Hlavní obsah

Nástupiště zasypeme a vytvoříme místo setkávání. Architekt představil plány s terminálem Černý Most

Praha 9

Dopravní terminál na Černém Mostě čeká v následujících letech značná proměna. Tou nejvýraznější má být z pohledu cestujících zasypání autobusových nástupišť a jejich přesunutí na úroveň stanice metra. Současné řešení terminálu je podle Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy zastaralé a samotné propojení k nástupištím komplikované. Návrh nového terminálu odsouhlasila Rada hl. m. Prahy.

Proměna terminálu Černý MostVideo: Novinky

 
Článek

Rada hl. m. Prahy pověřila Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR), aby vybral zpracovatele koncepční studie celkové revitalizace terminálu v Praze na Černém Mostě. Výběrové řízení vyhrál multioborový tým, který vede kancelář re:architekti.

„Z té složité dopravní stavby, která se v mnoha různých úrovních snaží skloubit několik druhů dopravy i pohyb cestujících , chceme vytvořit příjemné místo a dotvořit i nějaký centrální prostor, hlavní náměstí přilehlého sídliště,“ vysvětlil Novinkám záměr architekt Jan Vlach.

Foto: Re: architekti

Návrh centrálního náměstí, v místě jsou dnes lávky nad nástupištěm

Koncepční studie řeší primárně nedostatky současného stavu. Příkladem je špatně odvodněná mostní konstrukce, degradující materiál, neustálé znečišťování a špatně zastřešené autobusové nástupiště.

Nacisté ji vypálili, komunisté zkázu dovršili. Druhá největší židovská synagoga v Česku po trnité historii znovu ožívá

Bydlení

Počkáme si 10 let

Architekti navrhují nové řešení, které bude tvořeno jednodušším a pro uživatele přehlednějším prostorem. Praha ho chce zrealizovat během následujících deseti let.

Hlavní změnou projde podzemní autobusového nástupiště. To by se mělo přesunout na úroveň země a nahradit současný systém lávek.

„Ty lávky jsou udržovány tak, aby fungovaly, ale jejich údržba je velmi složitá. Kromě jejich odstranění zmizí také některé zelené přístřešky a nahradí je stání autobusů. Budou tak stát na stejné úrovni jako metro,“ vysvětlil Vlach.

Objekt stanice metra plánují architekti také rozšířit. „Tam by měly vzniknout komfortní prostory čekáren, informací, toalet i komerčních prostor,“ doplnil Jan Vlach.

Foto: Re: architekti

Rozšířená budova s autobusovým nástupištěm

Z pohledu od terminálu směrem na sídliště k ulici Bryksova má vzniknout místo setkávání.

„Tady by mělo vzniknout náměstí, živý parter, který je možné doplnit dalšími stavbami, jež dotvoří identitu tohoto místa,“ nastínil plány architekt.

„Cílem koncepční studie je navrhnout nejvhodnější dlouhodobé řešení autobusového terminálu, které v horizontu 10 let nahradí současný stav. Studie nabízí to nejlepší pojetí předprostoru terminálu, včetně bezprostředních návazností a návrhu zástavby,“ komentuje studii 1. náměstek primátora pro oblast dopravy z Pirátské strany Zdeněk Hřib.

„Černý Most je i přes svou nevzhlednost hojně využívaným dopravním uzlem. I proto jsem rád, že se na něj architekti podívali čerstvýma očima, pojali nové řešení velmi zeširoka a navrhují dotvořit tento neatraktivní kus města v moderní veřejný prostor. V okolí terminálu tak snad brzy vznikne příjemné a pohodlné místo pro cestující i místní obyvatele,“ říká řekl Petr Hlaváček (STAN), radní pro územní rozvoj a územní plán.

Foto: Re: architekti

Ke změnám dojde i v interiéru budovy

„Studie byla projednávána s dotčenými subjekty, jako je městská část Praha 14, Pražská integrovaná doprava, Dopravní podnik hl. m. Prahy, policie ČR a Odbor dopravy pražského magistrátu, zároveň byla schválena Radou MČ Prahy 14,“ doplnil informace Institut plánování a rozvoje.

Nyní bude dále doplněna o dopravní posouzení, které posoudí proveditelnost a dopady navržených úprav na ulici Chlumecká a Ocelkova.

Správa železnic představila finální podobu nového mostu v Praze. O využití stávajícího se bude jednat

Tipy a trendy

Dílčí úpravy

K menším úpravám došlo na terminálu již nyní. Všimne si jich ale jen pozorný cestující.

„V současné době se terminál udržuje v mezích možností a toho stávajícího řešení tak, aby nedocházelo k dalším degradacím konstrukcí,“ popsal změny Jan Vlach.

„Bylo třeba vybudovat nové betonové odvodňovací žlaby se svody, které přebytečnou vodu odvádí z povrchu konstrukce do kanalizačního systému. Díky těmto úpravám a sanacím povrchů se také odstranil pověstný problém s rampouchy, které ohrožovaly cestující. Provedli jsme také kompletní protikorozní nátěr sloupů a zábradlí, celý prostor jsme vyčistili a doplnili o nové lavičky a další mobiliář,“ řekl Josef Richtr, náměstek generálního ředitele Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a.s.

Pozorní cestující si mohli všimnout také nových laviček či odpadkových košů. „Veškeré zábradlí i zastřešení přístupových cest se dočkalo obnovy nátěru nebo celkového vyčištění. Kompletně vyměněno bylo také osvětlení jednotlivých nástupišť a příchozích lávek. Zajištěn je také intenzivnější pravidelný úklid,“ řekl Filip Drápal, tiskový mluvčí Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy (ROPID).

„Cestujícím slouží k rychlé orientaci 12 nových elektronických informačních tabulí, které zobrazují aktuální odjezdy nejbližších spojů z jednotlivých nástupišť a pro celkový přehled jsou k dispozici také dva velkoplošné souhrnné informační panely zobrazující jak městské, tak i regionální autobusové linky PID,“ dodal Drápal.

V rámci projektu Čitelná Praha chce ROPID ještě v letošním roce instalovat nový statický navigační systém.

Děsivé podchody v Praze prošly razantní proměnou. Je v nich sportoviště i hřiště

Tipy a trendy

Hodiny bez ručiček

Terminál na Černém Mostě denně využije několik desítek tisíc cestujících. Jedná se o důležitý přestupní bod mezi metrem B, autobusovými linkami městské, příměstské i dálkové dopravy a parkovištěm P+R s kapacitou 850 vozidel. Otevřen byl v roce 1998 společně s dostavbou linky metra B.

Podle autorky terminálu, architektky Aleny Martínkové, není projekt dokončený a nádraží je zanedbané.

„Metrem jezdím pořád – denně do Kobylis, často na Prosek. Obě mě moc těší. Musím se ale přiznat, že stanici Černý Most se vyhýbám, stále je totiž jen nedokončeným torzem. Chybí alucobondové fasády, není dokončena výsadba extenzivní zelené střechy,“ okomentovala stav terminálu Martínková v roce 2008 v rozhovoru pro časopis Metroprojekt informuje.

„A víte, jaký je největší hit této stanice? Hodiny – z úsporných důvodů bez ručiček! Ale snad nejhorší ze všeho je ta příšerná zanedbanost,“ prohlásila před patnácti lety Martínková.

Architektka pracovala také na stanicích Skalka, Kobylisy či Prosek.

Anketa

Jak vnímáte terminál Černý Most?
Nevadí mi se tam pohybovat
27,3 %
Trávím tam maximální nutnou dobu
28 %
Raději se místu vyhýbám
44,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2390 čtenářů.

Navštívili jsme dům roku 2022. Je střídmý a jednoduchý, oživující prvky skrývá v detailech

Tipy a trendy

Nedostatek místa ve škole vyřešili po svém. Děti se učí na zahradě v jurtě

Tipy a trendy

Může se vám hodit na Firmy.cz: re:architekti studio, s.r.o.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám