Hlavní obsah

Fiat 127 slaví 50 let. Patřil k nejoblíbenějším autům Evropy

Fiat 127 nebyl aprílovým žertíkem, třebaže se představil právě prvního dubna. Za dvanáctiletou kariéru se stal velmi oblíbeným, i díky titulu Evropského auta roku, a vyráběl se i v licenčních verzích.

Foto: Fiat

Fiat 127

Článek

Italská automobilka Fiat je známá jako specialista na malé vozy, už před druhou světovou válkou uspělo třeba její Topolino. A ačkoli měla turínská firma ve výrobním programu i vozy větší, do srdcí motoristů se zapsala zejména modely 500 a 600 a v 80. letech minulého století získalo velkou oblibu třeba Uno. Úspěchy u zákazníků i odborníků ale slavil také jeho předchůdce Fiat 127, který byl oficiálně představen 1. dubna 1971.

„Stosedmadvacítka” přišla na trh v době, kdy se začínalo prosazovat řešení s motorem umístěným vepředu napříč a pohonem předních kol. Používal ho například o dva roky starší Fiat 128, jedno z prvních velkosériově vyráběných aut svého druhu.

Zatímco to ale byl sedan, který nahradil už trochu obstarožní typ 1100 s motorem vepředu a pohonem zadních kol, Fiat 127 nastoupil místo modelu 850. Tedy auta, jež bylo řešené podobně jako modely 500 a 600 – mělo motor vzadu a pohon zadních kol.

Foto: Fiat

Fiat 127

Fiat 127 mířil na trochu jiné zákazníky než rodinná „stoosmadvacítka”. Byl menší, jen dvoudveřový (třídveřový hatchback se začal vyrábět v roce 1972) a v útrobách pracoval osvědčený motor o obsahu 903 ccm, zatímco model 128 dostal zbrusu novou jedenáctistovku. 127 a 128 ovšem sdílely některé podvozkové skupiny – a také příznivé přijetí publikem.

Automobil, jehož zrod provázela tragédie – teprve třicetiletý nadaný designér Pio Manzù zahynul v květnu 1969 při dopravní nehodě cestou na představení jeho definitivní makety – si rychle získal oblibu u zákazníků a v polovině 70. let byl vůbec nejprodávanějším vozem v Evropě. Pomohla mu v tom také ocenění od odborníků, stal se mimo jiné Evropským autem roku 1972. Výhrady ale směřovaly ke slabé antikorozní ochraně, třeba podle německých novinářů „reznul už na výrobní lince”.

Foto: Fiat

Fiat 127

Po šesti letech od premiéry se v Turíně začala vyrábět modernizovaná verze, která se kromě změny v designu přední a zadní části nebo novějšího interiéru dotkla i místa pod kapotou. Vedle devítistovky si mohl zákazník vybrat také silnější motor o objemu 1049 kubických centimetrů, který technicky vycházel z pohonné jednotky Fiatu 124, měl ale menší objem a do Evropy se dovážel z brazilské továrny Fiatu, podobně jako později některé verze modelu 127.

Seat slaví sedmdesát let, idea španělského auta pro masy je však starší

AutoMoto

„Stosedmadvacítka” se totiž vyráběla nejen v domovské Itálii. Už v roce 1972 zahájili produkci v barcelonské továrně Seatu, který tehdy úzce spolupracoval s Fiatem (pod křídla koncernu VW se španělská automobilka dostala až během 80. let). Španělé přitom – kromě změn motoru, kterému zvětšili objem – rozšířili nabídku karosářských verzí, když přidali pár dveří, podobně jako předtím u Fiatu/Seatu 850. Kromě dvou a třídveřového Seatu 127 se tak vyráběla i verze se čtyřmi a pěti dveřmi.

Foto: Fiat

Fiat 127 Panorama s modernizovanou přídí

Další evropskou zemí, kde se Fiat 127 vyráběl, bylo Polsko, také tradiční místo pro licenční produkci vozů z turínské automobilky. Původní plány na masovou výrobu ale vzaly brzy zasvé, vůz totiž vycházel o třetinu dráž než legendární „maluch”, tedy Fiat 126p, a tak se celková produkce zastavila v roce 1978 na zhruba 6000 kusech. V Itálii se přitom Fiat 127 vyráběl až do roku 1983 (poslední dva roky ve třetí generaci, na první pohled odlišné většími světly) a v Jižní Americe ještě déle.

Do poloviny 90. let, kdy skončila výroba jihoamerické verze, vyjelo z bran továren na 6,5 milionů těchto automobilů, z toho zhruba pět milionů v Itálii a Španělsku. Zbytek připadá na Jižní Ameriku, zejména Brazílii a Argentinu, odkud se do Evropy dovážely vedle motorů také kombíky Panorama nebo malé dodávky Fiorino. Úplně poslední vůz, který vycházel z Fiatu 127, srbská Zastava Koral (u nás známější jako Jugo), se ovšem v Kragujevaci vyrobil dokonce až v listopadu 2008.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám