Hlavní obsah

Expertům se nelíbí změny u hudební a výtvarné výchovy. Pozastavili spolupráci na úpravách učiva

Praha

Spolupráci s Národním pedagogickým institutem (NPI) pozastavilo 14 expertů, kterým se nelíbí zvažované změny ve výuce hudební a výtvarné výchovy. Vymezili se proti možnému vzniku předmětu, který by sdružoval výtvarnou, hudební, taneční, filmovou a dramatickou výchovu. Kritizují také to, že mají na práci málo času, sdělila za tyto odborníky Věra Uhl Skřivanová.

Foto: Slavomír Kubeš, ČTK

Ilustrační snímek

Článek

Zatím institut zveřejnil dvě varianty, jak by mohla výuka umění v základních školách vypadat. O finální verzi podle Kamila Ubra z NPI rozhodne ministerstvo školství, řekl dříve ČTK. Nyní - v pátek - doplnil, že práce na revizích pokračují podle zadání od ministerstva.

„Z důvodů špatné organizace naší práce a nejasných cílů revize vzdělávací oblasti Umění a kultura pozastavujeme jako členové pracovních skupin výtvarná a hudební výchova svoji spolupráci s Národním pedagogickým institutem,“ stojí v otevřeném dopise. „Ačkoliv v odborné práci na očekávaných výstupech pokračujeme,“ píše se nicméně dále v textu.

Nespokojení odborníci požadují informaci, která koncepce pro úpravy uměleckého vzdělání na ZŠ bude zvolena. Rozhodnutí by podle nich mělo být k dispozici do 2. května.

Jedna z představených variant výuky (tzv. koncepce B) mluví o tom, že by měl mít žák možnost se kontinuálně minimálně po dobu pěti let vzdělávat ve dvou oborech uměleckého vzdělávání. Autoři varianty přitom předpokládají, že těmito obory budou ve většině škol výtvarná a hudební výchova. Návrh ale podle jeho autorů dává prostor i těm školám, které budou chtít k výuce umění přistupovat inovativně.

Hudebky nekončí. Obory půjde míchat

Věda a školy

Zastánci výtvarné a hudební výchovy (koncepce A) navrhují, aby základem pro vzdělávání školáků zůstaly HV a VV, které by rozvíjely i další umělecké oblasti. Zatímco na hodiny hudební a výtvarné výchovy by tak školáci chodili po celou dobu školní docházky, hodiny věnující se ostatním uměleckým oborům by mnozí žáci druhého stupně navštěvovat nemuseli. Experti navrhli, aby si starší žáci mohli studium umění zvolit jako volitelný předmět místo druhého cizího jazyka.

Odborníci, kteří vypracovali variantu počítající s neslučováním oborů, nyní tedy oznámili ve zmíněném otevřeném dopise adresovaném ministru školství a řediteli odboru NPI Ubrovi pozastavení spolupráce s pedagogickým institutem.

Vymezili se proti sdružování uměleckých oborů v základních školách, protože podle nich neexistují „natolik univerzální pedagogové, aby takový předmět mohli kvalitně a profesionálně vyučovat“, uvedli. Vznik předmětu, který bude sdružovat umělecké obory, může ohrozit rovný přístup všech žáků základních škol ke vzdělávání, míní.

Rozšířit možnosti škol, nikoli „zrušit výtvarku“

Autoři multioborové koncepce to ale odmítají. „Koncepce ukládá školám povinnost zařadit do výuky v této oblasti obsahy všech pěti oborů uměleckého vzdělávání. Cílem předkládané koncepce je rozšířit možnosti jednotlivých škol, kdy samy budou rozhodovat, zda se vydají cestou výraznější inovace, nebo zachovají stávající situaci a budou obohacovat výuku o obsahy dalších uměleckých oborů jen formou dílčích projektů a aktivit,“ sdělili.

Doplnili, že obory taneční a pohybová výchova a dramatická výchova mají již řadu let akreditovány pedagogické programy na DAMU, HAMU a JAMU a některé z těchto oborů jsou součástí výuky v některých studijních programech na pedagogických fakultách.

Hudební a výtvarná výchova se rušit nemá, školy ale mají dostat větší možnost volby

Věda a školy

„Koncepce A vzdělávací oblasti zachovává kontinuální vzdělávání v oborech výtvarná a hudební výchova pro všechny, ale také všem dětem nabízí setkávání s dramatickou, taneční a filmovou výchovou v projektech, workshopech za účasti odborníků těchto oborů či v rámci samostatných předmětů na základě přidaných disponibilních hodin. Koncepce B bohužel vzdělávací nabídku redukuje, protože nabízí pouze výběr dvou výchov po dobu pěti let. Není v souladu s rovnými vzdělávacími příležitostmi pro žáky ZŠ,“ reaguje však Uhl Skřivanová.

Nespokojení odborníci rovněž kritizují postup NPI. Práce je podle nich špatně organizovaná, na práci je málo času a cíle revize jsou nejasné. Požadují proto informaci, která koncepce pro úpravy uměleckého vzdělání na ZŠ bude zvolena. Rozhodnutí by podle nich mělo být k dispozici do 2. května.

Podle Ubra je nyní úkolem pracovních skupin na NPI popsat obsah vzdělávání, vybrat společný základ a popsat tzv. očekávané výstupy. Těmi jsou podle něj zásadní znalosti a dovednosti, které si mají děti odnést ze škol, aby mohly úspěšně a odpovědně jednat a řešit situace, s nimiž se setkají v pracovním, osobním a společenském životě.

„Tyto práce budou probíhat následujícího zhruba půl roku. Teprve na základě toho popisu očekávaných výstupů formulovaných z pohledu žáka budeme řešit uspořádání jednotlivých vzdělávacích oborů a oblastí,“ informoval.

Garantovaný plat 130 % průměrné mzdy budou mít jen učitelé, schválili poslanci

Domácí

Podle nedávného vyjádření ministra kultury Martina Baxy (ODS) je cílem, aby v nových učebních programech (tzv. revize rámcových vzdělávacích programů, RVP - pozn. red.) byly zastoupené hudební, výtvarná, taneční a pohybová, filmová a dramatická výchova. Vladimír Balaš (STAN), který ve čtvrtek na post ministra školství rezignoval, dříve řekl, že předměty by se mohly tematicky propojovat.

Pro podporu vzdělávání všech dětí na všech základních školách v oboru HV a VV vznikla petice, kterou dosud podepsalo asi 3600 lidí. Ke koncepci úprav učiva se vyjádřili v otevřeném dopise rovněž děkani pedagogických fakult a vedoucí kateder hudební a výtvarné výchovy pedagogických fakult.

Ministr školství Balaš skončí

Domácí

Škatulata ve vládě: Místo Balaše Bek, na ministra by se mohl posunout náměstek 

Domácí

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám