Izrael a Nizozemsko pokročily při vývoji protilátek na SARS-CoV-2

Novinky,

Jeruzalém/Utrecht

Izraelský ministr obrany Naftali Bennett v úterý oznámil, že výzkumníci z Izraelského institutu pro biologický výzkum (IIBR) dosáhli „významného průlomu“ při hledání léčby nemoci covid-19, Objevili proteiny, které „mohou neutralizovat (koronavirus) v tělech přenašečů”. Oznámil to jen den poté, co vědci v Nizozemsku zveřejnili studii o jimi vyvinuté látce, která neutralizuje virus v laboratorních podmínkách.

Foto: Social Media, Reuters

Počítačový obrázek koronaviru SARS-CoV-2 od firmy Nexu Science Communication

Bennett navštívil IIBR v pondělí a tam byl informován „o významném průlomu při hledání protilátky na koronavirus“, uvedla jeho kancelář. Prostředek byl aktuálně patentován a IIBR chce zahájit jeho masovou výrobu.

„Jsem hrdý na zaměstnance biologického institutu, kteří dosáhli velkého průlomu. Židovská kreativita a důmyslnost nás přivedla k tomuto ohromujícímu úspěchu,“ řekl Bennett podle listu The Jerusalem Post.

Kdo kolik dá na vývoj vakcíny: EU 40 miliard, Norsko 27, Kanada 21

Koronavirus

Zatím ale není známo, kdy by měl lék být k dispozici a zda už proběhly nějaké testy na lidech nebo zvířatech, které by ověřily účinnost preparátu. Není ani zřejmé, zda nemá vedlejší účinky, uvedl list The Guardian. Minulý měsíc však IIBR informoval, že začal s testy vakcíny na základě protilátek na hlodavcích. Mohlo jít právě o výzkum zmíněné protilátky.

V Izraeli se také vyvíjí vakcína, za kterou stojí tým MigVax z Galilejského výzkumného institutu MIGAL.

Průlom v Utrechtu

V pondělí byl v časopisu Nature zveřejněn článek o pokroku ve vývoji monoklonální protilátky proti koronaviru SARS-CoV-2, který byl vyvinut nizozemským výzkumným týmem na fakultě veterinární medicíny na univerzitě v Utrechtu.

Monoklonální protilátky jsou imunoglobuliny od jednoho klonu aktivovaných B-lymfocytů. Zmíněná látka se zaměřuje na glykoprotein, s jehož pomocí virus proniká do buňky, když se napojí na enzym angiotenzin konvertázu 2 (ACE2).

Po stopách původu koronaviru. Odkud se vzal a jak se přesně šířil?

Koronavirus

Protilátka 47D11 H2L2 je jednou z 51 upravených protilátek získaných z imunizovaných transgenických myší H2L2, která neutralizovala jak současného původce nemoci covid-19, tak i původní SARS. Látka byla vpravena do podoby lidského imunoglobulinu IgG1. Při testech se ukázalo, že je schopna in vitro bránit buněčnou linii VeroE6 před napadením oběma koronaviry.

Koronaviry se na ni vázaly na stejném místě, jaké používají k napadání buněk. Jejich afinita k 47D11 sice nebyla tak silná jako k ACE2 napadených buněk, ale látka dokázala oba koronaviry neutralizovat. Nicméně není zatím ještě známo, jakým způsobem toho docílila, neboť proces se liší od vazby receptoru na enzym ACE12.