Hlavní obsah
Sklad Škody Auto (archivní foto) Foto: Radek Plavecký, Právo

Česko a Visegrád by z koronaviru mohly těžit, píše německý deník

Krize způsobená šířením koronaviru zasáhne ekonomiku států střední Evropy sdružených ve Visegrádské skupině (V4) obzvlášť silně. Ze střednědobého hlediska by ale tyto ekonomiky mohly mít ze současné krize prospěch. Až krize odezní, zkrátí se dodavatelské řetězce a do regionu by se mohly přemístit asijské výrobní továrny, předpokládá německý ekonomický deník Handelsblatt.

Sklad Škody Auto (archivní foto) Foto: Radek Plavecký, Právo
Česko a Visegrád by z koronaviru mohly těžit, píše německý deník

Podle Handelsblattu by z toho přitom mohl těžit i německý export.

Podle hospodářského sdružení Ostausschuss der Deutschen Wirtschaft (OA), které se zaměřuje na středovýchodní Evropu, se ale tato část Evropy bude po krizi těšit z velkých výhod.

Z přesunu asijské výroby by mohla podle šéfa OA Michaela Harmse „těžit především (středo)východní Evropa, protože tyto země jsou velmi konkurenceschopné”. Dodal nicméně, že už nyní region vykazuje nedostatek pracovních sil a vyjádřil také obavy z protekcionismu.

Ve státech V4 (Česko, Maďarsko, Polsko, Slovensko) bude podle šéfa OA přesto po krizi „mnohem rychleji možné vydat se opět směrem vzhůru”. Řidiči kamionů se tam totiž na rozdíl od severní Itálie nebudou zdráhat jezdit, řekl Harms.

Podle vídeňského institutu pro hospodářské srovnávání utrpí střední a východní Evropa dopady koronaviru více, než když ji zasáhla finanční krize. Region podle jeho odhadu čeká hluboká recese.

Banka Goldman Sachs předpokládá, že se hrubý domácí produkt (HDP) České republiky sníží o pět procent a ekonomika Polska, kterému se jako jediné evropské zemi podařilo projít světovou finanční krizí z přelomu let 2008 a 2009 bez recese, oslabí o 3,5 procenta.

Očekávaný pokles HDP středovýchodní Evropy je podle listu nepříjemnou zprávou i pro Německo, jehož objem vzájemného obchodu se zeměmi V4, tedy Polskem, Českou republikou, Maďarskem a Slovenskem, loni dosáhl 303 miliard eur (8,2 bilionu Kč).

To je více než objem zboží, které si Německo vyměnilo s Čínou (205,7 miliardy eur) a se Spojenými státy (190,1 miliardy eur). Po započtení všech zemí východní Evropy činil objem vzájemného obchodu 453,7 miliardy eur, což představuje pětinu celkového zahraničního obchodu Německa.

Velké problémy v regionu způsobilo podle Handelsblattu uzavření automobilových továren v Německu, těžkosti pendlerů a dlouhé fronty na hranicích.

Na některé země má tvrdý dopad i prudký pokles turistiky. Nižší příjmy Východoevropanů se podle listu už nyní projevují v podobě slabší kupní síly, a postihují tak i německý export.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků