Článek
Zeleně zbarvené směrové cedule a šipky označené písmenem N a příslušným číslem budou značit trvalé objízdné trasy k nejčastěji kolabujícím nebo opravovaným úsekům dálnic. Řidiče povedou na rozdíl od navigací ve vozidlech po takových komunikacích, které jsou pro dané druhy a intenzitu dopravy vhodné. Budou směrované tak, aby od jednoho exitu dálnice mířily k nejbližšímu nájezdu.
„Po vzoru německého dopravního značení vznikne kolem frekventovaných českých dálnic nové vyznačení alternativních tras pro mimořádné události. Tyto objížďky budou předem stanoveny a vyznačeny, a to umožní rychlejší a efektivnější odklon dopravy v případě uzavírek,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Novinky v dopravním značení ministerstvo zavádí vyhláškou, která začala platit od července a doprovázela novelu silničního zákona, jež přinesla třeba zřízení samostatné Silniční inspekce nebo doručování řidičských průkazů do boxů a další změny.
V praxi se ale začnou objevovat zelené značky až časem. Jak ministerstvo dopravy upřesnilo na dotaz Novinek, nyní spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR vytipují vhodné objízdné trasy a budou schvalovat projekt dopravního značení. Pak teprve bude následovat výroba a osazení značek na vybraných místech.
„Značení náhradních tras může být přínosné, bude ale nezbytné, aby se stát postaral o to, že ta trasa bude průjezdná a udržovaná, například i v zimě,“ řekl Novinkám dopravní expert Roman Budský z platformy Vize 0.
Značek je v Česku moc
„Důležité bude také značení spojit s telematikou, tedy proměnlivými značkami, které včas oznámí, že je omezený provoz a máte využít náhradní trasu,“ dodal Budský. Protože pokud řidič najede do kolony, může být už na objíždění pozdě. Nové značky by podle něj dokonce mohly některé řidiče svádět k nebezpečnému a zakázanému couvání na dálnici, pokud symbol v počínající koloně minou.
S budováním telematických značek, které jsou dost nákladné, ministerstvo dopravy do určité míry počítá. Podle mluvčího rezortu Františka Jemelky značení ale na telematice úplně závislé není.
„Informace o aktivované náhradní objízdné trase nemusí být zprostředkována jen proměnnými dopravními značkami, ale také rádiem, navigací či přímo složkami integrovaného záchranného systému na místě,“ uvedl Jemelka.

Nové značky pro autonabíječky nebo povolenou jízdu cyklistů v protisměru
Budský také upozornil, že pokud náhradní trasa nebude určena například kamionům, musí na to upozorňovat dodatkové značky. Za splnění všech těchto podmínek vidí ve značení přínos, připouští ale, že to bude poměrně nákladná záležitost. Jedna plechová značka vychází na nejméně tisíc korun.
Někteří další odborníci z přidávání značek nejsou příliš nadšení.
„Náhradní trasy by měly být z exitu na exit. Jenom na D1 máme těch exitů 72. To znamená, že pokud bude u každého exitu, tak budeme mít přeznačkováno,“ domnívá se například dopravní expert Igor Sirota z Ústředního automoklubu ČR. Jak ale už bylo zmíněno, lokality umístění značek se budou teprve vybírat a náhradní trasy nemusí být nezbytně vyznačené všude.
„Obecně se dopravní psychologové shodují na tom, že dopravních značek je v Česku, hlavně v ulicích měst, až moc a řidiči je sotva zvládají vnímat,“ potvrdil také Budský. Dopravní značení by bylo třeba spíše zjednodušovat, což se zatím moc nedaří.
Nyní se o to ministerstvo do jisté míry snaží například tak, že chce snížit počet směrových rozcestníků a instalovat je ve vhodných případech až za křižovatku, jak je tomu rovněž například v Německu. Týkat se to má přehledných křižovatek a velkých směrových cedulí, které jsou vidět z velké dálky.

Nové varianty značení křižovatek
Drobnou úsporu přinese též omezení dodatkových tabulek, a to hlavně ve městech. Například v případě, kdy na slepou ulici pro auta navazuje cyklostezka. Dalším příkladem je označení jednosměrné ulice, po níž může jet cyklista v protisměru. Kolo je nově zobrazené přímo na samotné značce, a nikoli na dodatkové tabulce pod ní, jako dřív. Nové značení bude postupně osazováno v rámci pravidelné výměny dopravních značek.
Nepatrné změny se týkají také třeba značení emisních zón nebo nabíječek pro elektromobily.
Počty značek v červeném výstražném trojúhelníku zase rozšíří nové reálnější značení hlavní komunikace a vedlejších silnic. To bude mít víc variant, aby značení více odpovídalo skutečnosti, jako je třeba šikmé připojení vedlejší silnice.