Hlavní obsah

Neobvyklý pohled. Nadšenec umístil kameru do sání extrémně výkonného motoru

Novinky, Marek Bednář

Jak to v sání benzínového motoru funguje, je po teoretické rovině obecně známo - po otevření škrticí klapky putuje vzduch sacími kanály a skrz otevřené sací ventily do spalovacích komor, kde je spolu s palivem zažehnut. Jak to vypadá v praxi, ale viděl málokdo. Nyní to však světu ukázal americký kanál Warped Perception na YouTube.

Foto: Profimedia.cz

Sací trakt motoru auta (Ilustrační foto)

Článek

Autor videí o tom, jak to vypadá uvnitř explodující pneumatiky či uvnitř katalyzátoru za jízdy, se nyní rozhodl přiblížit funkci sání motoru. Konkrétně přeplňovaného řadového šestiválce ve své Toyotě Supra čtvrté generace - té, kterou proslavila filmová série Rychle a Zběsile.

Pomocí speciálního držáku, jehož výrobu ovšem neupřesnil, namontoval mezi škrticí klapku a sací kanály kameru. Umístil ji tak, aby přímo viděla do čtvrtého válce, na jeho vstřikovač - motor má nepřímé vstřikování paliva - i ventily.

A právě chování vstřikovače je jednou z nejzajímavějších částí videa. Běžně stříká trošku paliva v přesně daných časových intervalech, ale všimněte si, jak pod plným plynem ve vysokých otáčkách a za maximálního tlaku turbodmychadla dodává palivo v obrovském množství.

Foto: Profimedia.cz

Toyota Supra z filmu Rychle a Zběsile, který tento model proslavil. Fotografie pochází z aukce z roku 2015.

Není podstatné, že tento motor je upravený a má obrovské turbodmychadlo s ohromným plnicím tlakem - byť konkrétní čísla neznáme - ve všech benzínových motorech to je stejně. Na 14,7 dílu vzduchu je třeba dodat 1 díl paliva, takže čím víc vzduchu do sání natlačí turbodmychadlo, tím víc paliva je třeba vstříknout.

Neodborné hrátky s fólií a odstraňovačem laku zničily karoserii Audi

AutoMoto

Za zmínku stojí také „záblesky” bílé mlhy v sání, která ukazuje na prudkou změnu tlaku při zavření škrticí klapky. V ten moment se v sacím traktu místo přetlaku extrémně rychle vytvoří podtlak.

Neznámá nahnědlá kapalina, která se v sání objevuje, tam nepatří, a autor videa také po vytažení kamery říká, že se podívá po problému.

Foto: Toyota

Sériová Toyota Supra IV. generace, označená A80

Zbývá dodat, že něco podobného není radno zkoušet na vlastní pěst. Existuje totiž riziko poškození kamery, rámečku či držáku v případě, že by se něco za jízdy uvolnilo. Úlomky náčiní by mohly být nasáty do motoru, kde by mohly způsobit vážné škody.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám