Hlavní obsah

Před sto lety vznikl okřídlený šíp, logo Škody

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Škoda slaví století okřídleného šípu. Dne 15. prosince 1923 byla zaregistrována ochranná známka Škoda. Ikonický letící šíp, pomyslně nesený třemi pery, symbolizoval rychlost a pokrok.

Foto: Škoda Auto

Výkres loga Škoda

Článek

V úplných počátcích používala mladoboleslavská firma pro své výrobky, jízdní kola, vlastenecké označení Slavia. V dekorativním logu i na zjednodušeném kovovém štítku je doplňovala příjmení zakladatelů firmy: Laurin & Klement. Podobně tomu bylo u motocyklů, vyráběných od roku 1899.

S nástupem automobilové produkce v roce 1905 se etablovalo kruhové logo s iniciálami L&K, po obvodu doplněné ztvárněním vavřínového věnce. K firemnímu DNA totiž už tehdy patřily výrazné úspěchy v motoristickém sportu. V komunikaci i na chladičích vozů se do konce 20. let 20. století vyjímal také kaligraficky provedený nápis Laurin & Klement, ohlas secesní elegance.

Foto: Škoda Auto

Logo Laurin & Klement z roku 1905 v duchu secese

Ochranná známka Škoda s letícím šípem byla 15. prosince 1923 úředně zaregistrována jiné společnosti než mladoboleslavské automobilce. Samozřejmě se jednalo o nové logo akciové společnosti Škodovy závody v Plzni. Současně si podnik nechal patentově chránit také později nevyužitou alternativu s pěti pery a integrovaným nápisem Škoda.

Od kliky k tlačítku. Škoda přiblížila historii startování aut

AutoMoto
Foto: Škoda Auto

Okřídlený šíp jako logo si značka Škoda nechala patentovat v roce 1923.

Jednalo se o výsledek více než ročního hledání ochranné známky, zahájeného vypsáním veřejné soutěže. Mezi přibližně třemi sty návrhy zvítězila varianta připomínající hlavu indiánského náčelníka s čelenkou z peří.

Jméno autora návrhu loga zůstane už zřejmě navždy zahaleno tajemstvím, možná šlo o kolektivní dílo, postupně upravované různými pracovišti společnosti. Redukce z pěti per pomyslně udržujících šíp v letu na tři souvisela s tím, že nová ochranná známka používaná na širokém spektru výrobků musela být zřetelná i po výrazném zmenšení a v trojrozměrném provedení výlisku či odlitku. Z těchto důvodů se nakonec ustoupilo také od doplňujícího slovního označení Škoda.

Na automobilech z Mladé Boleslavi se nové označení začalo objevovat o necelé dva roky později, po začlenění automobilky Laurin & Klement do strojírenského koncernu Škoda.

Místo modré zelená

Když automobilka přecházela začátkem 90. let minulého století pod křídla koncernu Volkswagen, změnilo se i grafické pojetí loga. Původní modro-bílé se pro firemní tiskoviny používalo do přelomu let 1992 a 1993, jako emblém na automobilech do roku 1995.

V prosinci 1992 došlo k modifikaci ochranné známky: modrou barvu, která patřila Volkswagenu, nahradila zelená, v mezikruží se objevilo označení Škoda Auto s novým řezem písma.

Foto: Škoda Auto

Devadesátá léta a větší důraz na zelenou barvu v logu

Mírně upravená podoba se na automobilech jako emblém uplatnila od tehdy teprve připravované řady Škoda Felicia. Součástí emblému použitého na automobilech byl také vavřínový věnec, odkazující na bohaté sportovní tradice a historické varianty loga společnosti Laurin & Klement.

Tím se vývoj pochopitelně nezastavil. Na autosalonu v Ženevě se 3. března 2011 představily nejen novinky v nabídce automobilky Škoda. Ta právě slavila 110. výročí úspěšného angažmá v motoristickém sportu výstavním debutem akčního modelu Fabia Monte Carlo, který poprvé, již v lednu, spatřili diváci stejnojmenné rallye.

Pozornost vzbudila také studie Vision D, první ukázka tehdy nového designového jazyka značky. Charakteristické znaky doplnil ostrými a čistými liniemi. Takže bylo jen logické, že na světě vedle nového firemního designu bylo také inovované logo. Zelený odstín okřídleného šípu se změnil na světlejší nazvaný Škoda Green, lemoval jej jemnější chromovaný (dříve černý) kruh.

Foto: Škoda Auto

Od roku 2011 používala Škoda Auto logo lemované chromovaným pruhem.

Logo i díky využití 3D prvku působilo výrazně plastičtěji. Již v úterý 1. března proběhla v celém mateřském závodu v Mladé Boleslavi výměna starého loga za nové, pobočky v Kvasinách a Vrchlabí následovaly hned další den.

Od roku 2012 se pak nové logo vyskytovalo také na vozech – na jejich kolech, přední masce i volantu.

Nápis hraje prim, šíp ale zůstává

Kromě kruhového loga s okřídleným šípem v podobě z roku 2011 se o sedm let později začal používat také osobitě pojatý slovní nápis Škoda, začal se prosazovat třeba na zádi vozů. V létě 2022 se stal hlavním komunikačním nástrojem. Aby nápis získal na výrazu, dostal novou podobu s integrovaným háčkem, navíc pracuje se symetrií a kombinací oblin a hran. Typický háček v úvodním písmenu je integrovaný a splývá se symetrií loga.

Méně zásadní změnou prošel symbol okřídleného šípu. Logo se dočkalo zjednodušení, nově je vykresleno v ploché podobě a automobilka u něj může výrazněji pracovat s barvami.

Dvourozměrná verze vypadá působivěji zejména na mobilních zařízeních a umožňuje flexibilní integraci do různých formátů, jde o reakci na posun k ještě větší digitalizaci komunikace. Součástí nové identity jsou i dva nové odstíny zelené, smaragdová a elektrická zelená.

Škoda zahájila proměnu svých showroomů

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám