Hlavní obsah
Vjezd do Montblanského tunelu na francouzské straně Foto: Profimedia.cz

Tunel pod Mont Blankem zásadně zkrátil cestu z Francie do Itálie. Slaví 55 let

Montblanským tunelem za pár minut zvládnete cestu z Francie do Itálie, která jinak zabere hodiny a kdysi trvala dny. Jeho stavba zabrala šest let a slavnostně byl otevřen 16. července 1965. Auta v něm začala jezdit o tři dny později.

Vjezd do Montblanského tunelu na francouzské straně Foto: Profimedia.cz
Tunel pod Mont Blankem zásadně zkrátil cestu z Francie do Itálie. Slaví 55 let

Zatímco na začátku 20. století trvalo překonání masivu Mont Blanc plné tři dny chůze, po otevření tunelu se cesta autem pod nejvyšší evropskou horou zkrátila na asi 12 minut. V neposlední řadě také umožnila celoroční provoz vozidel přes tuto část Alp.

Stavba byla tehdy oslavována jako projekt století a symbol Evropy bez hraničních bariér. Dohoda o jeho stavbě mezi Francií a Itálií byla uzavřena už v březnu 1953, samotné stavební práce ale začaly v květnu 1959.

Slavnostnímu otevření 16. července 1965 byli přítomni prezidenti Charles de Gaulle a Giuseppe Saragat.

Vjezd do Montblanského tunelu na italské straně

Foto: Profimedia.cz

11,6 kilometru dlouhý silniční tunel byl přes 13 let nejdelším silničním tunelem světa. Nyní je ve světovém žebříčku až ve druhé desítce. Tunel spojuje francouzské město Chamonix-Mont-Blanc a italskou Aostu; cesta mezi nimi díky tunelu trvá asi hodinu, zatímco objíždět masiv Mont Blanku přes Bourg-Saint-Maurice a Saint-Nicolas-la-Chapelle zabere zhruba tři a půl hodiny.

Průjezd tunelem je zpoplatněn mýtným; kupodivu v rozdílné výši v závislosti na tom, ze které strany jedete. Z Francie do Itálie je 46,30 eur (1231 korun) za jednu cestu a 57,8 eur (1537 korun) za zpáteční lístek.

Pokud vjíždíte z Itálie, mýtné je 47,10 eur (1252 korun) za jednu cestu a 58,80 eur (1563 korun) za zpáteční lístek. Tyto ceny platí pro osobní auta; karavany-přívěsy i obytné vozy mají průjezd dražší.

Tunel byl řadu let považován za nejbezpečnější přechod Alp. Až do 24. března 1999, kdy zde při požáru zahynulo 39 lidí. Nevznikl přímo kvůli dopravní nehodě, nýbrž kvůli požáru kamionu, který vezl margarín a mouku. Nebyl to první hořící kamion v tunelu, ovšem všechny předchozí se podařilo rychle uhasit. V tomto případě si ho řidič všiml pozdě a uhasit ho nedokázal.

Hned na to se strhla diskuse o bezpečnostních opatřeních v dosti úzkém tunelu (šířka 8,6 metru). Stavba byla poté tři roky, do 9. března 2002, uzavřena. Obnova stála 350 milionů eur (asi 11,2 miliardy korun), které byly investovány zejména do výstavby únikových východů a do vylepšení evakuačního, poplašného a signalizačního systému.

Dnes jsou v tunelu mimo jiné nařízené rozestupy mezi vozidly a minimální rychlost 50, maximální rychlost 70 km/h. A třebaže je úplně rovný, nesmí se v něm předjíždět.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků