Hlavní obsah

Rusové se natolik bojí o Kerčský most, že tajně jednají s Čínou o stavbě tunelu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Snaha zajistit si dopravní spojení na anektovaný Krym, které by ukrajinské útoky neohrožovaly tolik jako běžný most, je za vyjednáváním ruských a čínských firem o výstavbě podmořského tunelu na Krym. Informoval o tom list The Washington Post s odvoláním na e-mailovou korespondenci, kterou mu předaly ukrajinské tajné služby.

Foto: Profimedia.cz

Kerčský (Krymský) most je poměrně často cílem ukrajinské armády. Ilustrační foto

Článek

O stavbu se „zajímají“ ruské a čínské společnosti s kontakty na státní sektor. The Washington Post zjistil, že na Krymu bylo nedávno založeno rusko-čínské konsorcium, v jehož vedení figurují jména z e-mailů, které listu dodali Ukrajinci.

Konsorciu šéfuje Vladimir Kalužnyj, který podle jednoho z e-mailů informoval Kreml, že jedna z největších čínských společností CRCC (China Railway Construction Corporation) je připravena podílet se na tunelu pod Kerčským průlivem jako hlavní zhotovitel.

„CRCC je připravena zajistit konstrukci železničních a silničních projektů libovolné velikosti v oblasti Krymu,“ píše se v dalším e-mailu mezi manažery konsorcia, které sídlí v Sevastopolu.

The Washington Post kontaktoval Kalužného s dotazem na tunel pod Kerčským průlivem, byznysmen však opáčil, že je to jen „nafouklá bublina“ a že „nepřátelským médiím“ neposkytne žádné informace.

Jedna z našich realizací. K loňskému útoku na Krymský most se přihlásila ukrajinská SBU

Evropa

Číňané jen v utajení

CRCC, která se podílela například na rozšíření moskevského metra, se podle obsahu e-mailů stavby tunelu zúčastní pouze za předpokladu „zajištění naprosté důvěrnosti“ a na námluvách bude používat jméno jiné právnické osoby.

Foto: Profimedia.cz

Útok na Kerčský (Krymský) most v červenci 2023

Podle listu by projekt stále nejméně pět miliard dolarů (111,7 miliardy korun) a stavba by trvala několik let. S ohledem na válečnou situaci by bylo obtížné použít pokročilejší stavební metody zahrnující využití bagrovacích lodí. Stavět by se muselo pod neustálou ochranou ruské armády. Navíc by se na jakoukoli firmu, která by se na budování podmořského tunelu na Krym podílela, vztahovaly protiruské sankce.

Poškodit podmořský tunel je ale mnohem složitější než poničit jakoukoli mostní konstrukci, což je podle listu zjevně pro Moskvu hlavním důvodem, proč o tunelu vůbec začala uvažovat.

Osmnáctikilometrový železniční a silniční most přes Kerčský průliv, který Rusové v květnu 2018 slavnostně otevřeli, se od začátku války už několikrát stal cílem ukrajinských útoků. V říjnu 2022 se po mohutné explozi zhroutila část silničního mostu. Provoz se podařilo zcela obnovit až po čtyřech měsících.

Ve čtvrtek pak ukrajinská vojenská rozvědka (GUR) pohrozila „podzimním větrem“, který se ke Kerčskému (Kymskému) mostu blíží. GUR tím naznačila možný útok na tuto klíčovou stavbu, jež spojuje anektovaný Krymský poloostrov s ruským Krasnodarským krajem.

Ke Kerčskému mostu se blíží podzimní vítr. Ukrajina si dobírá Kreml

Válka na Ukrajině

Reklama

Výběr článků

Načítám