Hlavní obsah

Uzemněná letadla by mohla sloužit jako JIP

Uzemněná letadla by se v dobách koronavirové nákazy mohla proměnit v jednotky intenzivní péče, navrhují britští experti, kteří přišli s nápadem na projekt Caircraft. Jejich ideu podpořil i britský úřad pro civilní letectví, k zahájení projektu je ale ještě nutná spolupráce britské vlády.

Foto: Kevin Schrief, ČTK/AP

Aribus A310 MedEvac německé armády slouží v době koronavirové nákazy k přepravě nemocných pacientů.

Článek

Podle skupiny expertů, kterou tvoří lékaři společně s technologickými a leteckými specialisty, jsou letouny z několika důvodů ideálním prostředkem. Mají systémy na dodávání kyslíků, mohou být hermeticky uzavřeny a vzduch v nich proudí podobně jako na operačních sálech, což omezuje šíření bakterií.

SPECIÁL: COVID-19 | Vše o nákaze, rady a tipy, jaké jsou příznaky

Koronavirus

Letadla jako Boeing 747 nebo Airbus A380 by po přeměně na JIP mohla poskytnout 100 až 150 lůžek na jeden letoun. Jen v samotné Británii by díky projektu mohly vzniknout tisíce nových lůžek.

„Úpravy jsou jednoduché. Odstraníme sedadla, nainstalujeme lůžka s příslušným vybavením (ventilátory, kyslíkové přístroje) a přivedeme do nich kyslík,“ řekl pro The Times letecký analytik Chris Tarry, podle kterého by úprava letadel trvala několik dní.

S nemocí Covid-19 zemřelo v Česku 88 lidí, nakaženo je 4944

Koronavirus

Expertní skupina myslela i na výhody umístění leteckých nemocnic. K letištím bývají vynikající dopravní spojení, navíc se u nich nachází hodně parkovacích míst, stejně jako přilehlé hotely, které by mohl využívat zdravotnický personál.

Foto: Kevin Schrief, ČTK/AP

Airbus A310 MedEvac dopravil do Německa pacienty s koronavirem z přetížených italských nemocnic.

Že lze využít letadlo jako improvizovanou nemocnici už minulý týden prokázalo Německo. Na palubě armádního letounu Airbus A310 MRT, který začal přepravovat pacienty z přetížených italských nemocnic do Německa, se nachází 16 JIP a 44 nemocničních lůžek.

Letectví zasáhla krize kolem koronaviru. Společnosti v současnosti využívají méně než polovinu svých kapacit. Na letištích po celém světě jsou tak k vidění spíš zástupy odstavených strojů.

Mezinárodní letiště v Tulse se kvůli koronaviru proměnilo v obří parkoviště letadel

Koronavirus

Reklama

Výběr článků

Načítám