Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Jak pomoci partnerovi zvládat sociální fobii či úzkost

Partnerské vztahy se v poslední době dostávají pod velký tlak. Na vině je mnohdy nadměrný společně trávený čas v domácnosti kvůli koronavirové karanténě. Co když ale vedle sebe máte partnera, který obecně i bez krize nevyhledává společné aktivity, je raději o samotě, trpí sociální úzkostí a s tím spjatými problémy?

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Jak pomoci partnerovi zvládat sociální fobii či úzkost

Každý vztah prochází zatěžkávacími zkouškami, ty současné, koronavirové, jsou ale zcela jiné sousto. Přinášejí do vztahů nové výzvy v podobě téměř neustálého kontaktu s partnerem, dětmi.

Vzhledem k tomu, že má najednou málokdo každý den možnost „utéct” alespoň na chvíli ven, na procházku, ale třeba i do práce, je to o dost náročnější. O to víc pak v případě, když vedle sebe máte partnera, který obecně trpí úzkostí, sociální fóbií a podobnými stavy, které současný životní „styl” rozhodně neulehčuje. Jak se s tím vypořádat, aniž by vztah nějak výrazně utrpěl?

Mnohé tipy, které přinesl server Yourtango, se dají praktikovat i obecně, v jakékoli krizi.

Mluvte o svých pocitech

Vyšetřete si čas, sedněte si s partnerem a o všem si v klidu promluvte. Řekněte mu, co vás tíží, že je toho na vás moc, čeho se obáváte, čeho se obává on. Rozhodně ale neobviňujte ani sebe, ani druhého, to ničemu nepomůže, i kdybyste měli pravdu.

Dejte najevo, že vidíte problém 

Pokud váš partner (partnerka) trpí úzkostí, či má jiný problém, dejte jasně najevo, že o něm víte. I to mnohdy samo o sobě pomůže nelehkou situaci o něco zlepšit a usnadnit vzájemnou komunikaci.

Nechte místo pro reakci partnera

Důležité, ať už partner trpí obecně úzkostí, nebo je aktuálně v depresi či pociťuje úzkost kvůli současnému zdravotnímu riziku, nechte mu vždy prostor pro jeho vlastní reakci. V případě, že ho trápí závažnější psychický problém, nabídněte mu i odbornou pomoc.

Nedělejte ze sebe sociálního pracovníka, tajemníka 

Jakkoli je přínosné být partnerovi za všech okolností podporou, je třeba umět rozeznat, kdy už je třeba říci dost, aby se z vás po čase nestal pečovatel, sociální ventil, přes který půjdou všechny starosti. Neprospěje to ani jemu, ani vám.

Pokud cítíte, že je toho na vás moc, vaše pomoc nikam nevede a partner se k ničemu nemá, nebojte se obrátit na odborníky. Pomoci může jak jednotlivci, tak i párům - koneckonců problémy má každý, a není důvod se za ně stydět.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků