Hlavní obsah

Stát chce s obcemi směnit pozemky pod gigafactory

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Obce kolem záložního armádního letiště v Líních u Plzně vlastní pozemky přímo v místě, kde možná Volkswagen postaví obří továrnu na výrobu baterií do elektroaut za 120 miliard korun. Ačkoli projekt odmítají, stát je chce přesvědčit, aby půdu směnily.

Foto: Jan Menšík, Novinky

Piloti z Líní protestovali proti gigafactory před německou ambasádou v Praze. Velvyslanci předali otevřený dopis.

Článek

Informaci Právu potvrdil náměstek ministra průmyslu Petr Očko, který se účastnil středečního jednání s obcemi. „Potřebujeme se s nimi domluvit na směně pozemků, bez nich to nepůjde,“ řekl Očko.

K tomuto bodu se ale nakonec během schůzky nedostali.

Jednání nebudou jednoduchá

Podle zjištění Práva jde především o pozemky na vzletové ploše a kolem ní, kde má obří továrna vyrůst. Nejvíce půdy tady má Nová Ves, jde konkrétně o 25 hektarů, v celém areálu dokonce o 40 hektarů. „Existuje závazné referendum, že pozemky nesmíme pro průmyslový park poskytnout. Vláda jedná o lokalitě, o které neví skoro nic. Ale baví se o projektu téměř jako o hotové věci,“ zlobí se starosta Nové Vsi Miroslav Sedlák.

„Stále trváme na variantě, že obří továrnu tu nechceme. Ale pokud se Volkswagen nakonec rozhodne pro Líně, pak musíme dohodnout nejlepší možné podmínky pro naše obyvatele,“ zdůraznil starosta.

Příslib pro obce: Gigafactory v Líních by zabrala maximálně 200 hektarů

Ekonomika

Podobně situaci zhodnotil Dušan Duchek (Sdružení nezávislých kandidátů pro Zbůch), který stojí v čele Zbůchu. „Pokud by měla být vůbec nějaká řeč o směně pozemků, tak přece o tom musí rozhodovat celé zastupitelstvo,“ doplnil.

„To naše se informace stále dozvídá hlavně z tisku. My jim sice zprávy dáváme, ale ne všechno se k nám dostane,“ řekl Duchek. Proto si vyžádali speciální schůzku, na niž přijedou zástupci ministerstva průmyslu a obchodu a investora zpravit tamější zastupitele o aktuální situaci.

Podle starosty Sedláka z Nové Vsi nebudou vyjednávání jednoduchá. Nehledě na nevyřešené majetkoprávní vztahy a výsledky referenda o gigafactory. „Stále se soudíme s ministerstvem obrany, které nám neplatí za pronájem pozemků. Dluh už dosáhl čtyřiceti milionů korun,“ říká Sedlák.

Existuje závazné referendum, že pozemky nesmíme pro průmyslový park poskytnout
Miroslav Sedlák, starosta Nové Vsi

Starostové zdůrazňují, že projekt by znamenal výrazný zásah do života místních obyvatel i do krajiny. Upozorňují na to, že dosud není ani zadaná dopadová studie. „Bez legislativních změn to všechno není možné stihnout,“ domnívá se starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany). Město má v lokalitě určené přímo pro gigafactory 14 hektarů.

Pro gigafactory by mohla vyrůst akademie vysokoškoláků

Domácí

Strašák vyvlastnění

Podle Sobotky je důležité, aby starostové nadále táhli za jeden provaz. Největším strašákem je pro ně a jejich obce vyvlastnění obecních pozemků, shodli se. Jako krajní řešení, pokud nedojde ke shodě, ovšem tuto variantu připustil ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN). Zároveň ale podotkl, že se této možnosti bude stát snažit za všech okolností vyhnout.

Podle Očka však ani soudní spory či výsledky referenda nejsou zádrhelem, aby se termíny nestihly. Investici za miliardy podporuje vláda a označuje ji za zásadní pro českou ekonomiku závislou na automobilovém průmyslu.

Jestliže si Volkswagen nakonec vybere Českou republiku a Polsko a Maďarsko odmítne, chce stavět už v roce 2024. Vyrábět pak o tři roky později. „Je potřeba říct, že termíny jsou ambiciózní. Ale děláme vše pro to, aby se to podařilo,“ konstatoval náměstek.

Bourat letiště v Líních kvůli gigafactory? To by byla obrovská škoda, řekl Babiš

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám