Hlavní obsah

Seat slaví sedmdesát let, idea španělského auta pro masy je však starší

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobilka Seat byla založena 9. května 1950, před 70 lety. Nevznikla v garáži zakladatele, nýbrž jako velký podnik s účastí vlády a italského Fiatu, a možná právě proto začala auta skutečně vyrábět až o tři roky později.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Původní logo Seatu zohledňovalo, že se jedná o licenčně vyráběné Fiaty.

Článek

Největší španělská automobilka, známá jako Seat, byla oficiálně založena přesně před 70 lety - 9. května 1950. Firma, která se celým jménem jmenuje Sociedad Española de Automóviles de Turismo, S.A., nevznikla jako řada jiných automobilek skromně v garáži svého zakladatele, nýbrž jako společný podnik vládního Národního průmyslového institutu (Instituto Nacional de Industria, INI), šesti španělských bank a italské automobilky Fiat.

Vzácný Seat 850 jsme protáhli českými okreskami, jednou věcí nás rozčiloval

AutoMoto

Ve Španělsku se vyráběla auta i dříve, ale všechna byla luxusní a drahá, cílená na zámožné klienty. Nejznámější z nich je Hispano Suiza. A právě tato firma byla přítomna první myšlence na automobilku vyrábějící auta pro masy. Ta přišla mnohem dříve než v roce 1950 - konkrétně 22. června 1940 s investorem ve formě Banco Urquijo.

Tato banka ve spolupráci s několika průmyslovými společnostmi včetně právě Hispano Suizy založila firmu S.I.A.T., Sociedad Ibérica de Automóviles de Turismo. Kvůli nedostatečné zkušenosti španělských firem s masovou výrobou aut byl od začátku plán na přizvání zahraničního partnera, ale kvůli válce byl projekt odložen. Naplnění došel právě až v květnu 1950.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Seat 1400 B v Barceloně

Protože ale bylo nutné vybudovat továrnu a síť subdodavatelů, první automobil Seatu přišel na trh až o další tři roky později, přesně 13. listopadu 1953. Byl to Seat 1400, licenčně vyráběný Fiat 1400 - na svou dobu moderní auto se samonosnou karoserií a karburátorovým čtyřválcem, který byl uložený vpředu a poháněl zadní kola. Z objemu 1395 ccm dával 44 koní.

Foto: Seat

Seat 600

Čtrnáctistovka byla ale v té době relativně luxusní, a tedy i drahé auto. Mnohem důležitější byl pro automobilku Seat 600, opět licenčně vyráběný Fiat 600. Jeho produkce začala v květnu 1957 a do srpna 1973 ho vzniklo téměř 800 tisíc kusů, osmkrát víc, než bylo vyrobeno čtrnáctistovek.

Seat 600 se stal jedním ze symbolů tzv. španělského zázraku - obrovského ekonomického rozmachu země v letech 1959 až 1974. V té době se díky státním investicím a státní „ochraně” domácího průmyslu, tedy jeho zvýhodňováním před zahraniční konkurencí, hrubý domácí produkt Španělska na obyvatele téměř ztrojnásobil.

Foto: Seat

Seat oslavil 100 000 vyrobených vozidel (červenec 1962)

Partnerství s Fiatem skončilo v roce 1982, a to poměrně bouřlivě. Zkraje 80. let byly určité neshody ohledně financování a řízení firmy mezi Fiatem a španělskou vládou, majoritním akcionářem. Seat tehdy potřeboval značnou finanční injekci, kterou Fiat nebyl po ropné krizi 80. let schopen poskytnout.

Automobilky se tedy rozešly a záhy na to Seat přišel s modelem Ronda, zásadně přepracovaným Seatem Ritmo, který byl, jako většina ostatních Seatů do té doby, licenčně vyráběným Fiatem.

Ronda však už vznikla zcela bez přičinění Fiatu, a to se Italům nelíbilo - hnali Seat k soudu, protože Ronda podle nich vypadala příliš jako Ritmo. Automobilka tedy vzala Rondu a všechny nové části nabarvila na žluto; černé zbyly v podstatě jen boky vozu. U rozhodčího soudu v Paříži spor vyhrála.

Říkalo se, že Fiat neměl s Rondou problém kvůli podobnosti s dosavadním Ritmem, nýbrž kvůli tomu, že sám měl připravený facelift Ritma, který byl vizuálně velmi podobný. Musel ho tak kompletně přepracovat.

Foto: Seat

Seat Ronda z roku 1983

Velmi záhy po odchodu Fiatu se o automobilku Seat začal zajímat koncern Volkswagen. Nejprve, 30. září 1982, začaly automobilky spolupracovat - Seat vyráběl Volkswageny Passat a Polo a také získal právo všechna auta značky Volkswagen ve Španělsku distribuovat.

V roce 1984 přišla na svět první generace hatchbacku Ibiza. Byl to první model, vyvinutý Seatem jako nezávislou automobilkou. Na vývoji ovšem spolupracoval Giorgetto Giugiaro s designem a Porsche s pohonným ústrojím; na to odkazoval nápis „System Porsche” pod kapotou.

Foto: Seat

První Seaty Ibiza v továrně

Součástí koncernu Volkswagen se Seat de facto stal v červnu 1986, kdy se VW stal držitelem 51 % akcií španělské automobilky. Plné vlastnictví ale přišlo až v prosinci 1990 a Seat tak byl první zahraniční automobilkou, kterou Volkswagen kompletně vlastnil.

Dnes je automobilka Seat známá v celé Evropě, do celé Evropy dodává auta a ročně jich vyrobí více než půl milionu. Jedno z nich, model Ateca, se vyrábí v Česku - v kvasinském závodě Škody Auto, dalšího člena koncernu Volkswagen.

Foto: Petr Horník, Právo

Seat Ateca FR

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám