Hlavní obsah

Pilot na základně v Texasu ukázal Novinkám F-35: Unikátní kombinace schopností

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Fort Worth (od našeho zvláštního zpravodaje)

Jak se létá s americkým bojovým letounem F-35 Lightning II, jaké jsou jeho hlavní přednosti v porovnání s jinými stroji, popsal v texaském Fort Worth pro Novinky testovací pilot Scott McLaren, přezdívaný Shark (Žralok), který s ním má velké zkušenosti a mohl ho srovnávat i se známou F-16. Letoun chce pořídit vláda pro české letectvo.

Rozhovor s testovacím pilotem F-35  Scottem „Sharkem“ McLarenemVideo: Novinky, Lockheed Martin

 
Článek

Scott uvedl, že F-35 má oproti bojovým letadlům čtvrté generace, jako je právě F-16, dvě hlavní přednosti – pokročilou elektroniku a vlastnost stealth (obtížná detekce stroje raderem).

„S vlastností stealth mohu letět a plnit úkoly na F-35, které nemohou plnit letadla čtvrté generace,“ uvedl s tím, že při čelním souboji s letadlem čtvrté generace mu tato vlastnost v kombinaci s elektronikou může pomoci získat důležitou výhodu.

„Když poletíme v čelním střetu, tak F-35 využije výhody, že pro letadla čtvrté generace je složitější vidět letadla páté generace s vlastnostmi stealth. Já toho mohu využít při zaujetí pozice při stíhání a vypálení střel proti němu. Když se zapojím do boje, tak v bodě, kdy neví, že tam jsem, toho využiji při bojových obratech,“ řekl.

Upozornil, že konstrukce je podřízena co nejmenšímu radarovému odrazu. Proto má letadlo menší rozpětí a překryté jsou i spáry mezi křídly a sloty nebo klapkami. „Nemám anténu pro komunikační systém, nemám zařízení pro elektronický boj, obě jsou schovány,“ dodal pilot.

Letecký expert: F-35 je skvělá stíhačka, ale pro Česko zbytečně drahá

Domácí

Zbraně může mít letoun buď uvnitř trupu, nebo je nosit externě. V konfiguraci stealth ale mohou být jen za dvířky pumovnice.

„Pokud se nosí podvěšené pod křídlem, na šesti závěsnících, tak ale letoun ztrácí vlastnosti stealth. Pokud se podvěšené zbraně nepoužívají, tak se odmontují i jejich závěsníky, aby křídlo bylo hladké,“ vylíčil.

F-35 používá čtyřhlavňový rotační kanon ráže 25 mm Gatlingova systému GAU-22, který je umístěn na levé horní straně trupu.

„Nyní jsou dvířka zavřená, ale když kanon pálí, tak se dvířka otevřou, hlavně začnou rotovat a střílet. Pak se zase dvířka zavřou,“ doplnil Shark.

Obratnost je srovnatelná s F-16

Výhrady, že by mohl být zavalitý stroj, který je větší než F-16, méně obratný, McLaren odmítl. „V americkém letectvu jsem létal s F-16, což je velmi obratné a mrštné letadlo navržené tak, aby mohlo rychle manévrovat, je schopno snášet přetížení 9G. I když je toto letadlo větší, je schopné stejně rychlých manévrů s přetížením 9G. Když potřebuju s letadlem okamžitě manévrovat, mohu jen pohnout joystickem a cítím, jak se letadlo rychle pohnulo,“ uvedl.

Podle něj je stroj velmi obratný, protože má velké flaperony – ovládací prvky spojující funkci klapek a křidélek – a také plovoucí vodorovné ocasní plochy.

McLaren ale přiznal, že ne všem ovládání vyhovuje. „Některým lidem, kteří létali na F-15 nebo F-18, vadí ovládání pomocí joysticku, jsou zvyklí na knipl. Mně ale vyhovuje, protože jsem létal dříve na F-16 a ta ho má stejné jako F-35.“

Foto: Lockheed Martin

Jeden ze senzorů DAS

Senzory podávají kompletní informace o okolí

Z pokročilé elektroniky, jíž je stroj vybaven, McLaren vypíchl fúzi senzorů: „Propojení senzorů mi umožňuje vidět vše vně letadla. Mám radar, mám elektrooptický zaměřovací systém, mám systém DAS. Všechny tyto systémy přinášejí části informace. Dostávám všechny, a než je uvidím, tak projdou systémem fúze senzorů, který informace pro mne zpracuje a ukáže mi všechno, co je kolem mne v místě, kudy letím. Díky tomu moje schopnost uvědomit si situaci stoupá na velmi vysokou úroveň.“

F-35 má pokročilý radar se syntetickou aperturou AESA a také systém distribuované apertury DAS, který má senzory a infračervené kamery na několika místech letadla, což spolu se systémem fúze senzorů poskytuje pilotovi úplný přehled o situaci na bojišti.

Podle McLarena má pilot všechny informace o dění okolo letadla ve sférickém rozsahu 360 stupňů. Kvůli tomu už nepotřebuje pomoc „wingmana“ v druhém letadle, který by sledoval prostor za ním, protože systém to sleduje za něj a informuje jej.

Klíčové údaje už se promítají přímo na štítek helmy, jejíž pohyb systémy sledují, aby věděli, kam se pilot dívá.

Foto: Lockheed Martin

F-35 v letu

Díky propracovanému zabezpečenému komunikačnímu systému se informace mezi letadly sdílejí, i pilot v druhém stroji tak má všechny informace z prvního a ví, na které případné cíle míří zbraně prvního letadla.

Informace o ohrožení ale může předávat F-35 i starším strojům čtvrté generace F-16 nebo je poskytovat třeba raketometům HIMARS.

USA dodají Ukrajině raketomety HIMARS

Amerika

Lockheed Martin zdůrazňuje, že stroj je unikátní, protože má všechny systémy integrované. Většina systémů kromě DAS a fúze senzorů se využívá i u strojů čtvrté generace, ale v externích podvěsech.

To přiznává i McLaren: „Schopnosti nejsou unikátní, unikátní je kombinace všech schopností dohromady – radaru AESA, čidel systému DAS, která vidí všude kolem, zobrazování údajů na štítek helmy vytvářející rozšířenou realitu, datalinky a obtížné zpozorovatelnosti.“

Cena?

Cena stroje je podle výrobce na úrovni letadel čtvrté generace, uvedl ředitel pod vývoj udržitelného obchodu Nick Smythe, sumu však odmítl při návštěvě továrny zmínit s tím, že cena vyplyne až z jednání mezi americkou a českou vládou.

Obvykle se uvádí cena okolo 80 milionů dolarů za kus ve verzi F-35A, kterou zvažuje pořídit ČR, což je dáno tím, že jde o velkosériovou výrobu, bylo už dodáno přes 860 kusů.

Foto: Lockheed Martin

Dvě F-35 v doprovodu F-16

Smythe také neřekl, na kolik by přišla úprava výzbroje AČR, aby mohla využívat komunikační schopnosti, jaké má F-35.

Nový motor a chlazení

Množství elektroniky a nutnost zachovat vlastnosti stealth však přináší nové problémy. Jedním je chlazení. Na dotaz Novinek, na co je přisávací otvor nad levým nasávacím, který jistě vlastnosti stealth nezlepšuje, Smythe řekl: „Slouží k chlazení paliva. Palivo se používá jako chladicí médium.“

V době zavedení do provozu se u stroje testoval bílý nátěr palivové cisterny, aby neabsorbovala teplo, ale nakonec se to nezavedlo, teplejší palivo nedělalo potíže. Údajně však mohou delší lety s využitím přídavného spalování, které se týkají hlavně verzí B a C, poškozovat nátěr absorbující radarové paprsky, protože vystupující plyny jsou příliš horké.

Objevily se také problémy s prasklinami na povrchové vrstvě lopatek turbín, kvůli nimž byl počet provozuschopných strojů pod požadovanou hranicí, uvedl letos kongresový úřad pro rozpočtovou odpovědnost GAO.

Pokročilá elektronika navíc spotřebovává značné množství energie a stávající verze motoru F135 neposkytuje dostatečný výkon pro vylepšenou verzi Block 4. Řeší se, jestli vylepšená verze bude stačit, protože vývoj zcela nového trojproudového motoru je teprve v počátcích.

I tak je ale otázkou, kolik by stála případná výměna motoru při přechodu na verzi Block 4, která by se týkala i AČR, pokud by si letadla pořídila, protože se počítá, že by se používaly ještě v druhé polovině století.

Tady se vyrábí F-35, které chce Česko. Hala má 1,6 km, výroba jede nepřetržitě

Zahraniční

Reklama

Výběr článků

Načítám