Hlavní obsah

Test Volkswagenu Golf 1.5 eTSI: Konzervativec poosmé

Novinky, laz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Volkswagen Golf osmé generace přijíždí s podobnými základy jako předchůdce, avšak změn je opravdu hodně. Zatvrzelý „eurohatchback”, ať už vám takové označení přijde hanlivé či lichotivé, se musel se svým typickým nadhledem vypořádat s požadavky moderní doby. Podařilo se?

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Volkswagen Golf 1.5 e-TSI

Článek

Ve svém sedmém vydání si držel Golf svou typickou pozici až do konce svých dnů. Nejprodávanější auto v Evropě bylo byť jen o pár kusů předehnáno až při střídání stráží v únoru letošního roku.

Lídrovi menšího segmentu B, Renaultu Clio, chce absolutní trůn na starém kontinentu vzít zpět osmá generace Golfu. Na trh přijíždí na inovované platformě MQB Evo v jedné velké vlně spolu se svými koncernovými kolegy z nižší střední třídy - Škodou Octavia, Seatem Leon a Audi A3.

I na Golf dolehla moderní doba se všemi svými požadavky, a tak je novinka jedním z velkých skoků, kterých jsme v historii wolfsburgského bestselleru neviděli mnoho. Designový jazyk je zcela nový, v digitální kabině se budete nejprve nevěřícně rozhlížet a pod kapotou hrají čím dál větší roli elektromotory. Je to stále ten dokonale konzervativní Golf - tedy auto, které sice celkem nudí, ale slouží v podstatě dokonale?

Trochu Polo, trochu crossover

Novému Golfu zůstala typická boční linie oken s tlustým c-sloupkem. A to je tak všechno. V historii tohoto modelu najdeme pár větších skoků, osmička mezi ně patří. Spolu s ID.3 jako první Volkswagen respektuje nový designový jazyk v čele s inovovaným logem.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Zadní svítilny jsou agresivně tvarované.

Příď je o poznání oblejší než kdykoli dříve, trošku mi připomíná menší Polo. Na druhou stranu je právě přední část podle mého názoru tou nejpovedenější. Záď s hranatými svítilnami a vysokým pontonem mi ze zadního tříčtvrtečního pohledu připomíná crossovery.

Z pohledu rozměrů se mezigenerační změna konala jen v řádu pár milimetrů do všech stran. Nejmarkantnějším úbytkem je 36 milimetrů co se výšky týče. Ne že byste to na první pohled poznali.

Design exteriéru působí celkově moderněji než u předchůdce, na druhou stranu z některých úhlů mi přijde méně vyvážený. Stále jde ale o konzervativní hatchback, který hlavně nemá opticky stárnout.

Uvnitř moderněji, hodnotněji, ale stále chladně

Minulá vydání Golfu jsem často kritizoval a zároveň chápal pro jejich šedivou nudu, ale dobré zpracování a snadno pochopitelné ovládání. Když za sebou zavírám dveře v nové generaci, jsem vážně překvapen, a to hned v několika směrech.

Ne že by snad interiér osmého Golfu byl nějakým úletem, ale celková architektura je konečně zajímavá, pruh pseudohliníku na palubní desce vše oživuje. Na druhou stranu nová Octavia na mě i díky hezčímu volantu či částečně látkou potažené palubní desce působí o poznání útulněji.

Nový je minimalistický volič automatické převodovky, který uvolnil místo po větší přihrádky, včetně velkorysého dobíjecího doku pro chytrý telefon. Bohužel středový tunel vypadá asi nejlaciněji z toho, na co si přední cestující sáhnou. Vzadu pak zamrzí laciné výplně dveří.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Interiér už konečně není úplně nudný.

Pak je tu ovládání. I Golf přešel na takzvaný digitální kokpit. Infotainment je celkově odlišný. Obrazovka před řidičem obsahuje více informací a různých podmenu.

Středová obrazovka pak do sebe integrovala vše ostatní. Včetně ovládání teploty ventilace, kterou obsluhujete dotykovými ploškami pod obrazovkou. To mě, kterému automatický režim a občasná korekce teploty vyhovuje, vůbec nevadí. Pokud jste však zvyklí si ventilaci nastavovat manuálně, včetně intenzity a směru proudění vzdechu, už musíte do menu.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Rozhraní si lze modifikovat do různých barev, které ladí s ambientním osvětlením.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Minimalistický volič převodovky funkci nebrání a působí moderněji

Celkově je systém na obou obrazovkách velmi povedený designově, svým rozlišením a online funkcemi. Ale už je potřeba si na něj zvykat, na intuitivnosti ubral. Nabízí velké množství individualizace, takže časem se určitě sžijete. Na druhou stranu už to není jen sednout a jet.

