Hlavní obsah

Od kliky k tlačítku. Škoda přiblížila historii startování aut

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jak se startoval spartak, superb z roku 1938 či třeba víc než stoletý Laurin & Klement BSC, přibližuje automobilka Škoda. Pokračuje až do dnešních dní, kdy u některých aut stačí jen nastoupit a šlápnout na brzdu.

Článek

Dnes je zcela normální startovat auto otočením klíče ve spínací skříňce či zmáčknutím tlačítka. Těžko si dovedeme představit, že bychom několikrát denně absolvovali proces, který motoristé museli podstupovat před sedmdesáti, osmdesáti či sto lety.

Jaký ten proces ale konkrétně byl, a hlavně, skočili jsme od kliky k manuálnímu roztočení motoru rovnou ke klíčku na sloupku řízení? Modely automobilky Škoda se v téměř 130leté historii této firmy startovaly různě – dokonce i pedálem. Jak se to dělalo, přiblížila mladoboleslavská značka ve videu.

Foto: Škoda

Startovací klika je běžná na autech z přelomu 19. a 20. století.

Klika je na první pohled jasná, ovšem nestačilo jí prostě začít točit. V Laurinu & Klementu BSC z roku 1908 bylo třeba nejprve otevřít přívod benzínu ventilem na prahu, nastavit předstih časování pákou na volantu, otevřít přívod oleje k mazání, a konečně zapnout zapalování klíčem. Pak řidič mohl začít točit klikou na přídi vozu, a pokud všechno provedl správně, motor naskočil.

Slavná továrna Lamborghini na unikátních fotografiích. Jak se měnila v čase

AutoMoto

První elektrický startér se objevil už v roce 1896 na britském voze jménem Arnold, který byl adaptací německého Benzu Velo. Masově se však elektrické startéry začaly objevovat až mnohem později a zkraje bylo i u nich potřeba zvlášť otvírat přívod benzínu či zavírat manuální sytič.

Elektrický startér má třeba i Škoda Superb 3000 OHV z roku 1939, ovšem i zde byl ještě manuální ventil přívodu benzínu, který je nutné před startem otvírat. Pak se zmáčkne tlačítko a motor naskočí.

Foto: Škoda

Startovací pedál je ten nejmenší vpravo nahoře nad pedálem plynu.

Ke startování se kdysi používal i pedál, například ve Škodě 1101. Není to ale adaptace kliky, nýbrž variace na tlačítko. Sešlápnutí zasune pastorek startéru do ozubení setrvačníku a zároveň spojí elektrický obvod k tomu, aby se startér začal točit. Podobný princip mělo táhlo ve „spartaku“, Škodě 440.

Startování klíčem ve spínací skříňce začalo být podle Škodovky normou v 60. letech minulého století. Od té doby jsme až do přelomu tisíciletí startovali tímto způsobem – a v případech některých levnějších aut či dodávek to tak děláme dodnes.

Foto: Škoda

Od 60. let 20. století je běžné startovat otočením klíčku ve spínací skříňce do krajní, tzv. startovací polohy, z níž se klíček sám vrátí.

Čím dál více je ale možné auta startovat tlačítkem, ovšem nikoliv stejně jako ve 30. letech minulého století. Dnes prostě nastoupíme do auta s klíčem v kapse, zmáčkneme tlačítko a motor startuje. A v případě některých elektromobilů ani to není třeba – vůz sám pozná, že chceme někam jet, podle toho, že nastoupíme a šlápneme na brzdu. Pak stačí zařadit D a vyrazit.

Anketa

Který způsob startování je vám nejbližší?
Ten původní s klikou; řidič si musí jízdu zasloužit.
4 %
Rád sám/sama otvírám přívod benzínu a ovládám sytič.
2,7 %
Tradiční klíček ve spínačce je nejlepší způsob.
54,5 %
Tlačítko vyhrává – je to pohodlné, ale zároveň mám nad autem kontrolu.
35,3 %
Nechci se s čímkoliv obtěžovat, chci nasednout, zařadit a jet – jako v enyaqu.
3,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 936 čtenářů.

Harley-Davidson z roku 1908 je nejdražším prodaným motocyklem. Stál skoro 21 milionů

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám