Hlavní obsah

Nejchytřejší komunikace na světě má mít 93 km. Automobilisté ale ostrouhají, určená je totiž pro cyklisty a pěší

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejchytřejší komunikaci určenou pro cyklisty a chodce se připravují vytvořit v Dubaji. Dlouhá má být 93 km a její projekt nese název The Loop (Smyčka). Cílem je podpořit obyvatele tohoto arabského emirátu ve zdravém stylu života tím, že místo ježdění auty začnou více chodit či jezdit na kole. Na projektu pracuje tamní architektonický ateliér URB.

Foto: URB

Cílem projektu je přispět k tomu, aby do roku 2040 více než 80 procent obyvatel Dubaje začalo pro pohyb po městě používat jiný styl dopravy než automobilovou

Článek

Dubaj by ráda uvedla do praxe základní mechanismy charakteristické pro tzv. města krátkých vzdáleností. Jejich podstatou je, že obyvatelé mají veškeré potřebné služby a zařízení, včetně zaměstnání, ve vzdálenosti několika minut od domova pěšky nebo na kole. V případě Dubaje to má být 20 minut.

Jedním ze způsobů, jak toho Arabové chtějí dosáhnout, je projekt 93 km dlouhé cesty, jenž je v současnosti ve stadiu výzkumu a plánování.

Komunikace uschovaná pod dlouhý skleník se spoustou zeleně má mít během celého roku nepřetržitě příjemné klima, díky kterému se pro obyvatele Dubaje stanou chůze a jízda na kole primárním způsobem dopravy v každodenním životě. Cílem je, aby se tak stalo do roku 2040 a aby se automobilové dopravy do té doby zřeklo více než 80 % obyvatel.

„Projekt je ztělesněním podnikatelského ducha, a jeho cílem je udělat z Dubaje nejvíce propojené město pěšky nebo na kole na světě. The Loop je budoucností typů infrastruktury pro městskou mobilitu, které si kladou za cíl být více než jen udržitelnými dopravními systémy. Tento druh infrastruktury je prostorem a zařízením pro lidi, v němž lze poskytovat i různé volnočasové a komunitní služby, a to bez ohledu na povětrnostní podmínky,“ říká ředitel architektonického ateliéru Baharash Bagherian.

Pokud se projekt podaří uvést v život, bude to znamenat významný posun v infrastruktuře Dubaje, jež vznikla jako velmi rychle vybudované město akcentující dosud především automobilovou dopravu.

Foto: URB

Projekt nového typu komunikace počítá s jejím uzavřením do skleníku s řízeným klimatem.

Foto: URB

Kromě cesty pro pěší a cyklisty nabídne komunikace i prostory pro spoustu volnočasových aktivit.

Chytrá cesta ve skleníku

Projekt The Loop, jenž nápadně připomíná jiný návrh architektů nazvaný Agri Hub, je řešen primárně jako dlouhá komunikace s pruhy pro pěší a cyklisty. Ty jsou oddělené tak, aby se lidé vzájemně neomezovali v pohybu ani neohrožovali.

Kromě dalších předpokládatelných prvků, jako je spousta parků se zelení a nejrůznějších druhů odpočívadel i rozsáhlejších relaxačních zón, však architekti zakomponovali do svého návrhu i některé další funkce.

Foto: URB

Běžci a cyklisté mají být odděleni tak, aby si vzájemně nepřekáželi. Chůze či jízda na kole v příjemném prostředí se mají stát pro obyvatele Dubaje lákavějším způsobem cestování po městě.

Foto: URB

Řízené klima bude možné využít i k produkci potravin ve vertikálních farmách.

V obřím skleníku chtějí především vytvořit centrálně řízené klima, které bude nepřetržitě příjemné a příznivé bez závislosti na aktuálním počasí venku. Tím zajistí, že vnitřní prostředí bude pro obyvatele Dubaje velmi lákavé, a zároveň to umožní vložit do desítky kilometrů dlouhého skleněného hada vertikální farmy určené k produkci potravin, ale i další zařízení nabízející příležitosti k podnikání.

Fungování komunikace a všech jejích doplňků mají zajistit obnovitelné zdroje energie. U zavlažovacích systémů se pak počítá s využíváním recyklované vody.

Prstenec okolo nejvyšší budovy světa vypadá jako stavba ze sci-fi

Tipy a trendy

Reklama

Související články

V Dubaji vytiskli největší budovu světa

Po sérii spíše zkušebních projektů v nejrůznějších koutech světa hlásí Dubaj dokončení největší budovy vytvořené pomocí technologie trojrozměrného tisku. Má...

Výběr článků

Načítám