Hlavní obsah

Začínající učitele zkušenosti z covidu od povolání neodradily, zjistil průzkum

Brno

Začínající učitele zkušenosti s prací v průběhu pandemie koronaviru od tohoto povolání neodradily, problémem jsou spíš nízké nástupní platy. Limity jsou i ve fungování tzv. uvádějících učitelů, kteří mají nováčkům pomáhat. V průzkumu, který uskutečnilo ministerstvo školství, to zjistili odborníci z Národního institutu pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (SYRI).

Foto: Miroslav Chaloupka, ČTK

Ilustrační fotografie

Článek

Jak institut informoval v tiskové zprávě, průzkumu se zúčastnilo 1693 učitelů, kteří se profesi věnují první dva roky.

Přibyly tisíce učitelů, přesto dál chybí

Domácí

„Během posledních dvou let byly na učitele v důsledku pandemie kladeny mimořádné požadavky. Je nicméně zjevné, že učitelé, kteří v těchto podmínkách strávili první roky v profesi, to neodradilo. Drtivá většina z nich hodlá setrvat v profesi i za rok, tři ze čtyř učitelů se vidí ve třídách i za pět let. Jedná se o závěry, které jsou v rozporu s běžně reprodukovaným obrazem velké fluktuace absolventů učitelských oborů,“ uvedla Zuzana Šalamounová ze SYRI.

Pomohlo zvýšení platů, ale…

Podle průzkumu pomohlo oboru zvýšení platů učitelů v minulých letech. Průměrný učitelský plat je v současnosti přes 45 tisíc korun, problémem je ale to, že nástupní platy učitelů jsou výrazně nižší. Právě to je rozhodující u těch učitelů, kteří si nejsou jisti, zda se budou své profesi věnovat i za pět let.

Pracovat v ČR chce po skončení studia více mediků než před covidem, zjistil průzkum

Věda a školy

Toto zjištění je v rozporu obvyklou představou o důvodech, proč začínající učitelé opouštějí svůj obor. Až dosud se podle Šalamounové předpokládalo, že hlavním důvodem je šok z reality, tedy rozpor mezi představami a ideály nastupujících učitelů a školní realitou.

V průzkumu 84 procent začínajících učitelů uvedlo, že jejich profese jim umožňuje dobře využít svých vlastních schopností, téměř všichni vnímají učitelství jako společensky důležitou a smysluplnou profesi.

Každý desátý učitel byl bez mentora

Průzkum také zjistil mezery ve fungování takzvaných uvádějících učitelů, kteří mají svým začínajícím kolegům pomáhat a fungovat jako jejich mentoři.

Vláda schválila garanci výdělku pro učitele i změny pravidel jejich zaměstnávání

Domácí

„Přibližně každý desátý začínající učitel ve své škole mentora neměl. Mezi začínajícími učiteli se pak 19 procent domnívá, že uvádějící učitel je pouze formální institut,“ řekl Martin Sedláček ze SYRI, který je odborníkem na procesy vedení a řízení ve škole.

Národní průzkum mezi začínajícími učiteli se letos uskutečnil poprvé, ale měl by se pravidelně opakovat v dalších letech. Ministerstvo plánuje s takto získanými informacemi dále pracovat.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám