Hlavní obsah
Velké společné kanceláře, tak jak jsme je znali ještě na počátku roku, se začínají proměňovat. Důležitými atributy se stává bezpečnost z hlediska přenosu infekcí a s ní spojená zvýšená hygiena prostředí. Foto: Sodexo

Jak se změnilo vnímání práce z domova v průběhu pandemie koronaviru

Nutnost snižovat na pracovištích riziko šíření aktuální koronavirové infekce a dalších chorob se promítla do stylu fungování mnoha firem. Spousta z nich poslala své zaměstnance pracovat z domova. Hodně z nich se ale po kancelářích začalo stýskat.

Velké společné kanceláře, tak jak jsme je znali ještě na počátku roku, se začínají proměňovat. Důležitými atributy se stává bezpečnost z hlediska přenosu infekcí a s ní spojená zvýšená hygiena prostředí. Foto: Sodexo
Jak se změnilo vnímání práce z domova v průběhu pandemie koronaviru

Možnost pracovat z domova patřilo před první vlnou koronavirové pandemie k nevyplněným přáním mnoha v kancelářích pracujících lidí. S nástupem karantény se svého „snu” mnozí z nich tak konečně dočkali.

Ale ouha, u mnoha lidí se nadšení z možnosti pracovat – v některých případech – v pyžamu od počítače umístěného hned vedle postele doma – brzy vytratilo. Spousta z nich naopak začala aktivně hledat způsoby a důvody, proč by se měli, alespoň na několik dní v týdnu, do kanceláře zase vracet.

Více v našem speciálu:
Koronavirus SARS-CoV-2 (2019-nCoV)

Zjistili totiž, že jim kontakt s kolegy v práci ve skutečnosti chybí a že občasná fyzická setkání videokonference úplně nenahradí. Přínosný je pro mnoho lidí i denní režim zahrnující časnější ranní vstávání, nutnost opustit domov a cestovat a především přesně vyhrazený čas na práci a k tomu někdy i lépe přizpůsobené prostředí.

Očekává se proto, že jakkoli je přechod pracovníků na home office jistě pro některé typy firem výhodný (nižší náklady na jejich vybavení, nižší platby za energie a provoz kanceláří apod.), zcela se svých kancelářských prostor vzdávat nebudou. Práce v kanceláři se ale stane někde možná až výsadou.

Pocit bezpečí lidí v zaměstnání je základem

„Stejně jako v první vlně koronakrize jsme zavedli pro všechny pozice, u kterých to je z provozního hlediska možné, home office. Naše zkušenost z první vlny je taková, že ačkoli zaměstnanci rádi tuto možnost využijí, jakmile to je možné, vracejí se do kanceláří. Proto musíme mít všechny naše prostory vybavené a uspořádané tak, aby se zde lidé cítili bezpečně.

Ať to jsou stabilní dezinfekční stojany, pravidelná dezinfekce povrchů, nebo bezpečné střídání ve společných prostorách, ale také možnost videokonferencí, byť v rámci jedné budovy,” popisuje zkušenosti ze své společnosti Jaroslava Šindelářová, HR manažerka Geis CZ.

K prvním zřetelným změnám, které si vyžádala pandemie, patřila instalace dávkovačů dezinfekce ve firemních prostorech, nejčastěji na toaletách. Svůj smysl nejlépe plní – logicky – ty s bezdotykovým ovládáním.

Foto: Sanela

„Pracovní skupiny, u kterých není možné nasadit home office, se snažíme rozdělovat a rozmísťovat přechodně do volných kanceláří nebo zasedacích místností, abychom tak ještě více snížili riziko nákazy. Spoléháme na osobní odpovědnost našich zaměstnanců a nestává se, že byste u nás potkali člověka bez roušky,” dodává Šindelářová.

Firemní kanceláře získají na hodnotě

Fyzická přítomnost bude i nadále nevyhnutelná pro firmy, týmy a pracovní pozice, kde je vyžadována fyzická práce nebo přímý kontakt s klienty či stroji.

Současné výzkumy a studie ukazují, že zaměstnanci nevnímají pracoviště jako nutné zlo, naopak: že je pracovat v kanceláři baví. To bylo během pandemie covid-19 potvrzeno: většině lidí se začalo stýskat po jejich pracovním prostředí, společenské interakci a rutině už po prvních týdnech práce z domova, zaznívá v jedné z vizí budoucí podoby kancelářské práce nábytkářské společnosti Vitra a její generální ředitelka Nora Fehlbaumová dodává:

„V době krize získává dobré fyzické kancelářské prostředí na důležitosti: stává se místem setkávání a sociální interakce – místem, které odráží firemní kulturní hodnoty.“

Odborníci očekávají, že spousta firem zruší služební cesty a bude většinu setkání řešit formou videokonferencí. Vyjde to levněji a je to z hlediska zdravotních rizik i bezpečnější.

Foto: Lifesize

„Za posledních šest měsíců se ukázalo, že zatímco se sociální distancování stalo součástí našeho nového normálu, lidská vazba a spolupráce zůstává důležitější než kdy jindy a je důležité mít bezpečné místo. Ve WeWork je flexibilita jádrem všeho, co děláme. Spolupracovali jsme s průmyslovými partnery napříč zdravím a bezpečností, úklidem, konstrukcí a designem, abychom vytvořili plán Future of Workplace (budoucnost pracoviště – pozn. red.) – od upřednostňování osobního prostoru a zvyšování čisticích opatření až po implementaci nového značení, jak se chovat –, abychom zajistili, že naše prostory splňují požadavky místní správy stejně jako nové globální standardy pro sociální distancování.

Vzhledem k tomu, že se situace v České republice nadále vyvíjí, mluvíme s našimi členy individuálně, abychom pochopili, jak nejlépe jim můžeme pomoci nyní i v budoucnu,“ potvrzuje již probíhající změny pracovních prostředí Misha Konoplev, generální ředitel WeWork pro CEE a Rusko.

A co ti, kteří zůstávají dále pracovat z domova?

Spousta firem přišla na to, že své zaměstnance může vlastně nechat pracovat z domova trvale, protože se jejich pracovní výkon nejenom nesnížil, ale dokonce zvýšil, neboť se mohou doma lépe soustředit než například ve velkých open spacech.

Nejlepší, co mohou udělat, je napodobit do jisté míry chování zodpovědných zaměstnavatelů a snažit se zlepšit své pracovní místo doma.

Začít mohou třeba nákupem skutečně kvalitní židle. Pro pracovní prostředí i doma by mělo platit, že čím jednodušeji je zařízeno, tím méně rozptyluje od práce. A zejména v chladných měsících, kdy se člověk snadno zabere do práce, aniž by si uvědomil, jaký vzduch dýchá, je šikovné mít doma čističku. I kvalita vzduchu totiž ovlivňuje pracovní výkon.

Anketa
Pracuje se vám lépe z domova, nebo v kanceláři?
Z domova
41.1 %
V kanceláři
38.4 %
Tak i tak
11 %
Nemohu si vzít práci domů
9.5 %
Celkem hlasovalo 219 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků