Vědci poprvé na asteroidu odhalili jeho vlastní vodu a organické materiály

Mezinárodní tým vědců identifikoval vodu a organické látky na povrchu vzorku asteroidu ze sluneční soustavy. Je to poprvé, kdy byl takový materiál nalezen na planetce, ze které přímo pochází. Vzorek, který byl pouze jedním zrnkem, pochází z asteroidu Itokawa, z něhož jej přinesla sonda Hajabusa už v roce 2010.

Ilustrace sondy Hajabusa 1 u asteroidu Itokawa.

Nový objev po dlouholetém zkoumání ukazuje, že zrnko obsahuje stopy vody i organické hmoty, které nepocházejí z mezihvězdného světa, ale přímo ze samotného asteroidu, informoval list The Independent.

Za čtyři sekundy 121 km. Vědci uvedli detaily k průletu jasného bolidu nad Českem

Odborníci z britské výzkumné vysoké školy Royal Holloway, University of London (RHUL) naznačují, že asteroid se vyvíjel miliardy let postupným začleněním kapalného a organického materiálu – stejným způsobem jako Země.

Itokawa se znovu zformovala

Asteroid Itokawa každopádně podle vědců přežil extrémní teplo, dehydrataci a rozbití, ale podařilo se mu znovu se zformovat a „rehydratovat“ pomocí materiálu, který zachytil.

NASA zveřejnila první zvuky z Marsu

Nový výzkum též tvrdí, že planetky typu S – jejichž úlomky nejběžněji dopadají na Zemi – mohou obsahovat původní složky života. To by mohlo přepsat naše znalosti o historii života na naší planetě, které se dříve zaměřovaly na asteroidy typu C bohaté na uhlík, píše The Independent.

Asteroidy typu S (křemičité) – zahrnuje to asi 17 procent známých asteroidů. Jsou kovové – nikl-železité smíšené s železitými a hořčíkovými silikáty. Asteroidy typu S se nacházejí především ve vnitřních oblastech hlavního pásu planetek.
Asteroidy typu C (uhličité) – sem připadá více než 75 procent známých asteroidů. Jsou velmi tmavé. Jde o tzv. jednoduché uhlíkaté meteorické chondrity, přibližně téhož složení jako Slunce, ale bez vodíku, hélia a dalších těkavých látek.

„Mise Hajabusa zahrnovala robotickou kosmickou loď vyvinutou JAXA pro návratovou misi se vzorky z malého asteroidu jménem Itokawa, aby se mohly podrobně analyzovat v laboratořích na Zemi,“ konstatovala Queenie Chanová z katedry věd o Zemi při RHUL.

„Poté, co bylo velmi podrobně studováno mezinárodním týmem vědců, naše analýza jediného zrna, přezdívaného Amazon, potvrdila, že se v něm zachovala jak primitivní (nevyhřátá), tak zpracovaná (zahřátá) organická hmota do deseti mikronů (tisícina centimetru) od sebe,“ popsala.

Sonda OSIRIS-REx by po návratu od Bennu mohla zamířit k dalšímu asteroidu

„Organická hmota, která byla zahřáta, naznačuje, že asteroid byl v minulosti zahřátý na více než 600 stupňů Celsia,“ doplnila. Přítomnost nezahřáté organické hmoty velmi blízko ní podle vědců nasvědčuje dopadům jednoduchých organických látek na povrch Itokawy poté, co asteroid vychladl.

Zmíněná studie byla publikována v odborném časopise Scientific Reports.

Zkoumání vzorků z dalšího asteroidu

Od loňského prosince navíc v Japonsku zkoumají vzorky, které na planetce Ryugu nasbírala sonda Hajabusa 2. Ta odstartovala v roce 2014 a k asteroidu Ryugu, jehož stáří se odhaduje na 4,6 miliardy let, cestovala s několika rovery na palubě tři a půl roku. Vzorky z planetky začala odebírat v roce 2019 a loni také zahájila cestu zpět k Zemi.

Japonská kapsle se úspěšně vrátila se vzorky z asteroidu. Vědci z aparátu dostali i plyn

V kapsli jsou skutečně vzorky z planetky, hlásí japonský vesmírný úřad

Na asteroidu Ryugu, který se nyní nachází 300 milionů kilometrů od Země, sonda poté, co tam vytvořila pro účely získání vzorků malý kráter, odebrala materiál o celkové váze asi jednoho gramu. Japonci si slibují, že materiál, který není dotčen kosmickým zářením a dalšími externími vlivy, jim pomůže objasnit počátky sluneční soustavy, původ planet i vznik života na Zemi.