Hlavní obsah

Tady se vyrábí F-35, které chce Česko. Hala má 1,6 km, výroba jede nepřetržitě

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Americký Lockheed F-35 Lightning II, který by ráda viděla ve výzbroji českého letectva vláda Petra Fialy (ODS), je prodejně nejúspěšnějším bojovým letadlem současnosti.

Foto: Liz Lutz/Lockheed Martin

F-35 v letu

Článek

(Od našeho zvláštního zpravodaje)

Vyrobeno jich bylo už přes 860 a při roční výrobě okolo 150 kusů číslo brzy překročí tisícovku. Jen Američané si jich však plánují pořídit skoro 2500, a tomu také odpovídá velikost továrny USAF Plant 4 v texaském městě Fort Worth u Dallasu, kde se tyto stroje vyrábějí.

Výrobní hala je skutečně gigantická. Na délku měří 1,6 kilometru. Stojí tady už od začátku 40. let minulého století a v minulosti se v ní vyráběly bombardéry B-24 Liberator, pak i obří bombardéry B-36 a nadzvukové B-58.

Zájem o bojové F-35 je veliký, a tak nejde o žádnou kusovou výrobu, i když vzhledem ke komplikovanosti a odlišnosti požadavků jednotlivých zákazníků si nelze představit, že by se stroje montovaly na lince jako automobily.

Foto: Michaela Maschmeier/Lockheed Martin

Vstup do továrny Lockheed Martin ve Foth Worth

V hale, kam si návštěvník nesmí vzít fotoaparát ani mobil, je aktuálně rozpracováno na dvě stě letadel. Ve dvou řadách za sebou stojí desítky rozestavěných strojů nastříkaných světle zelenou základovou barvou.

Víc než jen letadlo. Jak se létá s F-35, o kterou mají zájem i Češi

Domácí

U každého je napsáno, kdo bude odběratelem. Převažují letadla pro americké letectvo USAF, ale k vidění jsou i lightningy pro dánské letectvo, izraelské obranné síly nebo americké námořnictvo. To jsou ty se sklápěcím koncem křídel.

Stovky odborníků na software

Světelná tabule u každého stroje ukazuje červeně, kolik montážních kroků ještě zbývá dokončit a co už je hotové. Rodící se letoun stráví na každé pozici v průměru okolo 30 dní, pak se posune na další.

V továrně, zahrnující i další budovy, je celkem zaměstnáno na 17 000 lidí. Provoz zde jede nepřetržitě ve třech směnách. V první je asi 8000 lidí, v další polovina a přes noc, kdy je klidněji, 1500 pracovníků.

Foto: Martin Chris Hanoch /Lockheed Martin

Výrobní hala

Působí zde 3500 mechaniků, ovšem na jednoho klasického připadají tři odborníci na elektroniku a software, protože F-35, to je současně extrémně výkonný počítač.

Zatímco na začátku haly se montují trupy a pak se k nim připojují křídla, v další jsou už vidět motory Pratt & Whitney F135, připravené k montáži do trupu, nebo kryty kabiny.

Foto: Alexander H. Groves/Lcokheed Martin

Pohled do výrobní haly

Na dlouhou halu navazuje kolmo další menší s boxy, kde se stříká v jedné vrstvě finální šedý nátěr absorbující částečně radarové paprsky, neboť jde o letoun kategorie stealth, tedy obtížně detekovatelný na radarech. Až nakonec se nastříkají i znaky a popisky.

Všude se pečlivě dbá, aby se nikde nepovalovaly žádné díly nebo nástroje či spojovací materiál. Vše, i každý nástroj má své místo, aby se náhodou nezapomněl v rozpracovaném stroji. Hotové letouny už stojí venku, kde se musí zalétnout. Čas tady nikdo neztrácí: jeden lightning startuje a další – určený pro britské královské letectvo – už roluje.

Výroba jednoho letadla trvá zhruba dva roky a od objednání k dodávce to obvykle trvá čtyři roky, jen někdy tři.

Foto: Martin Chris Hanoch /Lockheed Martin

Výrobní hala

Česko poslalo do USA žádost o nabídku bojových letounů F-35

Domácí

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám