Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: archív výrobce

Češi zatěžují internet, množství přenesených dat stouplo o čtvrtinu

V době pandemie tráví Češi daleko více času doma. Ať už se věnují práci, snaží si zkrátit dlouhou chvíli nebo chtějí komunikovat se svými blízkými, využívají k tomu často internet. I proto v uplynulém měsíci vzrostlo množství přenesených dat o čtvrtinu. Vyplývá to z informací Českých Radiokomunikací.

Ilustrační foto Foto: archív výrobce
Češi zatěžují internet, množství přenesených dat stouplo o čtvrtinu

Internetová komunikace dramaticky narostla v souvislosti s tím, jak lidé u některých povolání dostali možnost home officu. Podle údajů společnosti Microsoft vzrostlo využívání její firemní komunikační aplikace Teams o 200 procent.

Samotná internetová komunikace se však do celkového množství přenesených dat projevuje jen nepatrně. Daleko markantněji naměřená data ovlivňují nejrůznější streamovaná videa – tedy filmy, seriály apod.

Podle Radiokomunikací se to projevilo i v rámci nabídek OTT služeb, tedy na distribuci videí přes celosvětovou počítačovou síť. Radiokomunikace poskytují svou infrastrukturu například pro internetové projekty televizních stanic Prima a Nova, tedy konkrétně pro streamovací platformy iPrima a Nova Plus. Právě u nich stoupl počet přenesených dat v měsíci průměrně o čtvrtinu.

Lidé sledují videa celý den

Zajímavý je také pohled na to, jak se v době pandemie mění návyky lidí. „Zatímco dříve byl hlavní vrchol využívání OTT služeb večer, nyní se sledování rozprostřelo do celého dne. Je vidět, že lidé mají více času a možností zvolit si, kdy budou co sledovat,“ prohlásil obchodní ředitel Českých Radiokomunikací Miloš Mastník.

Nadměrného zatěžování internetové konektivity videa jsou si vědomi také jednotlivé úřady. Například Evropská komise společně se Sdružením evropských regulačních orgánů již dříve vyzvaly poskytovatele streamovacích služeb, aby snížili kvalitu videa. Na to řada firem skutečně zareagovala.

Nižší rozlišení nabízí například Facebook či Instagram. „Zaznamenáváme zvýšený provoz. S našimi partnery pracujeme na tom, abychom zvládli jakékoliv problémy s propustností sítě a zajistili, že služby Facebooku budou moci lidé používat bez výpadků,“ prohlásil mluvčí Facebooku. Jak moc bude kvalita videí snížena, však nepřiblížil.

Horší kvalita, nižší rozlišení

Ke stejným krokům se již v březnu odhodlaly internetové služby Netflix a YouTube, které patří v Evropě mezi hlavní poskytovatele videoobsahu v rozlišení 4K. Právě tyto streamovací služby jsou nejčastěji označovány za hlavní viníky přetížených sítí. Právě proto se na ně představitelé Evropské unie obrátili, aby rozlišení, a tedy logicky i kvalitu videí, snížili.

YouTube této žádosti vyhověl. Na území Evropy tak na 30 dní snížil defaultní rozlišení videí na 480p. Přestože to zástupci portálu nepotvrdili, na vyšší rozlišení si ale budou moci lidé v případě potřeby přepnout sami. Vysoké rozlišení 4K již ale patrně k dispozici nebude.

Prakticky k totožnému kroku se odhodlal také Netflix. Ten nabízí rozlišení Full HD (1080p) a 4K. Na přání EU však byly komprese a další parametry upraveny tak, že se datový tok sníží o 25 %. Výsledkem bude tedy jednoznačně horší obrazová kvalita. Otazník visí nad tím, zda bude Netflix lidem nižší kvalitu nějak kompenzovat, neboť například za vysílání ve 4K platí uživatelé více.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků