Hlavní obsah
Lidé často i v hubnutí hledají složitosti. Ve skutečnosti mohou začít hubnout už jen tím, že v sobě naleznou odhodlání. Foto: Profimedia.cz

Pět největších výživových lží, kvůli kterým nezhubnete ani nepřiberete svaly

Internet je plný nejrůznějších rad, jak zhubnout a nabrat svalovou hmotu. Mnohé z nich se ale opírají o doporučení, která jsou zastaralá a vědecky dávno vyvrácená. Výsledky se tak nedostavují, a když se dostavují, tak ne s takovým efektem, jaké by si vynaložené úsilí zasloužilo. Zároveň si i díky nim mohou lidé pořádně ublížit. Podívejte se proto s námi na nejčastější dietní a fitness mýty.

Lidé často i v hubnutí hledají složitosti. Ve skutečnosti mohou začít hubnout už jen tím, že v sobě naleznou odhodlání. Foto: Profimedia.cz
Pět největších výživových lží, kvůli kterým nezhubnete ani nepřiberete svaly

Mýtus 1: Sacharidy ve stravě jsou tabu

Stále ještě přetrvává názor, že sacharidy ve stravě jsou zlo. Zvlášť pokud se snažíte zhubnout, měli byste je z jídelníčku vyřadit. To znamená, že už žádné ovesné kaše na snídani a večer na sacharidové jídlo úplně zapomeňte. Nenechte se zmást. Vše je úplně jinak.

„Sacharidy ve stravě můžete jíst na snídani, oběd i večeři. Záleží, co vám nejvíce vyhovuje a jak na to vaše tělo reaguje. Podstatně důležitější je, abyste správně nakombinovali nejen vhodné sacharidy, ale také bílkoviny, tuky a neopomíjeli důležitost vlákniny ve stravě,“ vysvětluje hlavní nutriční specialistka Monika Bartolomějová ze sítě výživových poraden Svět zdraví.

Kromě toho sacharidy hrají významnou roli při regeneraci po sportu. „Svým klientkám doporučuji, aby co nejdříve po tréninku konzumovaly jídlo v podobě rychlých sacharidů, které nastartují regeneraci. Kdo se snaží zhubnout, pak doba ihned po tréninku je tou jedinou, kdy si můžete dát bez výčitek něco sladkého,“ tvrdí hlavní trenérka Kateřina Hollerová z fitness centra pro ženy Contours.

Mýtus 2: Největší porci jídla musíte sníst v době oběda

Není nutné naložit si plný talíř jídla v obědové pauze, když zrovna nemáte hlad, či dokonce prostor nacpat do sebe 200 gramů vařené hnědé rýže, kuřecí steak a doplnit to mísou čerstvé zeleniny.

„Jezte způsobem, který je pro vaše tělo nejlepší. Podle pocitu zařaďte sacharidy buď pouze přes den a večer je již omezte, nebo jich přes den konzumujte méně a klidně si je pak dopřejte na večer. Důležité je hlídat si množství vašeho celkového denního příjmu, ale také poměru přijímaných živin,“ vysvětluje Monika Bartolomějová.

Co se týká hnědé rýže, nepodléhejte iluzi, že je zdravější nebo méně kalorická než jiné druhy rýže. To platí i o tmavém pečivu.

Zajímavost: Věděli jste, že hnědá (přírodní) rýže v syrovém stavu může obsahovat více kalorií než tříbarevná rýže v syrovém stavu? Neřiďte se barvou potraviny, ale mnohem více dbejte na její složení a výživové hodnoty.

Mýtus 3: Silový trénink není vhodný pro ženy

Dalším přetrvávajícím mýtem je, že ženy by neměly cvičit s těžkými váhami v posilovně, jinak se z nich stanou kulturistky.

„Strach z rychlého nárůstu mohutných svalů u žen je naprostý nesmysl. Ženy nemají přirozený potenciál dosáhnout masivních svalů, ale stejně jako muži mají potenciál svaly posílit, snížit množství tuku, vytvarovat postavu a cvičení brát i jako prevenci proti vzniku civilizačních onemocnění,“ vysvětluje trenérka Kateřina Hollerová.

K dosažení zdravého a štíhlého těla je ovšem zapotřebí i správně jíst. V případě silových sportů se zaměřte na kvalitní bílkoviny.

„Není nutné, abyste kvůli cvičení překračovala denní potřebnou dávku, ale denně byste měla sníst 0,8–1,2 gramu kvalitních bílkovin na kilo tělesné váhy,“ radí Hollerová.

Mýtus 4: Je nezbytné vypít denně minimálně tři litry vody

Dostatek čisté vody je nezbytný pro správné fungování orgánů, únavě a pomáhá i při hubnutí, přičemž obecným doporučením je vypít za normálních okolností 2–3 litry vody za den. Podle některých specialistů na výživu to však není tak jednoznačné. S tím do určité míry souhlasí trenérka Hollerová.

„Čistá voda má mít pozitivní vliv na naši pleť, náladu a soustředění, zabraňuje bolestem hlavy a dokonce může pomoct v redukci hmotnosti. Z vlastní zkušenosti však mohu říct, že není důvod se neustále přehnaně hlídat a pít vodu v takovém množství, jak se obecně doporučuje. Zdravý člověk by se měl řídit svým pocitem žízně,“ tvrdí a dodává, že při zvýšené fyzické zátěži, u nemocných nebo starších lidí je samozřejmě zapotřebí příjem tekutin hlídat.

Zajímavost: Věděli jste, že ženám stačí vypít kolem 1,6 litru denně? Muži mohou vypít klidně i 2 litry, ale měla by se do toho započítávat také voda získaná z potravin, čaj i káva, pokud jste na ně zvyklí. Podle nových zjištění je totiž močopudný účinek u těchto nápojů poměrně slabý a klidně je můžeme počítat do celkového příjmu.

Mýtus 5: Při dietě musíte sníst pět porcí jídel během dne

Ani tato rada už dávno neplatí. Každému z nás vyhovuje něco jiného, a i když může být kalorický příjem dvou lidí velmi podobný, každý z nich může své kalorie sníst v jiném pořadí, množství a z jiných surovin.

„K úspěšnému hubnutí a dlouhodobému udržení si ideální hmotnosti je důležité si správně rozložit jednotlivé makroživiny, jíst co nejvíce průmyslově nezpracovaných potravin a denně mít na talíři zeleninu. Pokud zařadíte i pravidelný pohyb, jste na správné cestě ke zdravému životnímu stylu,“ uzavírá téma nutriční specialistka Monika Bartolomějová.

Může se vám hodit na Zboží.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků