Hlavní obsah
Obchody lákají na slevy. Foto: Milan Malíček, Právo

Novoroční výprodeje mají zelenou. Pozor na falešné slevy

Předvánoční nákupní horečka se pozvolna přehoupla v další, neméně hektickou. Kamenné, ale i internetové obchody nabízejí výrazné slevy na většinu svého sortimentu a očekávají nápor nakupujících. Ovšem pozor, ne každá sleva je skutečná. Někteří obchodníci totiž ve snaze přimět k nakupování co nejvíce zákazníků používají falešné slevy.

Obchody lákají na slevy. Foto: Milan Malíček, Právo
Novoroční výprodeje mají zelenou. Pozor na falešné slevy

Češi před Vánoci opět rekordně utráceli, nejinak tomu ale bude i v povánočních lednových výprodejích. Podle odhadu ekonoma Lukáše Kovandy Češi během nich utratí například v povánočních výprodejích v e-shopech zhruba 95 procent toho, co utratili před Vánoci.

Lidé už se slevami počítají a mnozí si nákupy některého zboží nechali právě na období konce prosince či ledna. Bohužel, výjimkou, jak potvrzují odborníci spotřebitelské organizace dTest, nejsou tzv. klamavé obchodní praktiky, které sice zákon zakazuje, i tak se ale k nim některé obchody stále uchylují.

Prodejci například často používají jen prázdná hesla na velkých cedulích ve výloze, aby na ně nalákali zákazníky. „Spoléhají na to, že po příchodu do prodejny se lidé zaberou do výběru zboží tak, že si nevšimnou, že nakupují za ceny zcela běžné. Pokud cena uvedená na cenovce či v katalogu neodpovídá té, která je vám namarkována u pokladny, trvejte na prodeji zboží za nižší cenu, nejedná-li se o zjevný omyl,“ doporučila Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Nadsazená původní cena 

Než si výhodně zlevněné zboží koupíte, zkontrolujte si původní částku, tedy cenu, za kterou obchodník zboží nabízel před avizovanou slevou. Odpovídá realitě? Jednoduše to můžete zkontrolovat už v obchodě, když si na mobilním telefonu ověříte cenu zboží i u jiných obchodníků.

Možná budete překvapeni, jak si prodejci troufají ceny před slevou nadsazovat, a může se vám klidně stát, že narazíte na výhodnější nabídku, díky které skutečně ušetříte.

Mravenčí „až” či „od”

Další používanou praktikou, jak sice technicky o cenách „nelhat“, ale přesto uvádět zákazníky v omyl, je hra s velikostí písma. Před obrovskými číslicemi oznamujícími výši slevy najdete mravenčí „až“, před výrazně nízkými cenami zase „od“.

Setkat se můžete i s tím, že ve spodní části reklamních oznámení budou vypsána celá souvětí obchodních podmínek, která výhody například omezují jen na určitý druh zboží nebo je podmiňují rozsahem nákupu.

Pokud na některou z falešných či zkreslených slev narazíte, neváhejte kontaktovat Českou obchodní inspekci, která může nepoctivým obchodníkům udělovat vysoké pokuty. Přispějete tím k vymýcení nekalých praktik.

Zákonná záruka platí i na zlevněné zboží

„Poskytnutí slevy není v žádném případě důvodem k omezení vašeho práva věc reklamovat nebo vrátit do 14 dnů zboží zakoupené on-line. Co se týče záruky, ať nakoupíte za jakoukoliv cenu, vždy platí, že zboží lze reklamovat po dobu 24 měsíců od jeho převzetí,“ uvedla Hekšová.

Zároveň však upozornila na jedinou výjimku, jíž jsou situace, kdy je sleva poskytnutá individuálně na vadný kus. „Pro takovou vadu pak zboží reklamovat nelze, nicméně nejde o scénář, se kterým byste se v běžných obchodních řetězcích setkali. Pokud by se tak stalo, musejí být vada i sleva explicitně uvedeny v dokladu o koupi a o omezení z toho plynoucím vás musí prodejce při nákupu jasně informovat.“

Akce typu X+1 zdarma

Obezřetní buďte i v případě, že koupíte zboží v rámci akce typu X+1 zdarma, resp. 3+1, nebo 2+1 zdarma apod. Pokud byste zboží reklamovali, může obchodník tvrdit, že na kus „zdarma“ se záruka nevztahuje, případně že je kratší.

Záruka se opravdu vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili, ovšem v takovém případě je nutné určit, který kus je tím „darem“. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť. Ideálně se o rozlišení zboží, za které platíte, a dárku zdarma ujistěte ještě při nákupu.

Jak odborníci z dTestu upozorňují, zlatým pravidlem zůstává zachovat si při nákupech chladnou hlavu a nenechat se opít rohlíkem. Pokud nepodlehnete spontánnímu nákupu a necháte si vše rozležet v hlavě do dalšího dne, nejspíše vám nabídka neuteče, přestože to tak může v tu chvíli působit.

Bezdůvodné vyvolání dojmu likvidace prodejny, totálního výprodeje zboží, časově omezené nabídky nebo nabídky, která je určena pouze pro konkrétního spotřebitele (exkluzivně pro vás), je dnes již zakázáno, pokud tato tvrzení neodpovídají skutečnosti.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků