Hlavní obsah
Dostatečný spánek u miminek velmi pozitivně ovlivňuje jejich vývoj Foto: Profimedia.cz

Několik tipů pro klidný spánek miminka

Zatímco některá miminka od narození velmi dobře spí a celkově jsou velmi klidná, jiná se budí několikrát za noc a ani přes den toho moc nenaspí. Spánek je pro ně přitom velmi důležitý, stejně tak jako pro jejich rodiče. Přestože neexistuje žádný univerzální návod, jak uspat úplně každé miminko, existují způsoby, jak tomu alespoň částečně napomoci.

Dostatečný spánek u miminek velmi pozitivně ovlivňuje jejich vývoj Foto: Profimedia.cz
Několik tipů pro klidný spánek miminka

Dostatečný spánek u miminek velmi pozitivně ovlivňuje rozvoj jejich motoriky, rozpoznávání známých tváří a předmětů. Snáze se pak také učí novým věcem a celkově jsou mnohem spokojenější.

Ještě větší roli dostatek spánku ale sehrává u předčasně narozených miminek, která potřebují mnohem více klidu, aby se jejich křehké tělíčko dokázalo na vnější svět lépe adaptovat a nezatěžovaly je stresující podněty vedoucí k neklidné povaze.

Ideální doba spánku u miminek

Doba spánku se u novorozenců měsíc po měsíci zkracuje. Zatímco v prvním měsíci miminko prospí 16-20 hodin denně, od 2. do 4. měsíce se tato doba zkracuje průměrně na 15-18 hodin.

Další měsíce až do prvního roku věku života dítě spinká 12-14 hodin, přičemž v noci dokáže spát až 10 hodin, zbylý čas patří většinou poobědovému odpočinku.

Jak podpořit spánek miminka?

  • Pocit bezpečí

Pro miminko a jeho klidný spánek je důležitý pocit bezpečí, který si nabíjí kontaktem. Tím, že svět může pozorovat z bezpečné náruče rodiče. Neustálým kontaktem se také buduje vzájemná vazba mezi rodinou a dítětem.

První dva roky po narození tak v podstatě nejde o spánek samotného dítěte. Jedná se o kvalitu spaní maminky a dítěte, protože jejich spánky jsou velmi propojené a synchronizují se.

Vždy je to o napojení, proto je zapotřebí při problémech se spánkem hledat příčinu u obou. Když dítě cítí nejistotu, drží se maminky, protože neví, co se děje. Pokud je maminka neklidná, nervózní, dítě to vnímá. Jakmile se ale uklidní, pak se uklidní i dítě.

  • Aktivní přístup během dne

Čím je miminko starší, tím projevuje větší zájem o okolní svět, což se dá využít i ve prospěch klidného nočního spánku.

Má-li tedy miminko dostatek podnětů pro upoutání pozornosti během dne, zvýší se potřeba tyto dojmy vstřebat, a poté odpočívat v noci. To ale neznamená, že ho podněty přehltíte, protože to může vést k přetížení organismu a následné roztržitosti.

Snažte se tedy sledovat potřeby svého miminka a včas zasáhněte, pokud už je dítě unavené.

  • Nastavte režim a snažte se být hodně času venku

Pro každé miminko je zapotřebí hned na začátku nastavit pravidelný denní režim. Minimálně jednou denně pak vyjeďte na delší procházku. Čerstvý vzduch zkvalitňuje spánek dítěte a prohlubuje kvalitní odpočinek během dne.

Večer přichází na řadu koupel a ukládání ke spánku. Pokud zrovna nekoupete, dodržujte alespoň masáž tělíčka. Prokrvujete tím svaly a podporujete jejich lepší činnost. Snažte se plus minus dodržovat pro tyto aktivity stejnou denní dobu.

  • Zkraťte odpolední šlofíky

Zkracování doby spánku v odpoledních hodinách podpoří snazší usínání večer. Aby miminko mělo co nejmenší potřebu vyspávat v podvečer, pomůže tomu právě procházka na čerstvém vzduchu, během níž se miminko uspí a nabere dost sil, aby zůstalo bdělé do večera, nebo alespoň s minimálním odpočinkem.

Někdy se může stát, že je miminko více unavené. Samozřejmě se nesnažte ho za každou cenu udržet bdělé. Pokud se dostane do fáze, že bude přetažené a začne plakat únavou, pak se jeho usínání o to víc protáhne.

Rozrušené miminko pak hůře tráví a může dojít i ke kolikám. Opět se držte pravidla adekvátního rozptýlení dítěte. Při nejhorším se může stát, že si večerku protáhne o hodinu déle.

  • Důležitý jídelníček maminky

Za problémy se spánkem často stojí novorozenecké koliky. Faktorů pro vznik obtíží může být spousta, a ne vaší vinou. Přesto je řada potravin, které působí v případě kojení dráždivě, aniž byste o nich věděla.

Nejvíce dráždivé jsou potraviny z droždí a kypřicího prášku, cibule, pórek, česnek, luštěniny (s výjimkou loupané červené čočky), papriky, zelí, kedlubny, květák a další nadýmavé druhy zeleniny, houby, hrozny, hrušky, ostré koření, kofein, čokoláda, sycené nápoje, někdy i vejce nebo ořechy.

Některá miminka špatně snáší také mléčné výrobky. Tyto potraviny se snažte do prvního měsíce dítěte vynechat, a poté je postupně v menším množství zařazujte.

Je dobré i málo solit. Naopak do své potravy zahrňte kmín, fenykl, anýz, kurkumu a pískavici.

  • Večerní rituály

K večeru v těle přibývá melatonin, který navozuje pocit únavy a podporuje klidný spánek. Asi hodinu před usínáním miminku ztlumte světlo, chovejte se tišeji a navozujte patřičnou pohodu.

Proveďte spací rituály, kterými může být již zmiňovaná koupel, masáž, mazlení nebo čtení pohádky.

Miminku můžete také zazpívat ukolébavku. Inspirací vám může být i nová ukolébavka Pro tebe od zpěváka Michaela Foreta.

Cílem je dostat miminko do postýlky, kde samo usne, protože návyk usínání přímo při chování může způsobit, že bez patřičné dávky pohupování neusne v noci po krmení.

Snažte se mu proto v postýlce vytvořit příjemné podmínky. Některé děti se rády tulí k jemným usínáčkům nebo dalším hračkám vhodným pro novorozence. Hlaďte ho, mluvte šeptem, ale co nejméně. Je-li miminko rozrušené, uklidněte ho nejdřív pohupováním v náruči nebo v šátku, dudlíkem či hlazením.

Určitě nezvyšujte hlas, snažte se vydržet co nejvíce v klidu. Úsměvy a hlasité zvuky dítě vnímá jako výzvu k akci. Naopak klid, ticho, šeptání a letmé hlazení dítě samo rozpozná jako signál k odpočinku.

  • Držte miminko v suchu

Během večera a noci se může stát nehoda, jako je ublinknutí nebo protečení plen. V žádném případě miminko nedržte v těchto podmínkách z důvodu, abyste ho ještě více nevzbudila.

Po ruce mějte vždy čisté pyžamko a pleny. Není čas na dlouhé a zbrklé manipulace. Buďte efektivní, neštrachejte po pokoji, ale v klidu co nejrychleji miminko přebalte a převlékněte do suchého a čistého. Stále udržujte klidný tón hlasu i pohyby. Pro větší maléry chraňte matraci postýlky chrániči anebo látkovými plenami urovnanými na prostěradle.

Neslevujte z kvality plen, které rozhodují o klidné noci bez rušivých elementů způsobených jejich špatnou savostí nebo přiléháním. Miminku by měly být pleny pohodlné a měly by tak zajistit nerušený odpočinek nejen v noci, ale i během dne.

Obzvlášť u předčasně narozených miminek je potřeba dbát na eliminaci rušivých podnětů. Naštěstí dnes jsou již porodnice vybavené i malinkatými plenkami speciálně vytvořenými pro předčasně narozená miminka, tudíž jim plenky nezakrývají celá tělíčka.

Navíc jsou tyto plenky i velmi jemné, aby malá miminka nikterak netlačily. Zároveň je jejich výměna tichá a plenka nijak nešustí, protože ouška předčasňátek jsou velmi citlivá na jakýkoli zvuk. Mají také velkou absorpční schopnost, aby nebylo nutné je vyměňovat příliš často.

Plenky se vyrábějí ve třech velikostech. Ta nejmenší je určena pro děti menší než 800 g, střední velikost pro děti s hmotností nižší než 1800 gramů a pro děti s hmotností nižší než 2300 g.

Předčasně narozené miminko

Foto: Nedoklubko

Podpořte organizaci Nedoklubko a její speciální projekt dodávající do perinatologických center speciální plenky pro předčasňátka, a to únorovým nákupem jakéhokoli balení produktů značky Pampers na Alze. Každé balení znamená jednu plenku pro Nedoklubko.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků