Hlavní obsah
Italové si už užívají i znovuotevřených restaurací. Na snímku pizzerie v Neapoli Foto: Ciro De Luca, Reuters

Chorvatsko, Řecko, Itálie. Válka o turisty začíná

V přímořských letoviscích ve Středomoří stráví ročně dovolenou kolem 350 milionů lidí. Letos tomu tak vinou koronavirové pandemie nebude. Podle optimistických odhadů by tam mohla přijet polovina obvyklého počtu, realisté počítají spíše se třiceti procenty.

Italové si už užívají i znovuotevřených restaurací. Na snímku pizzerie v Neapoli Foto: Ciro De Luca, Reuters
Chorvatsko, Řecko, Itálie. Válka o turisty začíná

Pro země jako Chorvatsko a Řecko představují příjmy z cestovního ruchu dvacet procent HDP. V Itálii a ve Španělsku se tento podíl pohybuje kolem 14 procent. Ve Středomoří se rozjíždí přetahovaná, v níž sice nevyhraje nikdo, ale někteří by mohli alespoň méně prohrát. Některé hotely se do přetahované nezapojí a zůstanou rovnou zavřené.

Obtížně skládané schéma by mohla rozbít Světová banka svou předpovědí, že nás čeká velké zchudnutí a nejhorší krize od konce II. světové války

Podle dřívějších odhadů řecké hotelové asociace by jich v této zemi mohlo být až 30 procent. Ti, kteří se do zápasu pouštějí, však moc zbraní nemají. V důsledku koronavirových restrikcí museli omezit nabídku, zrušit animační programy, dětské kluby a některé plážové atrakce.

„Všichni vědí, že ceny z roku 2019 jsou při nynější slabé poptávce neudržitelné, ale jejich snížení se brání. Jsou si vědomi, že cenová válka by si vyžádala velké oběti,“ napsaly chorvatské noviny Večernji list. Nejde totiž jen o to, že méně návštěvníků přiveze méně peněz, ale také o to, že jejich obsluha bude nákladnější.

Semafory nebo telefon

Opatření, která mají předejít další vlně pandemie, vyžadují více personálu, zvýšené náklady při přípravě a podávání stravy, na čisticí a dezinfekční prostředky a nejrůznější technická zařízení.

V Portugalsku je zaváděno pravidlo, že když se uvolní hotelový pokoj, noví hosté se do něj mohou nastěhovat až po 24 hodinách, poté, co bude vydezinfikován a důkladně vyvětrán. U pláží budou semafory, které budou informovat, zda jsou na nich volná místa.

Na baltském pobřeží v Německu si podle rozhlasu Deutsche Welle zájemce o pobyt na pláži stáhne do telefonu aplikaci, jejímž prostřednictvím se dozví, kde je volno, a bude mu přidělen kód, s nímž bude moci na pláž vstoupit.

Některé hotely zavádějí termokamery pro měření teploty všem, kteří v jejich dosahu projdou. I v této obtížné situaci se najdou kreativní pokusy o zmírnění ztrát.

Na Sicílii má návštěvníky přilákat kampaň, která nabízí každý čtvrtý nocleh zdarma. Ve Španělsku zase pobyt v hotelu nabízejí dvěma hostům za cenu jednoho.

Turecko je neznámou

Velkou neznámou zůstává Turecko. V roce 2019 ho navštívilo 58 milionu turistů a letos to mělo být ještě o dva miliony více. Tamních 1,5 milionu hotelových lůžek u moře však zůstává neobsazeno, přestože v jiných letech v nich bývají hosté od dubna do začátku listopadu.

Pokud by Turecko na trh dovolených v dohledné době vstoupilo, tak by se tím směrem asi přesunula část poptávky a všem ostatním by se dost přitížilo. Podle dosavadních informací to však zřejmě připadá v úvahu až počátkem září.

Těch neznámých je ale víc. Rozhodně k nim patří i letečtí dopravci, protože jak Turecko, tak třeba Řecko, Kypr nebo Španělsko a Portugalsko jsou pro většinu potenciálních zákazníků reálně dostupné jen letecky. Bude tedy hodně záležet na tom, jak rychle a v jakém rozsahu se obnoví nejen pravidelné linky, ale zejména charterová doprava.

Do třetice, křehké a obtížně skládané schéma by mohla rozbít Světová banka svou předpovědí, že nás čeká velké zchudnutí a nejhorší krize od konce II. světové války v roce 1945. Taková prognóza může mnoha lidem myšlenky na dovolenou vyhnat z hlavy.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků