Hlavní obsah

Pedagogický institut začne upravovat učivo základních škol

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Národní pedagogický institut (NPI) začne na konci září pracovat na úpravě učiva v předmětech základních škol. Koncepci, podle které by se obsah výuky měl změnit, předali experti ministerstvu školství 3. srpna. Na schválení finální podoby konceptu vedením úřadu se ještě čeká, vyjasnit je potřeba hlavně to, jak by se mělo rozlišovat tzv. jádrové a rozšiřující učivo.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Ilustrační snímek

Článek

Informovala o tom manažerka projektu revize vzdělávacího programu pro základní školy Kateřina Lichtenberková. Nový učební plán pro základní školy by měl být schválen na podzim 2023.

Důraz by se podle kabinetu měl do budoucna klást na občanské vzdělávání, etickou výchovu, finanční a mediální gramotnost a kritické myšlení.

Úpravy učebních plánů pro základní i střední školy slíbila vláda ve svém programovém prohlášení. Důraz by se podle kabinetu měl do budoucna klást na občanské vzdělávání, etickou výchovu, finanční a mediální gramotnost a kritické myšlení.

O pozici šéfa Cermatu se uchází sedm lidí

Věda a školy

Ministerstvo školství loni na podzim ustanovilo expertní panel, který měl za úkol připravit návrh koncepce pro potřebné změny. Návrh takzvaných hlavních směrů revize předal v polovině června bývalému ministru školství Petru Gazdíkovi (STAN), který krátce poté rezignoval kvůli kontaktům s jedním z obviněných v kauze pražského dopravního podniku.

Současný ministr Vladimír Balaš (STAN) při svém nástupu do funkce uvedl, že chce v započaté reformě pokračovat.

Ministr Gazdík podal demisi

Domácí

Podle Lichtenberkové se nyní čeká na to, jak se do návrhu koncepce zapracují připomínky z ministerstva, NPI a České školní inspekce – a v jaké podobě ho vedení MŠMT schválí.

„Nečeká se ale, že by se finální dokument ještě výrazně měnil,“ poznamenala.

Nutné je podle ní vyjasnit především to, jak se bude dělit učivo na jádrové a rozšiřující. „Jsou tam navržené tři varianty a ministerstvo školství by mělo rozhodnout, jakou cestou se půjde,“ řekla.

Druhý povinný cizí jazyk na základní škole? V Evropě to není samozřejmost

Věda a školy

Co se týká zrušení povinnosti druhého cizího jazyka, která vzbudila největší pozornost médií, nejde podle ní mezi odborníky o zásadní téma.

Po ukončení práce expertního panelu podle ní teď převzaly iniciativu pracovní skupiny v NPI. Výběrová řízení do nich v létě skončila. Na konci července zahájily svou činnost tři tzv. koncepční skupiny, které mají za úkol upřesnit zadání pro úpravu učiva. Tou se budou zabývat oborové skupiny.

Ještě je možnost přihlásit se do širších konzultačních skupin

Vedle toho budou ještě tři koordinační skupiny, které by měly začít pracovat na konci srpna. Oborových skupin pro jednotlivé předměty bude 18. Na tvorbě nového vzdělávacího plánu se podle Lichtenberkové bude podílet asi 250 lidí, mezi nimi především učitelé a ředitelé ze základních škol či didaktici z vysokých škol.

Každá oborová skupina bude mít zhruba osm až 12 členů, vypočetla.

Vláda schválila garanci výdělku pro učitele i změny pravidel jejich zaměstnávání

Domácí

Dodala, že zástupci neziskových organizací a další zájemci, kteří by se do procesu reformy také chtěli zapojit, se mohou do konce srpna přihlásit bez výběrového řízení ještě do širších konzultačních skupin.

Ostatní podle ní budou mít možnost připomínkování příští rok na jaře, kdy má být hotová první verze nového vzdělávacího programu.

Balaš: Mimopražské školy mají větší kapacity pro ukrajinské děti. Zapsalo se jich asi 57 tisíc

Věda a školy

Rámcové vzdělávací programy (RVP) nahradily v roce 2005 dřívější jednotné osnovy. Na rozdíl od nich neurčují RVP, co přesně se má učit v jednotlivých ročnících. Popisují, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci.

Dávají školám větší volnost pro tvorbu vlastních vzdělávacích plánů, které se tak od sebe mohou lišit. O potřebě jejich revize se hovoří zhruba od roku 2016.

Inspekce: Školy nedokážou rozvíjet nadané žáky, učitelé je často nepoznají

Věda a školy

Reklama

Výběr článků

Načítám