Hlavní obsah

Umělá inteligence ve školách? Polovina pedagogů je pro

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Umělá inteligence (AI) patří i do škol, myslí si více než polovina českých pedagogů (56 %). Proti začlenění AI do výuky je pouze 19 procent učitelů. Vyplývá to ze studie provedené Univerzitou Palackého v Olomouci, na které se podílela česká a slovenská pobočka Microsoftu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Z průzkumu nicméně vyplývá, že 60 procent učitelů se domnívá, že lidé nejsou v současnosti připraveni na masové zavádění umělé inteligence ve vzdělávání. 47 procent dotázaných pedagogů poukázalo i na stinnou stránku AI ve školství, tedy na možné zneužití žáky k podvádění.

Ohledně samotného využití umělé inteligence ve školství bylo 30 procent učitelů skeptických a vnímalo AI jako hrozbu. Naopak 45,5 procenta učitelů ji vidí jako pozitivní nástroj pro budoucnost. Ostatní jsou buď neutrální, nebo mají smíšené pocity.

Úředníky v Tokiu nahradí umělá inteligence

Software

Studie také zjistila, že čtyři pětiny učitelů věří, že zavádění umělé inteligence vyžaduje nové znalosti a dovednosti v didaktice. Mnozí očekávají, že aplikace umělé inteligence promění způsob, jakým vyučují. Nicméně velká většina, konkrétně 78 procent učitelů, si nepředstavuje, že by umělá inteligence zcela nahradila jejich učitelskou profesi.

„Názory na využívání umělé inteligence mezi pedagogy, ale i vedením škol jsou velmi rozdílné, což se následně promítá do zcela odlišného přístupu k výuce a každodenní práci se studenty. Školy se také liší v nastavování pravidel pro využívání umělé inteligence,“ konstatoval vedoucí výzkumného týmu Kamil Kopecký.

Nejčastěji ChatGPT

Někteří pedagogové již nyní běžně s umělou inteligencí pracují, způsoby použití se nicméně liší. Čtvrtina uživatelů používá AI při generování textů pro výuku, zatímco pětina se uchyluje k umělé inteligenci při překladech a zhruba 17 procent ji používá při tvorbě testů. Nejčastěji se učitelé setkávají s nástrojem jménem ChatGPT od OpenAI.

Bude zajímavé sledovat, jak české školství na rostoucí výzvy spojené s umělou inteligencí zareaguje. Obzvláště když pedagogové mají sami rozdílné názory ohledně nových technologií.

Průzkum byl proveden od 25. dubna do 30. června a zahrnoval 2175 učitelů z celé republiky, výsledky byly zveřejněny v uplynulém týdnu. Průměrný věk respondentů činil 46,5 let. Čtyři pětiny oslovených pedagogů tvořily učitelé z prvního nebo druhého stupně základních škol.

Fenomén jménem ChatGPT

Umělá inteligence se dostala do středu pozornosti s rozvojem ChatGPT. Tento chatovací systém dokáže generovat různé texty včetně článků, esejí, vtipů a poezie na základě jednoduchých dotazů. ChatGPT se učí odpovídat na podněty uživatelů a podobně jako lidé se učí na základě velkého množství dat.

V březnu 2023 byl zpřístupněn pokročilejší model umělé inteligence GPT-4. Ten je schopen poskytovat bezpečnější a užitečnější odpovědi a připravit půdu pro šíření technologií podobných lidem.

Webovou aplikaci nabízí OpenAI zdarma, platí to však pouze pro starší verzi chatbota GPT-3.5. Pokročilejší umělou inteligenci GPT-4 mohou využívat pouze majitelé předplatného. To vyjde případné zájemce na 20 dolarů měsíčně, tedy v přepočtu zhruba na 453 Kč.

Za ChatGPT stojí start-up OpenAI, který financuje společnost Microsoft.

Meta půjde po krku ChatGPT, vyvíjí výkonnější systém umělé inteligence

Software

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám