Hlavní obsah

Vzpomínku na Radima Hladíka zahájí Viktor Sodoma

Právo, Iva Štefančíková

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nová syntéza I a II je unikátní hudební počin skupiny Blue Effect, který se k příležitosti reedice alba 33 opět rozezní. Stane se tak 11. prosince v pražském Lucerna Music Baru za doprovodu chrudimských Kyx Orchestra.

Foto: archiv zpěváka

Viktor Sodoma bude na Radima Hladíka vzpomínat také.

Článek

Od vydání první Nové syntézy, kterou Blue Effect nahrál společně s Jazzovým orchestrem Československého rozhlasu s dirigentem Kamilem Hálou, uplynulo padesát dva let. Tenkrát ji musela společnost Panton vzhledem k politické situaci vydat pod počeštěným názvem skupiny M. Efekt.

Když byla alba v roce 2009 vydána v rámci box setu 1969-1989 Alba & singly & bonusy, měl již kytarista Radim Hladík, hlavní persona kapely, kolem sebe o více než generaci mladší členy. Žertem říkával, že jsou nejdokonalejší revival na světě. Na turné je doprovázel i zpěvák Viktor Sodoma. Hráli spolu v The Matadors. A právě ten pondělní koncert zahájí.

Čistá duše Radima Hladíka

Kultura

„The Matadors vznikli v Německé demokratické republice a hráli zpočátku jenom tam. Vznikli ze skupiny Pra-Be, jako Praha–Berlín. Když měli koncert v Československu, byl jsem nadšený. Byla to výborná skupina s nejlepším zpěvem a nejlepším kytaristou. A se skvělou aparaturou, tu zařídil v Německu manažer Wilfried Jelinek,“ vypráví Sodoma.

Na otázku, jak se do kapely dostal, odpovídá: „Nabídku jsem dostal v roce 1966 a něco takového se neodmítá. Byla to naprostá bomba. Vyjeli jsme na turné a zbourali to tady. Ale bohužel tenkrát tuhle muziku nikdo jiný, kromě fanoušků, kteří na nás chodili, neuznával.“

Jelikož kapela dostávala za hraní jen šedesát korun hrubého na hlavu, přijala v létě 1967 nabídku hrát ve Švýcarsku. V Československu hrála na stadionech, tam v barech.

Foto: Brainzone

Radim Hladík

„Byla to dřina. Vždy jsem zpíval všech sto dvacet písniček, které jsme měli. Bylo to více než šestihodinové hraní a mezitím dvě přestávky. Přínosem bylo, že jsme se dokonale sehráli a prosadil se i náš repertoár,“ vzpomíná Sodoma.

V té době, před srpnem roku 1968, byla ještě uvolněná atmosféra. Sodoma chodil na soukromé lekce angličtiny, protože se u nás mohlo zpívat anglicky, umělci mohli svobodně tvořit, lidé se bavili. „Ale 21. srpna přijely tanky a to už se nedalo dělat nic,“ dodává.

„Byl jsem pak chvíli u Petra Spáleného a pak jsem šel k Františku Ringo Čechovi, což bylo úplně něco jiného, než jsem předtím dělal. Potom jsem byl v divadle Semafor, kde mi říkali, abych jim tam hlavně nechodil s písničkami od Čecha. Teď už jsem veterán, pokročilý důchodce, ale všechny ty věci, které jsem zpíval, se poslouchají pořád.“

V pondělí v Lucerna Music Baru připomene Hladíkovo období s The Matadors. Skladby skupiny Blue Effect zazpívají hosté Iva Marešová, Pavel Bohatý, Tomáš Fröde a Yannick Tevi ze skupiny Vanua2.

Vážení čtenáři. V textu, který vyšel v deníku Právo, bylo chybně uvedeno jméno dirigenta Kamila Hály (původně bylo Hácha). Omlouváme se. Editorka rubriky, Lenka Hloušková

Radima Hladíka připomene Festiwall s Michalem Pavlíčkem

Kultura

Zpěvák Lešek Semelka: Dnešní doba je plná obludných písní

Kultura

Reklama

Související témata:
Viktor Sodoma

Výběr článků

Načítám