Ultrafialové LED světlo zabíjí virus, tvrdí izraelská studie

Novinky, Filip Šára

Izraelští vědci studovali účinnost ultrafialových LED světel. Zjistili, že toto UV záření může zabíjet 99,9 procenta koronavirových patogenů, a to za pouhých 30 sekund. Může to otevřít cestu například i k levnému způsobu sterilizace vzduchu ve ventilačních systémech, stejně tak i k „odvirování” vody.

Foto: American Friends of Tel Aviv University

Ilustrační snímek

Izraelci by rádi tato LED světla zabudovali do klimatizací ke sterilizaci místností. Už dříve bylo potvrzeno, mj. i japonskými odborníky, že určité ultrafialové světlo zabíjí koronaviry, včetně toho viru, který způsobuje onemocnění covid-19.

Máme bezpečné UV záření, které zabíjí koronavirus, hlásí Japonci

Koronavirus

Nyní však máme na stole první studii, zveřejněnou v časopise Journal of Photochemistry and Photobiology B: Biology, která ukazuje, že UV světlo vyzařované LED světly je také účinné. LED osvětlení vyžadují velmi málo energie a jsou okamžitě jasná.

LED (zkratka z angl. Light-Emitting Diode, česky elektroluminiscenční dioda, též světelná dioda, svítivá dioda) je v elektrotechnice označení pro diodu, která emituje světlo, případně infračervené či ultrafialové záření, čímž se liší od standardní diody. Osvětlení LED vyzařuje z tzv. obnaženého PN přechodu a vede stejnosměrný proud pouze jedním směrem. Na rozdíl od běžné žárovky dosahuje vysoké účinnosti, je mechanicky odolná a levná na výrobu.

Profesorka Hadas Mamaneová-Steindelová z Telavivské univerzity proto věří, že LED žárovky by mohly nabídnout snadné, rychlé a levné metody dezinfekce. „Celý svět v současné době hledá účinná řešení k dezinfekci prostředí od koronaviru,“ poznamenala podle textu na webu newyorské partnerské instituce American Friends of Tel Aviv University.

Problémem je v současnosti potřeba lidské síly

Problém obecně podle Steindelové je, že k dezinfekci autobusu, vlaku, sportovní haly nebo letadla chemickým postřikem potřebujeme fyzickou pracovní sílu - a aby byl postřik účinný, musíme chemické látce dát čas působit na povrch.

„Dezinfekční systémy založené na LED žárovkách však lze instalovat například do ventilačního systému a klimatizace a sterilizovat nasávaný a poté do místnosti vyzařovaný vzduch,” dodala podle serveru The Daily Mail tato vedoucí výzkumu.

Vědci zkoumají, zda dezinfekce neškodí památkám

Koronavirus

„Zjistili jsme tedy, že je vlastně docela jednoduché zabít koronavirus pomocí LED žárovek, které vyzařují ultrafialové světlo. Viry jsme zlikvidovali pomocí levnějších a snadněji dostupných LED žárovek, které spotřebovávají málo energie a neobsahují rtuť jako běžné žárovky," shrnula.

Zničit skoro 100 procent viru

Izraelci zkoumali, jak účinné byly dvě vlnové délky světla při zabíjení koronaviru způsobujícího současnou pandemii SARS-CoV-2. Prokázali, že světelné vlny o délce 265 nanometrů (nm) byly nejúčinnější při zabíjení viru, ale LED diody s vlnovou délkou 285 nm, které jsou snadněji dostupné, byly téměř stejně účinné.

Přípravy na očkování v Izraeli vrcholí

Koronavirus

Podle studie je tak emitované světlo o vlnové délce 285 nm za méně než 30 sekund schopné zničit 99,9 procenta všech virových patogenů.

Termín „LED žárovka“ bývá kritizován kvůli tomu, že LED žárovky v sobě nemají, na rozdíl od klasických žárovek, rozžhavené vlákno, od nějž je odvozen termín „žárovka“. LED žárovky se vyznačují tím, že takřka žádné teplo nevydávají. Jan Valenta z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy proto navrhl termín lumidka, jimž se snažil postihnout oba dva základní procesy, které se uplatňují při emisi viditelného záření u tohoto typu světelných zdrojů: elektroluminiscenci fotoluminiscenci. Termín se zatím příliš neujal.