Hlavní obsah

GM pracuje na baterii pro elektromobily, která zvládne 1,6 milionu km

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Americký koncern General Motors dle slov svého viceprezidenta pracuje na baterii, která najezdí 1,6 milionu kilometrů, než bude pro pohon auta nepoužitelná. Vývojové týmy podle něj pracují mimo jiné na bateriích bez kobaltu.

Foto: General Motors

Model baterie GM Ultium

Článek

Automobilka Tesla není jediná, která pracuje na „milionové” baterii pro elektromobily. Se stejným cílem, tedy postavit baterii, která by měla životnost milion mil (1,6 milionu kilometrů), pracují i vývojové týmy amerického koncernu General Motors. Agentuře Reuters to vyjevil viceprezident Doug Parks.

Neuvedl, kdy by se něco takového mělo představit či objevit na trhu, ale řekl, že několik týmů pracuje na věcech, jako jsou elektrody bez kobaltu, pevné elektrolyty nebo ultrarychlé nabíjení. Právě snížení závislosti na kobaltu až do jeho úplné eliminace je různými zdroji uváděno i v souvislosti s prací Tesly na inovativní baterii.

Kobalt je jedním z důvodů vysoké ceny baterií v přepočtu na kilowatthodinu kapacity. Ta byla koncem roku 2019 156 dolarů (3860 korun) za kilowatthodinu. Baterie s názvem Ultium, kterou koncern General Motors představil v březnu letošního roku, má stáhnout cenu pod hranici 100 dolarů (2474 korun) za kilowatthodinu právě díky snížené závislosti na kobaltu.

Baterie Ultium má podle starších informací nabídnout kapacitu od 50 do 200 kWh. Většina jí vybavených aut má používat 400V architekturu, ale s napětím očekávaný GMC Hummer EV ji má dostat v 800V verzi, která by měla umožnit nabíjení výkonem až 350 kW.

Revoluce v pohonu elektromobilů? Ujedu s ním 2400 kilometrů, tvrdí Brit

AutoMoto

Vrátíme-li se k „milionové” baterii, její přínos bude patrně také pro ty, kteří si v budoucnu koupí elektromobil jako ojetinu. Současné baterie mají životnost někde mezi 160 a 320 tisíci kilometry, než jejich kapacita poklesne natolik, že je třeba je vyměnit; obvykle se uvádí, že to nastane při 20-30% poklesu.

To znamená, že když si někdo koupí ojetý elektromobil, může ho záhy čekat statisícová investice do nové baterie. Pokud by však baterie v elektromobilu měla životnost 1,6 milionu kilometrů, a navíc byla levnější, může to řadu zákazníků ojetých aut popohnat ke koupi elektromobilu z druhé ruky.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám