Hlavní obsah
Volkswagen Passat GTE Foto: Milan Lažanský

Test Volkswagenu Passat GTE: U Superbu novinka, tady vylepšení

Volkswagen Passat prodělal facelift a s ním i verze GTE. Plug-in hybrid dostal větší baterii a taky konkurenta v podobě Superbu iV se stejným pohonným ústrojím. Ovšem tohle je stále ten Passat se všemi hodnotami, pro které si jej fleetoví manažeři oblíbili. A facelift jako takový tomuto klasikovi jen prospěl.

Volkswagen Passat GTE Foto: Milan Lažanský
Test Volkswagenu Passat GTE: U Superbu novinka, tady vylepšení

Passat s kódovým označením B8 na trhu figuruje už od roku 2015, přičemž loni přišel s faceliftem. Na první seznámení jsme si vybrali verzi GTE.

Na začátku životního cyklu tohoto modelu střední třídy byla spíše okrajovou volbou, ovšem s tím, jak se plug-in hybridy postupně prosazují, nabírají tato tři písmena na váze více než ta známější, třeba diesely TDI.

Zamračenější

Modernizace přinesla Passatu ještě vážnější výraz díky novým světlometům a nárazníku. Verze GTE si zachovává specifické LED svícení vespod, ve tvaru písmene C.

GTE se liší denním svícením.

Foto: Milan Lažanský

Na zádi si všimnete odlišné grafiky svítilen a taky nápisu Passat přes celý kufr. Jde o módu, která se šíří napříč automobilkami, a já si nejsem úplně jistý, jestli to v některých případech nevypadá příliš asijsky. Každopádně testovaný kus v bílém laku a na sedmnáctipalcových discích vypadá tak konzervativně, jak to jen Passat umí. Ovšem kabát GTE mu dodává na potřebné modernosti. Co dokážou takové LED linky v nárazníku, že?

Uvnitř nově najdete poslední verzi infotainmentu Volkswagenu, velice povedeného systému ve smyslu rychlosti, přehlednosti a odezvy. Nové jsou po faceliftu i volant a grafika přístrojového štítu. Vytknout se tu nedá objektivně nic, snad jen, že si tu přijdete jako ve strohé, byť moderní a dobře zpracované kanceláři.

Funguje, když jej správně používáte

Základem plug-in hybridního ústrojí je i po modernizaci zážehový přeplňovaný čtyřválec 1,4 TSI s výkonem 156 koní, který pracuje se 115koňovým elektromotorem – dohromady vyvinou 218 koní a 400 Nm, které putují na přední kola přes šestistupňovou dvouspojkovou převodovku.

Převodovku je možná lepší nazvat spíše trojspojkovou, jelikož třetí spojka odpojuje spalovací motor, aby elektromotor pracoval samostatně. I v elektrickém módu tak převodovka formálně řadí a vy na displeji vidíte, jaký stupeň právě používá.

V rámci modernizace má GTE větší baterii. Nyní má kapacitu 13 kWh namísto původních 9,9 kWh. To znamená, že po dobití na sto procent ujedete dle normy WLTP 56 kilometrů. Srovnání s minulou verzí není jednoduché, protože ta byla měřena ve starším a jednodušším protokolu NEDC, ve kterém urazila 50 kilometrů. Ovšem v tomto režimu by novinka dala 70 kilometrů.

A vy v reálu v městském a příměstském provozu skutečně můžete počítat, že po vyjetí od nabíječky se sto procenty na ukazateli skutečně urazíte nějakých 40 až 50 kilometrů. Což otevírá debatu o tom, že stejně jako každý plug-in hybrid, tak i Passat GTE se prostě musí umět používat. Respektive, pro maximální efektivitu k němu musíte přistupovat trošku jako k elektromobilu. Nabíjet, kdykoli je to možné.

V ideálním scénáři jezdíte po městě přes všední dny jen na elektřinu. A přitom vás o víkendu nebo třeba při náhlé situaci během pracovního týdne, kdy musíte urgentně vyřešit stávku zaměstnanců v ostravské pobočce zrovna když jste na schůzce v Plzni, nic neomezuje.

Modré jsou i brzdové třmeny.

Foto: Milan Lažanský

Kombinovaná spotřeba se odhaduje velmi těžko, protože záleží na vašich rituálech. Při cestách městem se ale dá ušetřit hodně a motor se dlouho nemusí vůbec zapínat. Ideálně pokud máte nabíjecí možnosti jak doma, tak i v práci. Systém ale může fungovat i jako prostý full-hybrid, potom jezdíte přibližně od 6 do 8 litrů, protože nenabitá baterie je víc zátěž než pomoc.

Připravte se ovšem, že plug-in hybridy včetně tohoto nepodporují rychlodobíjení, takže u dobíječky strávíte klidně čtyři hodiny či dvě a půl v případě rychlejšího Mennekes řešení, pokud chcete do plna.

K upřednostnění vašich jízdních preferencí jsou tu místo dřívějších pěti režimů tři. Startujete vždy v módu E, který preferuje elektrický režim. Elektromotor je dost silný i na prudší akcelerace, takže ve městě spalovák nepotřebujete.

Na obrazovce lze nastavit, kam až se má v hybridním módu baterie dobíjet.

Foto: Milan Lažanský

Následuje mód Hybrid, který kombinuje oba pohony, a následně GTE pro maximální využití obou jednotek. Tehdy se sice přidá i nevkusný zvukový doprovod motoru do reproduktorů, na druhou stranu má ale auto velmi příjemnou dynamiku.

Lze si také například před městem dobít baterii na požadovanou hodnotu - motorem a rekuperací brzdné energie. To je ale neefektivní, proto to autu musíte nařídit. Jinak se po vybití drží na pár procentech, aby zajistilo případnou výkonovou pomoc a pomalé rozjezdy elektromotorem.

Zásuvku k dobíjení najdete v čelní masce.

Foto: Milan Lažanský

Důležité ale je, že GTE funguje jako normální auto, co se jízdních vlastností týče. Přechod z rekuperace na provozní brzdy je v rámci pedálu brzdy dobře zvládnutý, nepůsobí skokově a nečitelně. Podvozek i s větší hmotností umí pracovat se vší jistotou a komfortem. Auto není nervózní ani při rychlejším tempu a tlumiče jsou dost rychlé na to, abyste si dovolili přitlačit na pilu i na rozbitých cestách.

Závěr

I když jsem spíše trošku staromilcem a v oblibě mám staré dobré zážehové motory bez všech těch složitostí kolem, k plug-in hybridům jsem si našel cestu. I díky autům, které tento způsob pohonu dokážou servírovat tak pohodově jako Passat GTE.

Máte možnost jezdit plnohodnotně na elektřinu, což je ve městě ten nejpohodlnější způsob. Jenže nic vás neomezuje a spolupráce všech částí pohonného ústrojí je i mimo město velice pohotová a příjemná. Mimochodem, emise pod 50 gramů na sto kilometrů znamenají, že dostanete značky EL s volným parkování v pražských zónách a nemusíte platit za dálnice.

Navíc všechna ta elektřina dodává Passatu punc moderního dopravního prostředku. Zkrátka si najednou máte s čím hrát a veškerou tu konzervativitu a umírněnost wolfsburgského sedanu můžete najednou vnímat jako součást technicistního designu moderní doby. Což se s dieselovým motorem v přídi nedá říct úplně snadno.

Když se ještě vrátím ke srovnání s novým konkurentem v podobě Škody Superb iV, a to konkrétně z pohledu ceny, nevýhodou pro plug-in hybridní Passat může být fakt, že jeho základní cena je na částce 1 126 900 korun o 245 tisíc vyšší než u mladoboleslavské limuzíny se shodným ústrojím. Ovšem pozor, Passat s tímto pohonem koupíte jen ve velkoryse vybavené verzi GTE. Pokud výbavu Superbu téměř dorovnáte na tuto úroveň, třeba stupněm Laurin a Klement, dostanete se na podobnou částku.

Volkswagen Passat GTE
Motor:
1395 ccm, zážehový čtyřválec + elektromotor
Max. kombinovaný výkon:
162 kW (218 k)
Max. kombinovaný točivý moment:
400 N.m.
Převodovka:
šestistupňová trojspojková
0–100 km/h:
7,6 s
Nejvyšší rychlost:
225 km/h (140 km/h v elektrickém módu)
Průměrná spotřeba:
1,7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:
1680 kg
Délka x šířka x výška:
4775 x 1832 x 1483 mm
Základní objem zavazadelníku:
586 / 1152 l
Poháněná náprava:
přední
Základní cena:
1 126 900 Kč

Podívejte se na aktuální nabídku nových i ojetých aut Volkswagen na Sauto.cz.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků