Hlavní obsah
Spánek není radno podceňovat. Foto: Profimedia.cz

Jak usnout za pár minut? Pomohou triky vojáků nebo metoda 4-7-8

Máte problémy s usínáním, a přestože jste již zkusili kdeco, nic z toho příliš dobře nefungovalo? Pak vyzkoušejte uvědomělé dýchání, na jehož základě vznikla i metoda 4-7-8 absolventa z Harvardu doktora Andrewa Weila, která by měla zafungovat do minuty. A pokud ani ta nezabere, pak zkuste trik amerických vojáků.

Spánek není radno podceňovat. Foto: Profimedia.cz
Jak usnout za pár minut? Pomohou triky vojáků nebo metoda 4-7-8

Metoda 4-7-8 vychází z dýchacích technik východní medicíny. Funguje velmi dobře nejen pro urychlení usnutí, ale také na celkové zklidnění mysli kdykoli během dne při stresových situacích. Působí v podstatě na centrální nervový systém jako sedativum.

Tajemství této metody přitom spočívá v přesném intervalu nádechu, zadržení dechu a následného výdechu. Díky tomu se do těla dostane více kyslíku, který se lépe vstřebá a z těla se následně uvolní i více oxidu uhličitého.

V důsledku toho dojde k poklesu srdeční frekvence a vlivem chemických reakcí v mozku i ke zklidnění mysli.

Jak na to?

  • Umístěte špičku jazyka na horní patro a držte ji tam.
  • Proveďte nádech nosem na 4 sekundy.
  • Následně zadržte dech na 7 sekund.
  • Vydechujte ústy po dobu 8 sekund. 

Celý postup opakujte čtyřikrát nebo do té doby, než usnete.

Jak dle amerických vojáků usnout do 2 minut

Vojáci mnohdy musí usnout v nepříjemných podmínkách – v zimě, mokru, hluku, což není vůbec snadné, přesto se jim to daří. Pomáhá jim k tomu metoda, kterou vymysleli psychologové z americké Námořní předletové školy, uvádí Daily Mirror.

  • Uvolněte obličejové svaly včetně čelistí, jazyka a svalů kolem očí.
  • Uvolněte ramena a následně i celé ruce.
  • Vydechněte a uvolněte hrudník.
  • Na závěr uvolněte i postupně obě nohy.

Následně nastává druhá fáze

  • Snažte se myslet na něco, co vás uklidňuje, např. jak ležíte v loďce, která pluje po klidném jezeře, nebe je modré a všude kolem panuje naprosté ticho. Nebo se myslí přeneste do černé místnosti a představte si, jak ležíte v houpací síti.
  • Pokud nic z toho nezabere, pak si začněte opakovat stále dokola slovo: nemysli, nemysli ... minimálně po dobu 10 sekund.

Na podobném principu je založen i závěr lekce jógy, který vždy patří hluboké relaxaci v pozici šavásana, při níž ležíte na zádech tak, aby vám to bylo co nejvíce pohodlné, pravidelně dýcháte a pomalu uvolňujete jednotlivé partie od dolních končetin přes břicho a hrudník až po hlavu. Ve sportovní hantýrce jde o progresivní svalovou relaxaci.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků