Hlavní obsah

Baterie elektromobilů s věkem znatelně degradují, hlásí britské výzkumy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Strašák v podobě nepoužitelné baterie ojetého elektromobilu není výmysl, ukazují průzkumy na britském trhu. Za 6,5 roku kapacita baterie poklesne v průměru o 13,5 procenta.

Foto: Škoda

Nabíjení elektromobilu Škoda Enyaq iV (ilustrační foto)

Článek

Elektromobily jsou sice mechanicky jednodušší než konvenční auta, u ojetých elektrických vozů však je velkým strašákem kapacita baterie. Po určité době provozu tak může být elektromobil použitelný jen velmi omezeně, nebude-li chtít majitel investovat statisíce do nové či repasované baterie.

Zprávy o tom, jak dlouhá ta doba je, se různí - a ty nejnovější, které přicházejí od firmy Silver Power Systems (SPS), specializující se na analýzu kondice baterií elektromobilů, nejsou příliš příznivé. Mezi jednotlivými ojetými auty jsou velké rozdíly, píše web Autocar, který zprávu přináší.

„V rámci jedné flotily mohou být rozdíly v kondici baterie až 10 procent,“ říká Pete Bishop, zakladatel SPS. „Pokud se ve většině komerčního použití 80procentní kapacita baterie považuje za konec její životnosti, 10procentní degradace znamená polovinu životnosti,“ dodává.

Americká rodina koupila ojetý elektromobil. Záhy potřeboval baterii dražší než celé auto

AutoMoto

Podle programového manažera Liama Mifsuda však záleží na konkrétním použití vozidla, co pro něj znamená konec životnosti. Pro specializovaná vozidla, či taková, která jezdí jen krátké trasy, nemusí být 80procentní kapacita baterie koncem životnosti. „Všimli jsme si nicméně, že když kapacita klesne k 70 procentům, degradace začne zrychlovat,“ dodává Mifsud.

S podobnými závěry přichází i poskytovatel telematických služeb Geotab. Ten posbíral data z 6300 elektrických aut ve firemních flotilách i soukromých garážích. Data pocházejí z 24 různých modelů aut.

Průměrná degradace baterie za 6,5 roku používání je 13,5 %, ovšem některé modely vykazují degradaci vyšší. Některé exempláře Nissanu Leaf z roku 2014 zaznamenaly degradaci 24 % za šest let, dalším příkladem budiž BMW i3 z roku 2017, kde výzkum zjistil degradaci 16 % za zhruba tři roky. Za zmínku stojí také několik Tesel Model S z roku 2015, kde za čtyři a půl roku došlo k degradaci 10 procent.

Někteří prodejci ojetých aut baterie elektromobilů testují, ovšem zde je namístě opatrnost. „Zahřátá baterie dá lepší výsledek, takže prodejci auto napřed projedou a pak změří. (…) Tak za vůz dostanou víc peněz,“ cituje Autocar nejmenovaného specialistu na elektromobily.

Situace pro ty z nás, kteří při koupi auta hledají ve vodách ojetin, tedy nevypadá kdovíjak zářně. Podle firmy EMR, která automobily včetně elektrických recykluje, vydrží baterie déle, než se čekalo. „Myslím, že elektromobily vydrží stejně dlouho jako spalovací auta. Elektromobily s nepoužitelnými bateriemi uvidíme ve velkých počtech tak v roce 2045,“ nechal se slyšet Roger Morton, provozní ředitel.

Chcete ojetý elektromobil? Nadšenec zdůrazňuje vážné riziko

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám