Hlavní obsah

Končí povinnost zimních pneumatik, pneuservisy jsou ale poloprázdné

Novinky, ČTK, laz, mb

S 31. březnem skončila povinnost zimního obutí aut, která se týká vybraných úseků a povětrnostních podmínek. Se zvyšujícími teplotami už je na přezouvání čas, ovšem chladná rána vás ještě můžou zbrzdit. Pneuservisy i kvůli výjimečnému stavu očekávají nával až později.

Foto: Petr Horník, Právo

Přezouvání automobilu

Článek

Od 1. dubna již plošně neplatí povinná zimní výbava a ani při souvislé vrstvě ledu či sněhu není nutné mít zimní pneumatiky s alpským symbolem na bočnici.

Výjimkou je značka „Zimní výbava“, která zimní pneumatiky může nařizovat celoročně. Bývá však doplněna dodatkovou tabulkou, díky které lze typicky na horách povinnost prodloužit. „Obcím tak zůstává možnost regulovat dopravu na svém území,“ vysvětluje ministerstvo dopravy.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Značka přikazující povinnou zimní výbavu

Vlna přezouvání na letní sadu však letos zdaleka není tak velká jako v jiných letech.

Může za tím být proměnlivé počasí, kdy poslední březnový den překvapil i v nížinách ranní sníh. Mrazivé teploty se přes noc očekávají i v dalších týdnech. Na druhou stranu v odpoledních maximech kolem 15 stupňů se již významně prodlužuje brzdná dráha, zhoršují se jízdní vlastnosti a roste opotřebení zimních pneumatik s měkkou směsí.

Pneuservisy mají otevřeno, nabito nikoli

Ještě větší vliv kromě počasí má na otálení řidičů přezout svá auta  ještě větší nouzový stav, který v Česku platí zatím do 11. dubna.

Pneuservisů a autoservisů se po upřesnění z 16. března mimořádná opatření vlády netýkají, otevřeno mít mohou. Ovšem nezájem zákazníků přesto některé provozovny zavírá.

„V loňském roce jsme měli harmonogram naplněný na celé dny, od rána do večera jedno auto za druhým. Teď se dělají dvě až tři auta denně,“ sdělil Novinkám Jan Trněný z brněnského servisu Brevis s tím, že lidé aktuálně řeší hlavně nejakutnější opravy.

Nejde podle něj o to, že by se lidé báli do servisu vůbec přijít. „Kontakt jsme maximálně omezili, jde spíš o to, že lidé obecně šetří a neprospívá tomu ani fakt, že jde o přezutí ze zimních pneumatik na letní, což mnozí vnímají méně akutně,“ dodává Trněný.

Proč jsou pneumatiky černé? Může za to jedna součást směsi

AutoMoto

Podobně se na dotaz Novinek vyjádřil i Ondřej Hradečný z pražského Pit Stop servisu. „Je to kombinace koronaviru a počasí. Navíc na letní pneumatiky nikdy není takový stres. Zákazníci jsou zvyklí přezutí spojit s nějakým dalším úkonem, jako je třeba výměna oleje,“ říká.

Podle informací ČTK je například v Ústeckém kraji zájem o přezouvání poloviční oproti loňské sezóně. „Na gumy nejezdí zákazníci takřka vůbec. Pokud jim sem odtáhnou auto, tak jim říkáme, aby si gumy přivezli,“ řekla ve středu Ivana Jiroušková, vedoucí servisu Auto moto Ivo Jiroušek ve Vaňově na Ústecku. Podle ní je aktuálně největším problémem firmy chybějící personál.

Test letních pneumatik 2020: Značkové gumy kralují

AutoMoto

„Jeden zaměstnanec je tři čtvrtě roku nemocný a druhý je doma s dětmi, jeho žena je doktorka,“ popsala Jiroušková. Pracovník, který je doma, se specializuje na opravu motorek, tu tak nemá aktuálně kdo opravovat ani přezouvat. „To je odliv dalších zákazníků,“ uvedla. Dodala, že až se situace uklidní a přijde více motocyklistů najednou, nestihnou je naopak zřejmě všechny obsloužit.

Pracovník pneuservisu Nejlevnější pneuservis na Mostecku, který si nepřál uvádět jméno, řekl, že úbytek zákazníků také zaznamenal. Podle jeho slov si na výměnu gum lidé většinou sami netroufnou. „Spíš vyčkávají až tato situace skončí,“ dodal.

Michal Soukup z pneu Soukup Bílina na Teplicku řekl, že jde o padesátiprocentní úbytek. Nyní čeká na to, až skončí karanténa. „Teď většinou bývají žně, to se posune tak o dva měsíce,“ uvedl.

Může se vám hodit na Seznamu:

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám