Hlavní obsah
Vyrážející výhony chřestu Foto: Jiří Antal, Právo

Pěstitelé chřestu doufají v přízeň zákazníků

Na polích okolo Hostína na Mělnicku se chystají začít s letošní sklizní chřestu. Pro tamní firmu Český chřest, která se před časem postarala o renesanci pěstování této zeleniny v ČR, bude už devátou v pořadí. Zároveň ale jednou z nejnáročnějších.

Vyrážející výhony chřestu Foto: Jiří Antal, Právo
Pěstitelé chřestu doufají v přízeň zákazníků

I zdejším pěstitelům letos kvůli opatřením proti šíření koronaviru „vypadli“ kvalifikovaní pracovníci z ciziny. Vlastními silami, vylepováním letáků, inzercí i obvolávání známých se je sice z větší části podařilo nahradit lidmi z tuzemska, i tak se ale manažeři firmy každý den před vrcholem jejich sezony perou se spoustou problémů.

„Pracovníky pro nás najímala agentura, ta je i vyplácela a starala se o ně. S fakturací nám obvykle měsíc posečkala, čímž nám umožnila překlenout dobu mezi sklizní chřestu a jeho prodejem. Letos jsme kromě komplikací s omezeným pohybem a karanténou museli řešit i to, jak fakturovat a platit přímo jednotlivcům,“ řekl Právu spolumajitel Českého chřestu Jiří Šafář.

Pěstování chřestu je podle jeho slov specifické hlavně tím, že rozhodující část nákladů se pojí právě se sklizní. „Chřest se musí v jednom dni sklidit, vytřídit i vyexpedovat. To klade velké nároky nejen na organizaci práce a logistiku, ale i na cash flow. Je prostě třeba mít pohotově dostatek peněz, přičemž platby za prodej zboží dojdou až se zpožděním,“ uvedl Šafář.

I tento zádrhel se zelinářské firmě podařilo vyřešit, a to s přispěním ministerstva zemědělství, které jí operativně poskytlo překlenovací půjčku.

Sklizeň bílého i zeleného chřestu na více než 180 hektarech tak již může začít. Ani tím však pěstitelé vyhráno nemají. Kromě nejistoty, jaká další omezení přinesou příští dny a týdny, pokud jde o nákazovou situaci v zemi, jim starosti dělá i odbyt.

„Zcela nám vypadl jeden odbytový kanál. Jsou zavřené restaurace a hotely. Veškerou naši produkci, která se v průměru pohybuje okolo 300 tun, letos směřujeme do obchodní sítě. Nezdražujeme, ceny zachováme na loňské úrovni. Ze všeho nejvíc teď potřebujeme, aby nás zákazníci nenechali ve štychu a aby při svých nákupech dávali přednost kvalitnímu českému chřestu,“ dodal Šafář.

Podle něj se totiž nedá vyloučit, že nákupčí obchodních řetězců i v čase tuzemské sklizně dovezou na trh o něco levnější chřest z oblastí, kde pěstitelé nemusejí dodržovat tak přísné standardy, jaké platí u nás.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků