Hlavní obsah

Pětina ojetin na trhu je bez technické

Pětina prodávaných ojetých vozidel má propadlou platnost technické kontroly, ukázala data ověřovací společnosti Cebia. Pohled do nabídky potvrzuje, že se jedná obvykle o velmi stará vozidla zralá do šrotu, na která by si měli zájemci o auta určená do provozu dávat pozor.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ilustrační foto

Článek

O voze bez technické kontroly by měl uvažovat jen ten, kdo ví, co dělá. Pokud si někdo chce pořídit co nejlevnější ojetinu na cesty, dost riskuje.

Kupující nese riziko, že vozidlo neprojde kontrolami, a bude ho tak muset na své náklady zprovoznit
Cebia

„Kupující nese náklady na provedení STK a kontroly emisí a především riziko, že vozidlo těmito kontrolami neprojde, a bude ho tak muset na své náklady uvést do provozuschopného stavu,“ varuje Cebia.

Lákavý svým velkým prostorem může být Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi, který se inzertně nabízí za 35 tisíc korun. Značky ale má v depozitu, STK je propadlá a prodávající rovnou píše, že je porouchaná automatická převodovka. To může být vskutku ruleta s nejistým a drahým výsledkem.

Auta, ve kterých jde o život. Z vraků po nehodách se stávají naleštěné ojetiny

Domácí

Nabízejí se sice repasované převodovky, ale jedná se o složitá zařízení, přičemž montáž není práce pro kutila a provoz nemusí být bez potíží. Pokud výměnu dělá autoservis, tak náklady mohou snadno přesáhnout cenu auta.

Bazarové servery jsou plné nabídek starých aut. Velké bazary většinu aut s propadlou technickou nevykoupí, protože tomu odpovídá i žalostný technický stav. A když už ano, tak to musí být vzhledem k věku pěkné auto, které pak STK prodlouží snadno.

Ani tak nejsou auta bez STK nutně z laciného kraje. Na webu je například k mání desetiletý Peugeot 508 2.0 HDi s propadlou technickou kontrolou. Jak píše prodávající z Příbrami, „žádný krasavec“ – vůz má četné škrábance, promáčkliny na předním blatníku a na zadním víku jiný odstín. Najezdil už přes 280 tisíc kilometrů. Přesto stojí 75 tisíc korun.

Pro porovnání, o rok starší stejný typ, avšak s nájezdem o 80 tisíc kilometrů méně, a hlavně s STK do června 2024 nabízí bazar Auto Esa za 135 tisíc korun.

Platnost evidenční kontroly aut by se mohla prodloužit na rok

AutoMoto

Někteří obchodníci s ojetinami se vyloženě na výkup aut bez technické zaměřují. Vydělají pak hlavně na tom, že je rozprodají po dílech. Takové poptávky jsou zejména u terénních vozidel.

Když je ovšem kupující šikovný, umí automobil levně opravit a zařídit mu technickou, pak může na ojetinách slušně vydělávat.

Občas se najdou i technicky relativně zachovalé kusy, jimž technická propadla třeba z důvodu úmrtí vlastníka.

Ověřte si vlastníka

„Nabízím Ford Focus 1.8i 85kw k prodeji jako celek na náhradní díly; propadlá STK, najeto 220 tisíc km,“ píše individuální prodejce ze Sokolova na webovém bazaru.

Baterie elektromobilů s věkem znatelně degradují, hlásí britské výzkumy

AutoMoto

Dále vyjmenovává vady, jejichž opravy nepůsobí složitě: nefunkční pravá zadní brzda, zavzdušněné brzdy, roztržená zadní sedačka, hučící přední ložiska, padající okénko u řidiče. Cenovka je pro toho, kdo má hluboko do kapsy, lákavá: 6000 Kč. Zarazí ovšem další poznámka: „Rok výroby 1999, tuším.“

V takovém případě je radno dát si pozor. Rok výroby by majitel měl znát, jelikož se uvádí v technickém průkazu. Auto je navíc nafocené hlavně v noci, což vyvolává pochybnosti.

O podobné inzeráty není v nabídkách nouze. I kdyby kupující chtěl vozidlo za pár tisíc pouze na díly, měl by si ověřit, že nejde o kradený kus.

Vždy je tudíž lepší nechat si vlastníka podle VIN ověřit v databázích. Evidenční kontrola na STK je sice podmínkou pro převod vozidla v registru vozidel a musí se provést i při převodu vlastnictví mezi rodinnými příslušníky (včetně dědictví), avšak nezjišťuje, zda je, či není auto kradené. Kontrolou se ověřuje jen soulad mezi údaji v technickém průkazu s vozem, třeba číslo VIN a počet sedaček, rozměry pneumatik.

Velký techničák skončí

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám