Hlavní obsah
Náčelník generálního štábu Aleš Opata Foto: Jan Handrejch, Právo

Virus pomáhá armádě, zájem rekrutů je dvojnásobný

Vše zlé je pro něco dobré. Na generálním štábu si mohou mnout ruce, protože epidemie pomohla zaplnit armádní náborová střediska novými rekruty. Zájem o vstup do armády je takový, že letošní plán nabrat 2000 nových lidí armáda splnila už před měsícem.

Náčelník generálního štábu Aleš Opata Foto: Jan Handrejch, Právo
Virus pomáhá armádě, zájem rekrutů je dvojnásobný

„Nábor je super, během letoška zájem lidí o vstup do armády výrazně stoupl,“ řekl ve středu na dotaz Práva náčelník generálního štábu Aleš Opata.

Za větším zájmem vidí hlavně skutečnost, že při epidemii řada lidí ztratila práci nebo jim to hrozí, případně tuší, že se budou muset uskrovnit. „Zájem roste, protože armáda nabízí stabilní prostředí, řád a pevně stanovené benefity,“ dodal generál.

Třetina neprojde

Podle mluvčí generálního štábu Magdaleny Dvořákové se zájem zdvojnásobil. „Zatímco v roce 2019 za stejné období Agentura personalistiky obdržela 1810 žádostí, v roce 2020 to bylo již 3631,“ řekla Právu.

Podle ní v získávání nových vojáků nemohou polevit, protože většina zájemců během přijímacího řízení odpadne. Část zájemců odmítne sloužit na druhé straně republiky nebo v jiné pozici, než si přeje.

„Zhruba 30 procent zájemců neprojde zdravotními a fyzickými testy,“ dodala mluvčí. A dalších až 15 procent nezvládne přijímač a skončí ve zkušební době. „Takže na jednoho přijatého se nám musí zaregistrovat deset zájemců,“ dodala Dvořáková. Navíc každoročně stovkám vojáků skončí závazek nebo odcházejí do důchodu.

Místo tanku obědy

Nyní má armáda 22 tisíc vojáků, další tři až čtyři tisíce jsou u vojenské policie a Vojenského zpravodajství. Celkově je tedy v resortu obrany 26 tisíc vojáků z povolání. Podle plánu by se měl navýšit počet do roku 2025 o pět tisíc a celkově by měla česká armáda 30 tisíc mužů a žen ve zbrani.

Armáda v posledních letech nabírá okolo dvou tisíc vojáků ročně. Zatím se jí dařilo, ale rekrutační střediska se musela ohánět a vymýšlet různé akce a také se víc přiblížit mladým. Proto začala lovit i na sociálních sítích. „Začínáme cílit na generaci Z, což jsou náctiletí. Je nám jasné, že se musíme posunout do mobilních aplikací, sociálních sítí a bublin a musíme být aktivnější v internetovém prostoru,“ řekl nedávno Opata.

Podle generála se během koronavirové krize armáda osvědčila a vojáci byli často žádaní v regionech jako výpomoc policie, hasičů a zdravotníků. „Vojáci se dokázali přizpůsobit. Když jsme jim řekli, nebudeš střílet z tanku, ale půjdeš rozdávat obědy do alzheimer centra, tak s tím neměli problém,“ řekl Opata.

Armáda se podle něj lépe připraví na podzimní chřipkové období a zdvojnásobí proti normálu nákup protichřipkové vakcíny na 15 tisíc dávek. „Ty půjdou hlavně do bojových jednotek a pro zdravotnický personál,“ dodal Opata.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků