Hlavní obsah
Sex dokáže PMS udržet na uzdě. Foto: Profimedia.cz

Tři písmena, jedno období. Premenstruační syndrom (PMS) je strašákem nejen žen, ale i jejich partnerů. Přecitlivělost, rychlé změny nálad i fyzické problémy souvisí právě s dobou těsně před menstruací. Pokud nechcete, aby vás premenstruační syndrom každý měsíc vyřadil ze hry, začněte naslouchat svému tělu a jeho potřebám.

Sex dokáže PMS udržet na uzdě. Foto: Profimedia.cz
Sex jako klíč k poklidnému PMS

Týden před menstruací zažívá mnoho žen hotové peklo na zemi. Výkyvy nálad, pocity smutku, bolesti hlavy, nadýmání i citlivá ňadra jsou znakem premenstruačního syndromu, na který neexistuje žádná zázračná pilulka.

Viníkem je nerovnováha hormonů

„Víme, že premenstruační syndrom je způsoben kolísáním ovariálních hormonů,” říká gynekoložka Narendra Pisalová.

„Příznaky, které mohou být jak fyzické, tak psychické, začínají několik dnů před menstruací a mohou být natolik závažné, že ovlivní vaši pohodu, kvalitu života, pracovní výkon i mezilidské vztahy,” vysvětluje Pisalová a dodává, že hlavní příčinou symptomů je nerovnováha mezi estrogenem a progesteronem.

Po ovulaci, ke které dochází zhruba v polovině cyklu, začíná klesat hladina estrogenů, a naopak hladina progesteronu začíná stoupat. „Tato nerovnováha následně vyvolává příznaky PMS,“ vysvětluje gynekoložka pro Netdoctor.

Pokud jste si myslela, že není nic horšího než premenstruační syndrom, pak jste pravděpodobně nezažila premenstruační dysforickou poruchu, tedy těžkou formu PMS, se kterou si lámou hlavu i lékaři.

„Zatím stoprocentně nevíme, proč některé ženy mají horší příznaky než jiné,” říká Pisalová.

Odborníci se ale přiklánějí k variantě, že hlavní příčinou je nedostatek serotoninu, který je způsobený kolísáním pohlavních hormonů během luteální fáze menstruačního cyklu.

Zbraně proti PMS

Většina žen by během PMS nejraději sáhla po pilulce a přála si rychlou úlevu od nepříjemných pocitů či bolesti hlavy. Jenže žádný takový lék neexistuje, a tak se o slovo hlásí přírodní pomocníci, kteří dokážou příznaky premenstruačního syndromu alespoň zmírnit.

  • Sex

Některé ženy těsně před menstruací cítí vyšší chuť na sex, což je způsobeno rychlým poklesem progesteronu i tím, že se děloha připravuje na menstruaci.

„Pokud budete jednat podle vašich tužeb, pak dokážete PMS udržet na uzdě. Sex před menstruací totiž slibuje výhody, jako je zlepšení nálady, snížení stresu a zmírnění bolesti hlavy,” tvrdí sexuální kouč pro RedOnline.

V případě, že nemáte partnera, můžete sex nahradit masturbací, která vám taktéž pomůže od bolestivého PMS.

  • Strava

Není žádným překvapením, že pestrá a vyvážená strava má vliv i na průběh PMS. Odborníci na výživu především doporučují, aby ženy omezily příjem kofeinu, cukru a mléčných výrobků. Zároveň z mnoha studií vyšlo najevo, že k lepšímu zvládnutí PMS napomáhá také vitamín B6.

  • Cvičení

Výzkum naznačuje, že cvičení může zmírnit příznaky PMS, a to včetně špatné nálady i nízké energie. Studie z roku 2018 zjistila, že ženy, které prováděly aerobní cvičení třikrát týdně po dobu 8 týdnů, pociťovaly zlepšení premenstruačních symptomů. Po pravidelném cvičení se během PMS cítily méně unavené, a zároveň více koncentrované.

Zvládnout PMS se vztyčenou hlavou je vyšší dívčí. Myslete na to, že každé tělo je jiné a to, co platí na vaši kamarádku, vůbec nemusí zabírat na vás. Pokud ale boj s premenstruačním syndromem nechcete vzdát, zkuste si po celý měsíc zapisovat deník symptomů. Možná brzy najdete vzorec, který souvisí s vaším menstruačním cyklem, a podle kterého můžete uzpůsobit denní aktivity.

V případě, že trpíte opravdu silným PMS, vyhledejte svého gynekologa, který vám od problému pomůže.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků