Hlavní obsah

Rekonstrukce bývalého hotelu InterContinental v Praze odhaluje kouzlo brutalistní architektury

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Bývalý hotel InterContinental postavený v letech 1968 až 1974 pod vedením Karla Filsaka v historickém centru Prahy patří k vrcholným ukázkám středoevropské brutalistní architektury. Probíhající rekonstrukce je ve fázi dokončování první etapy. V technické rovině odstraňuje důsledky původních nedostatků i devastujících zásahů uplynulých dekád za použití na míru vytvořených postupů. Stavbaře ovšem nemile překvapil dezolátní stav statiky budovy, který komplikuje práce.

Proměna hotelu InterContinental.Video: Novinky

 
Článek

„Stavba probíhala normálním způsobem do té doby, než se odkryly všechny nosné konstrukce. Teprve tehdy se zjistilo, že dům je hrubě staticky podceněn a byly na něm provedeny neodborné zásahy, takže to byl žalostný stav. Ten nás doprovází doteď a bude nás doprovázet až do konce stavby,“ míní vedoucí projektu Josef Majer s tím, že například podhledy v sále, kde kdysi probíhaly nejrůznější konference, byly před spadnutím. Musela se tak sejmout celá střešní konstrukce a udělat replika.

Práce se stropem

Trojrozměrná struktura stropu složená z dvaceti čtyř bloků byla znovu vytvořena v podstatě jako mostní konstrukce z předpjatého betonu s rozponem téměř dvacet pět metrů a je geometricky přesnou kopií původní verze navržené architekty Janem Šrámkem, Zdeňkem Rothbauerem a Janem Bočanem .

Tato střední škola se po rekonstrukci obávat vysokých cen za energie nemusí

Tipy a trendy

Celou řadu postupů bylo třeba vyvinout i kvůli vizuální stránce a záměru vrátit pohledovým betonům shodný barevný tón včetně otisků dřevěných prken bednění, nepravidelností textury a určitých nedokonalostí provedení, které jsou pro stavbu charakteristické.

Jednotlivé části prošly důsledným odmytím, očištěním všech povrchů a téměř restaurátorskými obnovami vybraných partií.

„Výsledek je pro diváka z odstupu téměř neviditelný a ukazuje stavbu v původní síle a výrazu brutalistní architektury,“ říká architekt projektu Marek Tichý.

Foto: Novinky

V jednom ze sálů musel být kompletně revitalizován zničený strop.

Nezaměnitelný charakter budovy zůstal zachován, přitom bylo možné zohlednit technologické i ekologické požadavky 21. století.

Energetická nenáročnost

Jedním z moderních požadavků je rozhodně energetická náročnost. Dříve měla budova obrovské energetické ztráty, což je v dnešní době nepřijatelné.

„Samozřejmě jsme se ji v rámci možností snažili v co největší míře zateplit, vyměnit všechny otvory na izolační dvojskla, při snímání původní keramiky a betonu doplnit vrstvy tepelné izolace, zateplit ve střechách,“ vyjmenovává Tichý s tím, že díky výhodné pozici vedle Vltavy bylo možné postavit na volné ploše před hotelem pole termálních vrtů, tedy zemních tepelných čerpadel, která umožňují budovu chladit i oteplovat. Také se snaží získat zpětné teplo z ohřáté vody.

Skleněný dům je novou dominantou náměstí v Novém Boru

Tipy a trendy

„V neposlední řadě bych zmínil práci s vodou. Vytvořili jsme v okolí šest retenčních nádrží, které se vzájemně mezi sebou přečerpávají a pomáhají zavlažovat zelenou infrastrukturu, kterou tu v masivní míře doplňujeme. Zavlažujeme dešťovou vodou a také tou, kterou používáme pro čištění v hotelu. Je to taková komplexní představa, jak se dají aplikovat metody udržitelnosti na historickém objektu,“ říká hrdě architekt s tím, že širší projekt revitalizace okolí pak usiluje o obnovení porušených urbanistických vazeb a zařazení lokality na kulturní a společenskou mapu města.

Foto: archiv R2G

Projekt počítá se začleněním zelené infrastruktury.

Výkladní skříň umění a designu

Typický beton jako základní materiál doplňují zejména sklo a dřevo v různých formách. Rukama restaurátorů procházejí interiérové prvky a umělecká díla hotelu, který byl koncipován jako „Gesamtkunstwerk“, tedy objekt umělecky pojednaný do každého detailu. Řada z nich se ale dochovala jen částečně nebo vůbec.

Muzeum, ve kterém žijí lidé. Kladno zve na unikátní prohlídku věžáku z 50. let

Tipy a trendy

Do celého procesu je proto zapojeno několik převážně rodinných řemeslných firem s dlouholetou tradicí i renomovaných současných umělců. Například křišťálové lustry výtvarníka Reného Roubíčka evokující přírodní motivy, jež se prolínají výtvarným pojetím celého hotelu, jedna ku jedné zrestauroval sklářský ateliér Bejvl.

Klíč k obnově velmi složité struktury tvořené křehkými skleněnými pruty cílevědomě komponovanými okolo speciální kovové konstrukce bylo možné najít jen díky studiu skic, modelů a záznamů zachovaných v umělcově ateliéru i rozhovorům se spolupracovníky a rodinou.

Dřevo se do interiérů navrátí v podobě kompozice sloupových soch s názvem Začarovaný les od sochaře Miroslava Hejného a stropních plastik na motivy cechovních erbů od Čestmíra Kafky. Do znovuotevřené střešní restaurace se pak vrátí kovové lustry v podobě shluků zlatých bublin od českého sochaře Huga Demartiniho.

I přes velké problémy se statikou se počítá s tím, že by rekonstrukce mohla být dokončena v roce 2023.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám