Revoluce v magnetické rezonanci, vědci pořídili 64milionkrát ostřejší snímek mozku

Po více než čtyřiceti letech výzkumu posunuli američtí vědci magnetickou rezonanci, tedy zobrazovací metodu, díky níž mohou vidět vnitřní orgány v těle člověka, o velký kus dál. Nový vylepšený snímek mozku je 64milionkrát ostřejší, než tomu bylo doposud. Nyní věří, že bude možné zkoumat, jak se mozek mění s věkem nebo případně vlivem stravy či Alzheimerovy choroby.

Foto: Duke University

Detailní záběr mozku myši novou metodou

„Je to něco, co nám skutečně umožní nové věci. Můžeme se začít dívat na neurodegenerativní onemocnění zcela jiným způsobem,“ řekl hlavní autor studie G. Allan Johnson, profesor radiologie, fyziky a biomedicínského inženýrství na Dukeově univerzitě v americkém státě Severní Karolína.

Informoval o tom kupříkladu server New Atlas.

Studii vedly vědecké týmy z amerických univerzit pod vedením Johnsona v Dukeově centru pro mikroskopii. Zpráva s podrobnými výsledky byla zveřejněna v akademickém časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

Alzheimerovu chorobu ženě diagnostikovali již v 56 letech, podobných případů přibývá

Zdraví

Nová magnetická rezonance (MRI) dokázala pořídit tak detailní snímky myšího mozku, protože každý voxel (3D verze pixelu) měřil pouhých pět mikronů, tedy pětitisícinu milimetru.

To znamená, že zatímco současná technologie magnetické rezonance je dostatečně vyspělá na to, aby např. odhalila nádor na mozku, tento nový jasnější snímek dokáže zobrazit uspořádání a mnohem podrobnější propojení celého mozku.

Vakcína proti demenci nemusí být utopie

Aktuální snímek myšího mozku byl ale pořízen pomocí výkonného přístroje magnetické rezonance s nebývalou úrovní detailů.

Silné magnety a výkonný počítač

Při zkoumání bylo zásadní, že vědci použili extrémně silný magnet, mnohem silnější než ty, které se obvykle používají v přístroji MRI. Typicky jsou používány magnety o síle 1,5-3 tesly, Johnsonův tým použil magnet se silou 9,4 tesly. Tesla je jednotka magnetické indukce. Kromě magnetu byl silnější i počítač, který výsledky vyhodnocuje. Jeho výkon se vyrovná téměř osmi set notebookům.

Po vyhotovení detailního snímku myšího mozku vytvořili vědci pomocí magnetické rezonance další snímek metodou známou jako „Light sheet mikroskopie“ (metoda fluorescenční mikroskopie, při které je vzorek osvětlován pomocí excitačního paprsku vytvarovaného do plochy procházející vzorkem kolmo k objektivu - pozn. red.). To umožnilo týmu zobrazit vnitřní strukturu mozku a rozpoznat některé skupiny buněk.

Neurologové radí, jakým potravinám je lepší se vyhnout

Zdraví

Kombinované snímání pomocí MRI a mikroskopu je v oblasti přelomové. Vědci vkládají do výzkumu velké naděje.

V plánu je teď provést snímání na lidském mozku. Do budoucna by díky němu mohli lékaři různé nemoci, jako je Alzheimerova choroba, odhalit dříve - a pacienti by tak mohli žít déle.

Japoncům se podařilo odchovat myš se dvěma otci