Prostor pro přední i zadní pasažéry lze lehce přirovnat k předchozím dvěma generacím. Řidič si snadno najdete příjemnou pozici, sedí se pohodlně nízko. Golf neupřednostňuje ani prostor na zadních sedadlech, ani zavazadelník o objemu 380 litrů, jedná se o dobrý kompromis.

Mildhybrid tady funguje skvěle

Nový Golf nejprve přichází s dvoulitrovým vznětovým TDI a také s motory eTSI. Litrovým tříválcem a patnáctistovkou se čtyřmi válci. Nové označení odkazuje na mildhybridní techniku.

Startér-generátor už pro pomoc při akceleraci či rekuperaci brzdné energie používal minulý Golf, avšak díky inovované platformě už novinka používá místo 12V silnější 48V síť.

Mild hybridy zaplavují automobilový trh. Elektromotor mají jen na výpomoc

AutoMoto

Ne každý mildhybrid funguje uspokojivě, ovšem tohle ústrojí je velmi příjemné. Testoval jsem silnější verzi patnáctistovky s výkonem 110 kW a dvouspojkovou převodovkou. Dostatek točivého momentu má už od nízkých otáček a je velmi kultivovaná.

Vypínání motoru při plachtění je časté a hlavně téměř neznatelné. Motor naskakuje velmi plynule a svižně. I v komfortním módu vůz plachtí, kdykoli je to možné. A pokud z kopce nechcete zrychlovat, stačí klepnout do levého pádla. Nevyvoláte tím manuální režim, ale jen klasické „déčko” s brzděním motorem.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Sedmnáctipalcové disky kol komfortu nebrání.

Navíc při nízkém zatížení pracuje motor často na dva válce. Takže pokud jedete klidným tempem podle předpisů, není problém kombinovaně jezdit pod pět litrů na sto kilometrů. Hodnoty, které jsem viděl na palubní počítači při zcela běžné jízdě, mě vážně překvapovaly. Pokud se budete snažit, meta po 4,5 l/100 km mimo město je zcela reálná. Při svižnější jízdě se snadno držíte pod deseti.

Převodovka se zcela zbavila cukání a funguje velmi jemně, skvěle předvídá. Jen při maximální akceleraci by mohla přeřezovat o něco rychleji.

Plavnost základnímu podvozku chybí

V první edici, do které je oděn náš testovaný kousek, nemusí být ani běžné prvky výbavy, jako jsou zadní parkovací kamera, sledování slepého úhlu nebo sklápění zpětných zrcátek. Nebo třeba adaptivní odpružení.

Poslední položku bych pravděpodobně zvolil, protože základní verze odpružení by se na můj vkus zaprvé při klidném tempu mohla více uvolnit. Sice kola netlučou ani na horším povrchu, ale plavnosti jako u nedávno testované Octavie s adaptivními tlumiči v režimu Comfort se pochopitelně nedočkáte. Přitom dokáže pocitově posunout auto klidně o třídu dále.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Že se jedná o Volkswagen dává automobilka vědět i na středovém sloupku

Na stranu druhou při okreskovém spěchu bych ocenil pevnější oporu. Golf má při opravdu rychlém tempu tendenci plavat v uložení. Pokud ale zvolíte pro tento vůz mnohem přirozenější tempo rychlého přesunu v zatáčkách, zjistíte, jak moc příjemné auto na řízení to je. I díky dobře naladěnému řízení. Navíc má skvělé odhlučnění. A to nejen motoru či aerodynamiky, ale i od valivého hluku pneumatik.

Závěr

Golf je stále Golfem, což je pro Volkswagen důležité. Asi nikdo k tomuto autu nebude každé ráno chodit s rozbušeným srdcem, na druhou stranu víte, že svou službu si odpracuje dobře. Také si opět drží cenovku o pár desítek tisíc nad konkurencí.

Na novince bych vyzdvihl zajímavější exteriér i interiér, a hlavně skvělé mildhybridní pohonné ústrojí. Zcela nadšený nemůžu být z digitalizace interiéru, Golf už totiž s porcí výbavy a funkcí integrovaných do středové obrazovky není tak jednoduše ovladatelný a pochopitelný jako dříve.

Volkswagen Golf 1.5 eTSI 110 kW Edition One
Motor:1498 ccm, zážehový přeplňovaný čtyřválec
Max. výkon:110 kW (150 k) při 5000 - 6000 ot./min
Max. točivý moment:250 Nm při 1500 – 2500 ot./min
Převodovka:osmistupňová samočinná
0–100 km/h:8,5 s
Nejvyšší rychlost:224 km/h
Průměrná spotřeba v kombinovaném režimu:4,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1380 kg
Délka x šířka x výška:4 284 × 1 789 × 1 456 mm
Základní objem zavazadelníku:380 l
Poháněná náprava:přední
Základní cena modelu:479 900 Kč (1.0 TSI Golf)
Základní cena motorizace:653 900 Kč (Life)

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám