Hlavní obsah

Před pěti lety Rusko představilo novou prezidentskou limuzínu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když v roce 2012 projevil ruský prezident Vladimir Putin přání přesedlat z mercedesů nejvyšší třídy do ruského vozu, vyvstal před úřady problém, kde ho vzít. Továrny, které dodávaly limuzíny sovětským vůdcům, totiž skončily spolu se Sovětským svazem. A tak se muselo začít na zelené louce, aby se mohla naplnit tužba nejen prezidenta Putina, ale i dalších funkcionářů a oligarchů. Vývoje se chopil výzkumný ústav NAMI, který novou prezidentskou limuzínu představil 29. srpna 2018 na moskevském autosalonu.

Foto: Aurus Motors

Aurus Senat

Článek

Putin se však v novém voze objevil na veřejnosti již v květnu 2018, kdy byl počtvrté inaugurován ruským prezidentem. Objevil se v něm i na summitu v Helsinkách v červenci 2018, kdy si některá média povšimla, že Putinova nová limuzína je o více než metr delší než opancéřovaný cadillac tehdejšího amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Putinova limuzína dosahuje podle ruské televize RT délky 6,62 metru, zatímco prezidentský cadillac přezdívaný The Beast 5,5 metru.

Srdcem vozu je osmiválcový motor vyvinutý ve spolupráci s Porsche o objemu 4,4 litru přeplňovaný dvěma turby kombinovaný s elektromotorem, který disponuje celkovým výkonem 598 koní. O přenos hnací síly na všechna čtyři kola se stará devítistupňový automat. Automobil má adaptabilní tempomat, stabilizaci podvozku nebo systém nouzového brzdění.

Vývoj nového automobilu z projektu Kortež (česky průvod, kolona) stál více než 12 miliard rublů (asi čtyři miliardy Kč). Projekt dostala na starost nová automobilka Aurus Motors, která nejprve vyráběla auta ručně v Moskvě, později postavila továrnu v Tatarstánu s cílem dodávat 5000 limuzín ročně.

V roce 2019 napsal list Vedomosti, že automobilový výzkumný ústav NAMI má v projektu podíl 63,5 procenta, 36 procent patří fondu ze Spojených arabských emirátů a zbývajícího půl procenta drží ruská automobilová firma Sollers.

Továrna ve městě Jelabuga v Tatarstánu je společným podnikem amerického Fordu a Sollers. Sériová výroba sedanu zde byla spuštěna v květnu 2021. Generální ředitel Aurusu Adil Širinov tehdy uvedl, že zhruba 70 procent vozů bude určeno na vývoz, na počátku především na Blízký východ a do Severní Afriky, v budoucnu také do Číny, Latinské Ameriky a Evropy. Továrna by měla vyrábět až 5000 vozů ročně v různých konfiguracích.

Ruský Aurus ukázal obří kabriolet, zatím je přehlídkovým kočárem

AutoMoto

Ženeva 2019: Ruský Aurus Senat zblízka nenadchne

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám