dané provozovny, objednají si ho domů.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Češi oblíbené restaurace nechtějí nechat padnout, jídlo si objednávají

Podle aktuálního průzkumu společnosti Makro Cash & Carry si minimálně jednou týdně jídlo z restaurace objedná každý pátý Čech, v Praze je to dokonce každý třetí.

Restaurace, respektive veškeré gastronomické podniky patří mezi provozovny nejvíce postižené koronavirovou krizí a vládním nařízením jsou zavřené od poloviny března. Mnohé z nich se ale současné situaci přizpůsobily, vaří dál a své pokrmy rozvážejí či prodávají přes výdejová okénka.

Například vyhlášená Hospoda 56 v Hlučíně na Opavsku denně uvaří a rozveze asi šest desítek jídel, zájemcům nabízí i pivo čepované do PET lahví. V Ústí nad Labem jídla rozváží třeba Hospůdka U Lípy.

Pouze na rozvoz jídel přešla většina pizzerií, například restaurace a pizzerie Kozlík v Pardubicích ale prodává i přes okénko. To na konci března otevřela i pardubická kavárna Bílej Kocouř, kromě káv z něj nabízí i polední polévky s pečivem.

Jaká jsou pravidla pro konzumaci na ulici
Při koupi piva, zmrzliny či párku v okénku na ulici mohou lidé občerstvení zkonzumovat v okolí výdejního okénka, musí od něj ale odejít alespoň deset metrů stranou.
Zároveň musí dodržovat vzdálenost alespoň dva metry od ostatních konzumujících.

Českobudějovická restaurace Masné krámy prodala za poslední měsíc díky prodeji z okénka přes tři tisíce litrů piva, pomohli hlavně štamgasti. Nově bude podnik, který provozuje Budějovický Budvar, podle vedoucího restaurace Tomáše Olejníka nabízet z okénka i jídlo.

Některým restauracím ale i tak spadly tržby i o 80 a více procent. „Měsíční tržby nám spadly z dvou milionů na 300 tisíc. Pár obědů prodáme přes službu Damejidlo, ale nejvíc utržíme z prodeje piva přes okénko. Hlavně večer si lidé pro něj chodí, k tomu si objednávají třeba žebírka a další speciality, které si nechtějí dělat doma,“ řekl Právu provozní jedné velké restaurace na pražských Vinohradech.

Kvůli práci i dětem není na vaření čas

Kromě toho, že se Češi nechtějí vzdát svých oblíbených jídel, patří mezi hlavní důvody objednávek to, že se jim nechce vařit a někdy na to ani nemají čas. Mnozí totiž pracují z domova, případně se starají i o děti a čas na přípravu jídla si prostě nedokážou vyšetřit. Vařit se podle průzkumu nechce především mladším ročníkům, tento důvod zmínil každý druhý oslovený ve věku 18 až 26 let. Za dovezené jídlo lidé utratí nejčastěji částku v rozmezí 100 až 150 korun za osobu.

Za dovezené jídlo lidé utratí nejčastěji 100 až 150 korun za osobu

Podpořit co nejvíce restaurací se snaží i projekty, které jejich nabídku sdružují v různých internetových katalozích tak, aby si vybral každý strávník. Samozřejmostí je pak dovoz až domů, případně vyzvednutí objednávky přímo v restauraci.

„Jsme rádi, že lidé nepřestali mít v této složité době zájem o jídlo z restaurací. Abychom jim usnadnili hledání podniků, které jsou stále otevřené, spojili jsme společně s velkoobchodem Makro síly a v rámci Restu jsme vytvořili katalog všech restaurací, které jsou dostupné pro dovoz nebo take away,“ uvedl Jiří Moskal z projektu Restu. Jak dále dodal, do iniciativy se již zapojily více než tři tisícovky restaurací po celém Česku a přidávají se další.

Podpořit restaurace, které to nevzdaly, se rozhodly i další projekty. Před několika dny spustil česko-slovenský technologický start-up Trift nový katalog restaurací, tzv. gastrotéku Mealio.cz.

„Ta pod jednu střechu přivádí informace o dostupnosti roznáškových služeb i vlastních rozvozů restauračních podniků. V současné době máme partnersky navázané projekty Kde se najím od Storyous, Bistro Rohlík, Vyzvedni si či rozvozy EuroBest. Celkem je to více než 1500 restaurací, barů a kaváren z celé ČR,” řekl Právu Jakub Minks z Triftu.

Jak doplnil, do gastrotéky se mohou zapojit i podniky, které nemají s on-line světem žádné zkušenosti. „Vyplní jednoduchý formulář, kde si vyberou, jestli rozváží sami, využívají některou ze zavedených služeb nebo mají výdejní okénko. Uživatelé pak i v menších městech na jednom místě vidí, jaký podnik mohou i v době krize podpořit,” dodal Minks.

Zachraň hospodu!

Drtivá většina českých hospod a restaurací po nařízení vlády zcela zavřela. Otevřít budou smět  podle posledního rozhodnutí vlády 11. května restaurační zahrádky, 25. května pak i vnitřní prostory restaurací. U mnoha z nich ale hrozí, že po skončení současných opatření již znovu neotevřou. Český svaz pivovarů a sladoven ve spolupráci s pivovary proto přišel na začátku dubna s iniciativou Zachraň hospodu!, díky níž mohou lidé přímo podpořit své oblíbené hospody a restaurace.

Iniciátoři výzvy spustili webovou stránku www.zachranhospodu.cz, na které se mohou zapojit hospody a restaurace i jejich zákazníci. Prostřednictvím systému si lidé mohou koupit poukaz, který pak v hospodě nebo restauraci uplatní poté, co znovu otevřou.

„Snažíme se v aktuální situaci pomáhat, jak můžeme. Pomohli jsme například odstartovat projekt Zdeňka Pohlreicha, který vaří jídlo zdarma pro pražskou záchranku, hasiče a policisty. Posíláme také zdarma nealkoholické pivo zdravotníkům a členům záchranných složek. Zároveň vítáme každou aktivitu, která hospodám pomůže. Vyzýváme proto všechny, kteří se těší na pivo ve své oblíbené hospodě – navštivte www.zachranhospodu.cz a podpořte ji zakoupením poukazu,“ uvedl obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz.

„Česká hospoda je součástí naší kultury a také tradičně důležitým centrem společenského života. Byla by velká škoda, pokud by hospody a restaurace musely definitivně končit. Věříme, že se do iniciativy zapojí další pivovary, výrobci nápojů i široká veřejnost,“ řekl pak k projektu předseda Českého svazu pivovaru a sladoven František Šámal.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků