Hlavní obsah

Mírná zima vybízí k celoročním pneumatikám. Nejsou ale pro každého

Novinky, laz

S tím, jak zimy už dávno nejsou dlouhodobě zavalené sněhem a technologie pneumatik pokročily, nepřekvapí, že v Evropě každoročně stoupá prodej celoročních pryží. Ovšem jejich koupi byste měli dvakrát zvážit.

Foto: Continental

Celoroční pneumatika

Článek

Představa, že by vás jako motoristu jarní a podzimní přezouvací mánie nechávala zcela chladnými, je jistě lákavá. Celoroční pneumatiky už na trhu figurují roky, v posledních letech ale jejich obliba stoupá. Český trh není výjimkou, i když se každoročně podíl celoročních pneumatik stále pohybuje v řádu nízkých procent.

Legislativě nevadí

Nepřekvapí, že celoroční pneumatiky, které nabízí velká většina renomovaných výrobců, jsou v podstatě kompromisem mezi letní a zimní „gumou”. A to už směsí, která není ani tak měkká, jako je tomu u zimních plášťů, ale ani tak tvrdá jako u letních.

Stejně tomu je, i co se vzorku týče. Je vyšší a má více lamel pro odvod sněhu a nečistot, ale zároveň má i lepší schopnosti na suchém teplém asfaltu, protože není tak agresivně profilovaný.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Zimní pneumatika

Foto: Profimedia.cz

Celoroční pneumatika

Z pohledu zákona nenajdete v celoročním používání těchto pneumatik překážku. Splňují veškeré legislativní požadavky na provoz v každém ročním období.

Tedy pokud nesou označení M+S a alpský symbol sněhové vločky v hoře. Tehdy mohou být používány i v zimním období mezi 1. listopadem a 31. březnem, pokud se na silnicích vyskytuje souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, případně lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že taková situace nastane.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Symbol vločky v siluetě hory označuje pneumatiku použitelnou pro zimní podmínky. Mají je i celoroční pláště.

Stejně tak je možno tyto pláště bez obav použít v úsecích, kde jsou vyžadovány zimní pneumatiky pomocí příkazové dopravní značky „Zimní výbava“. Ovšem je třeba myslet na to, že během zimy i pro tyto pneumatiky platí, že musí mít hloubku dezénu minimálně čtyři milimetry.

Něco přece jen ušetříte

Otázka ekonomického přínosu při nepřezouvání a užívání celoročního typu je diskutabilní. Nemusíte sice jezdit do servisu, měnit a skladovat pneumatiky nebo mít dvě sady disků s elektronickým měřením tlaku, ovšem v létě se celoroční pneumatiky sjíždějí o něco více než letní.

Proč nepodcenit aquaplaning? Může to dopadnout takhle

AutoMoto

Na druhou stranu nespornou výhodou je krom časové úspory také fakt, že řidiči s menším nájezdem sjedou celoroční pneumatiky dříve, což je určitě lepší, než vyhazovat letní a zimní sadu jen kvůli stárnutí, které se významně začíná projevovat zpravidla po čtvrtém roce od výroby.

Pro někoho dobrá, jinak nevhodná volba

Jsou pro vás celoroční pneumatiky vhodné? Výrobci se shodují na tom, že tyto pneumatiky mají své specifické použití. „Tyto pláště jsou výhodné pro motoristy, kteří v průběhu celého roku jezdí méně a na kratší vzdálenosti. Jejich nespornou výhodou je časová i finanční úspora, avšak řidiči nesmí zapomínat, že jde o kompromisní řešení, které kombinuje letní a zimní pláště a má svá omezení,“ uvádí Magda Nagy z Continental Barum.

Rus si doma vyrobil terénní pneumatiky. Fungovaly úžasně

AutoMoto

Ovšem extrémy počasí, ve kterých univerzály nefungují nikdy ideálně, potkáme všichni, jak upozorňuje Martin Dražík z českého zastoupení Nokian Tyres. „Obecný trend je sice oteplování, které je však doprovázeno extrémním počasím, například v létě tropickými dny. V takových extrémech celoroční pneumatiky nemohou zajistit stejné bezpečí jako zimní a letní pneumatiky, které s takovými extrémy již počítají,“ říká Dražík.

Například testy na ledě jasně ukazují, jaký je v chování celoročních a zimních plášťů rozdíl.

„Zima může být sice mírná, ale pak přijde několik extrémních dní se sněžením nebo silnými mrazy po dešti, kdy se vytvoří náledí, a celoroční pneumatiky budou mít problém situaci zvládnout. Celoroční pneumatiky tedy doporučujeme například pro druhé auto v domácnosti, tedy v případě, že pro extrémní situace nebo extrémní počasí mám možnost využít jinou alternativu,“ doplňuje Dražík.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám